2022-12-03, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det här är en mycket valid poäng.

FM gör stor sak av att neka människor tjänstgöring av allehanda skäl och ställa höga krav på psykisk robusthet. Alldeles oavsett alla andra kunskaper och utbildningar herr generallöjtnanten har, så är det här lajvandet av överklass ingenting som det direkt lyser "balanserad människa" kring. Det är ju så flagrant, öppet och skruvat också.

Som borriz säger, Wennerström eller Aldrich Ames fladdrar förbi i tanken.
Jag undrar hur det står till i Sverige med just denna egenskapen, att filtrera bort personer som kan vara riskelement. T.ex. att låta en iranier och dennes bror ägna sig åt espionage å främmande makts räkning inom SÄPO och MUST eller en turk som lånar till sig finare bakgrund än vad denne egentligen har.

Samtidigt som detta görs så vägrar försvarsmakten att låta William Hahnes flickvän/fru (vet ej hennes status) gå med i hemvärnet. Det verkar som att ju mer Sverigevänlig och svensk du är desto större hot mot den svenskfientliga makten betraktas du som. Försvarsmakten säger att de inte "har något emot" SD, men AFS betraktas som en risk. Det verkar som att förmågan att realistiskt sålla bort reella hot handlar mer om att ta bort personer som är ett hot mot den politiska dagordningen. Är du iranier och spionerar för Ryssland, om i sådana fall är du välkommen till MUST?! Är du svensk och vill göra hemvärnstjänst, nej fy fan det tycker inte Magda om!
Citera
2022-12-03, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Man tycker försvaret borde ha lärt sig av Wennerström.

Citat:
Det här är en mycket valid poäng.

FM gör stor sak av att neka människor tjänstgöring av allehanda skäl och ställa höga krav på psykisk robusthet. Alldeles oavsett alla andra kunskaper och utbildningar herr generallöjtnanten har, så är det här lajvandet av överklass ingenting som det direkt lyser "balanserad människa" kring. Det är ju så flagrant, öppet och skruvat också.

Som borriz säger, Wennerström eller Aldrich Ames fladdrar förbi i tanken.

Exakt!Var inte även Bergling rätt fåfäng och självhävdande? En sådan personlighet kan vara tacksam för fienden på många sätt. Tex, med några wiskey innanför västen ensam i hotellbaren och så råkar man hamna bredvid en snygg trevlig tjej - en riktig soulmate som har lika bra musiksmak som han själv. Lätt att det trillar ut lite för mycket när man vill stila och visa sig betydelsefull...
Fåfänga människor faller lättare för smicker och om personen känner sig förbigången av arbetsgivaren kan bitterhet väckas. "De ska få ångra sig att de inte uppskattade mig för det jag är värd. Efter alla år och allt slit jag offrat..."
Och om man är mycket angelägen att upprätthålla fasaden bör man bli lättare offer för utpressning ang pinsamheter. Kanske spenderar över sina tillgångar för att "hänga med" i ett umgänge där folk har mer resurser.

OBS, jag känner inte Dennis, det är den personlighet jag föreställer mig utifrån hans fåfänga hemsida och pretentiösa namnbyte. Antagligen är det inte så illa som jag målar upp...
Citera
2023-04-30, 21:45
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
Vad driver en människa till att byta efternamn, skriva sin släkthistoria med tillhörande borgerlig vapensköld online etc.
Vill han äga sin egen historia eller ligger något annat bakom, för att underlätta karriären är det lite väl uppmärksammande med allt prål utöver namnbytet?
Har flera vänner samt bekanta med annat än svenskt påbrå som ändrat sitt efternamn men det har varit uteslutande kvinnor samt ändringen skedde p.g.a. giftermål och Dennis är vad jag antar en man?
Jag förutsätter att förfarandet har att göra med den i Sverige vanliga sambandet mellan ordenssällskap och det militära. Men vanligtvis skiljer personer på vad som sker i logen och utanför.
Fascinerande människa!
Citera
2023-04-30, 22:25
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuli Kupferberg
Vad driver en människa till att byta efternamn, skriva sin släkthistoria med tillhörande borgerlig vapensköld online etc.
Vill han äga sin egen historia eller ligger något annat bakom, för att underlätta karriären är det lite väl uppmärksammande med allt prål utöver namnbytet?
Har flera vänner samt bekanta med annat än svenskt påbrå som ändrat sitt efternamn men det har varit uteslutande kvinnor samt ändringen skedde p.g.a. giftermål och Dennis är vad jag antar en man?
Jag förutsätter att förfarandet har att göra med den i Sverige vanliga sambandet mellan ordenssällskap och det militära. Men vanligtvis skiljer personer på vad som sker i logen och utanför.
Fascinerande människa!

