2024-03-26, 02:51
Medlem
Undrar fortfarande vad han gjorde i Libanon 2022 där han klantade sig o blev tagen av Hizbollah 🤔

https://www.expressen.se/nyheter/har-griper-hizbollah-svensk-toppmilitar/
Citera
2024-03-26, 06:41
Medlem
franges avatar
Jo det här är ju definitivt en lustig påfågel, kollar man deras hemsida så börjar man ju undra om det är en sketch från ett humorprogram...
Citat:
Ursprungligen postat av kb9rm
hvorfor legger du så stor vekt på hva hans underordnede syntes om ham? det er ikke viktig å bli likt. det eneste som betyr noe er om jobben blir gjort! bli voksen for helvete. det er ikke en popularitetskonkurranse, men forsvaret av landet, dine medmennesker. da lukter det mye rasisme fra deg når du tidlig nevner hvordan han forsøkte å slette sin familiehistorie/etnisitet ved å ta et svensk etternavn. hva betyr det? sikkerhetsrisiko? My fucking ass. din fordømte øverstkommanderende er en sikkerhetsrisiko. fyren som er på den absolutte toppen er en reell sikkerhetsrisiko. store politisjefer dreper seg selv og massevis av ting, og du vil spekulere i om noen er "misfornøyd" og "søker etter offentlig anerkjennelse og smiger" utsetter det. du har absolutt ingen anelse om noe. snakk om å kaste stein i glasshus din jævla homofil når din egen ÖB danser i kjole, høye hæler og leppestift! Hvorfor kan du ikke se det store bildet? hva har Gyllensporre noen gang gjort for å få deg til å oppføre deg slik? mener du seriøst at sverige aldri før har hatt uerfarne mennesker som høye generaler? Er ikke Lena Hallin en sikkerhetsrisiko? var hun erfaren i krig sier du? ble hun ikke incitert fordi hun var en kvinne sier du? fuck da. skammer du deg ikke? du kan ikke engang se hva som er foran deg. skjerpe deg og vokse opp. klager på ting som ikke eksisterer. bare i din dumme fantasi. hvordan du vil ha det. Men det er det ikke. pinlig
Du valde fel språk i översättningsprogrammet
Citera
2024-03-26, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja, vi kan kanske hjälpa honom med några mer lämpliga namn.

Douglas, Archibald, Carl-Henric, Carl-Filip, Baltazar, Carl-Gustaf, Claes etc

Sedan kanske lägga till Af, eller Von före Gyllensporre?

Annars är väl Dennis också ett turkisk namn, men då stavat Deniz? Elitsoldaten av turkisk ursprung som dog under märkliga omständigheter för något år sedan hette väl så om jag inte minns fel.

Dag Gyllensporre röstar jag för.
Dennis är på samma nivå som Kevin eller Liam Gyllensporre. Det funkar inte.
Citera
2024-03-26, 15:22
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
hvorfor legger du så stor vekt på hva hans underordnede syntes om ham? det er ikke viktig å bli likt. det eneste som betyr noe er om jobben blir gjort! bli voksen for helvete. det er ikke en popularitetskonkurranse, men forsvaret av landet, dine medmennesker. da lukter det mye rasisme fra deg når du tidlig nevner hvordan han forsøkte å slette sin familiehistorie/etnisitet ved å ta et svensk etternavn. hva betyr det? sikkerhetsrisiko? My fucking ass. din fordømte øverstkommanderende er en sikkerhetsrisiko. fyren som er på den absolutte toppen er en reell sikkerhetsrisiko. store politisjefer dreper seg selv og massevis av ting, og du vil spekulere i om noen er "misfornøyd" og "søker etter offentlig anerkjennelse og smiger" utsetter det. du har absolutt ingen anelse om noe. snakk om å kaste stein i glasshus din jævla homofil når din egen ÖB danser i kjole, høye hæler og leppestift! Hvorfor kan du ikke se det store bildet? hva har Gyllensporre noen gang gjort for å få deg til å oppføre deg slik? mener du seriøst at sverige aldri før har hatt uerfarne mennesker som høye generaler? Er ikke Lena Hallin en sikkerhetsrisiko? var hun erfaren i krig sier du? ble hun ikke incitert fordi hun var en kvinne sier du? fuck da. skammer du deg ikke? du kan ikke engang se hva som er foran deg. skjerpe deg og vokse opp. klager på ting som ikke eksisterer. bare i din dumme fantasi. hvordan du vil ha det. Men det er det ikke. pinlig