I hans fall får jag för mig att han vill framstå som en riktig svensk krigare av den gamla stammen. Det är ganska vanligt att de mer nördiga officerarna byter namn till gamla knektnamn och liknande. Dessutom är det ju så att det, främst bland de lägre skikten av officerare, finns en hel del adliga människor. von Essen, von Knorring, af ditt, von datt, detta då det ofta är familjetradition att bli officer eller reservofficer. Det är dock sällan de som går så långt som till generallöjtnant.

Dennis har ju, de facto, nått toppen av sin officerskarriär om han inte blir ÖB. Det går inte att gå högre än generallöjtnant eller viceamiral i Försvarsmakten som den ser ut idag, om man inte blir ÖB eller är kung och har titel men ej ansvar som 4-stjärning general/amiral.
Citera
2023-05-18, 23:33
Medlem
stukads avatar
Tydligen förstår folk här inte att Sveriges bästa krigare och generaler oftast kommit från två bakrunder.

En person som levt i två länder och lärt sig olika typer av hur krig förs har avgjort mkt av Sveriges historia.

Svenskar gör bäst att gifta sig utanför landet med folk som lärt oss allt från krigsvetenskap till skeppsbygge att korsa atlanten med och låta sönerna sen få en bra utbildning o stanna kvar här och kunna försvara och utveckla.
Det finns adel som kommer från familjer som köpt sitt namn o är de rikaste.... och dom som krigat för det och blivit det pga heroiska insatser...folk som avgjort slag om skåne ex .

Svenskar är för lättpåverkade då isolerade...så alla är påverkade av en media som gjort oss illa.

Men självklart ska inte en person ha för mkt information.
Citera
2024-03-21, 19:50
Medlem
Ganska bra, för att vara självpåhittat namn.

Problemet med vissa självpåhittade namn är annars att de låter uppenbart påhittade och hemmagjorda.
Citera
2024-03-21, 20:13
Medlem
Hade varit mycket intressant att få följa en julbiljard hos Öztürkmen af Gyllensporre. 😂
Citera
2024-03-22, 00:53
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
I hans fall får jag för mig att han vill framstå som en riktig svensk krigare av den gamla stammen. Det är ganska vanligt att de mer nördiga officerarna byter namn till gamla knektnamn och liknande. Dessutom är det ju så att det, främst bland de lägre skikten av officerare, finns en hel del adliga människor. von Essen, von Knorring, af ditt, von datt, detta då det ofta är familjetradition att bli officer eller reservofficer. Det är dock sällan de som går så långt som till generallöjtnant.

Dennis har ju, de facto, nått toppen av sin officerskarriär om han inte blir ÖB. Det går inte att gå högre än generallöjtnant eller viceamiral i Försvarsmakten som den ser ut idag, om man inte blir ÖB eller är kung och har titel men ej ansvar som 4-stjärning general/amiral.

Alla de där ”von” släkterna är tysk Bondadel som flyttat hit, förmodligen från början för att syssla med gruvnäringen.
Citera
2024-03-22, 02:27
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Alla de där ”von” släkterna är tysk Bondadel som flyttat hit, förmodligen från början för att syssla med gruvnäringen.

Dennis Gyllensporre har berättat att han och bröderna tog namnet Gyllensporre för att deras anfäder i turkiet var paschor (högre ämbetsmän) och att bruket var at de bar gyllene sporrar. Ett kul och bra namnval tycker jag trots att jag i princip är emot att folk får ta ett namn som klingar adligt.

Nu har Dennis Gyllensporre förlänats orden Kommendör med stora korset av Svördsorden. Bra att ordensväsendet återinförts tycker jag. Diskutera gärna det även om någon här inte tyckte det borde diskuteras!??
Citera
2024-03-22, 02:33
Medlem
Citat:

Helt fel i det här fallet, turkslöddret Gyllensporre är ett rent påhitt, du får gärna läsa tråden innan du skriver en massa skit.
Citera
2024-03-22, 09:43
Medlem
Skulle vara intressant att höra mer om Dennis Gyllensporres ledarskap i Mali från någon som inte är en rasistisk gaphals utan personkunskap.

Jag vet att folk inte varit nöjda med insatsen och nu ser man även knorrande bland folk som troligtvis har god personkunskap men tyvärr inte vill tala ur skägget. Så vad har gått snett i Mali (https://x.com/Forvalta_mera/status/1770806905675407658?s=20)?
Citera
2024-03-22, 11:05
Moderator
T-80Us avatar
Citat:

Mja, du tänker på junkersläkterna förmodar jag. De flesta utav dem som kom till Sverige under 16 och 1700-talet gjorde väl det för att få fullmakt som officerare i den svenska armén? Så har jag förstått historieskrivningen och det faktum att stora delar av såväl högre som lägre svensk officerskår under SNK var just tyskättade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in