Här var det mycket att ta tag i. Jag gör så att jag låter hela inlägget stå här ovan och kopierar sedan ut de delar jag ämnar besvara. Du skriver inlägg som efterblivna ritar.

Citat:
hvorfor legger du så stor vekt på hva hans underordnede syntes om ham? det er ikke viktig å bli likt. det eneste som betyr noe er om jobben blir gjort! bli voksen for helvete. det er ikke en popularitetskonkurranse, men forsvaret av landet, dine medmennesker.

Det är inte viktigt att bli omtyckt, däremot är det av allra yttersta vikt att bli respekterad. En chef som inte respekteras saknar auktoritet och som resultat därav också förmåga att genomföra de uppgifter han blivit ålagd på det mest optimala sättet, då han måste spendera omfattande tid med att försöka övertyga sina underordnade och kämpa emot de frön av misstro han sått angående sin egen förmåga.

När underlydande skriver sådant som "den sämsta chef jag någonsin haft" och "fullständigt oduglig" om en i egenskap av ledare, så är det definitivt dags att rannsaka sig själv.

Citat:
da lukter det mye rasisme fra deg når du tidlig nevner hvordan han forsøkte å slette sin familiehistorie/etnisitet ved å ta et svensk etternavn. hva betyr det? sikkerhetsrisiko? My fucking ass.

Ja, det är själva sinnebilden och en av de mest grundläggande varningsflaggorna för en säkerhetsrisk. En människa som är osäker i sig själv och t.ex. byter namn eller umgänge för att bättre passa in i en omgivning han projicerar sin egen osäkerhet på. Glad för smicker, att framstå som något han inte är och prålighet. Det, tillsammans med sexuella avarter, missbruksproblem och/eller ekonomiska problem är bland det första man ser efter när man letar efter möjliga läckor eller säkerhetsbrister i en organisation. Människor som, av olika skäl, skulle kunna fås att förråda sitt land eller sin organisation.

Citat:
din fordømte øverstkommanderende er en sikkerhetsrisiko. fyren som er på den absolutte toppen er en reell sikkerhetsrisiko. store politisjefer dreper seg selv og massevis av ting, og du vil spekulere i om noen er "misfornøyd" og "søker etter offentlig anerkjennelse og smiger" utsetter det. du har absolutt ingen anelse om noe. snakk om å kaste stein i glasshus din jævla homofil når din egen ÖB danser i kjole, høye hæler og leppestift!

Ja, Bydén skulle ha sparkats efter sina sjaskiga otrohetsaffärer och sitt uppenbart bristande omdöme. Det är oförlåtligt en man i hans position.

Men...

Det gör inte att det inte existerar mer än en säkerhetsrisk samtidigt.

Citat:
Hvorfor kan du ikke se det store bildet?

Upplys oss gärna om the big picture. Jag ser den tydligen inte.
Citera
2024-03-26, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Förmodligen inte, det vore mycket märkligt att utnämna en pensionerad generallöjtnant till ÖB. Nu VET jag inget egentligen, men debaclet i Mali var troligen finalen i denne mans karriär. (Debaclet behöver inte vara Gyllensporres fel, utan snarare en följd av "fransk kolonialpolitik" som spårat över tid.)

När det gäller DG:s karriär, namnbyte och närmast extrema klätterförmåga kan detta förklaras av en stark önskan att hävda sig ihop med god personlig förmåga. Just "Gyllensporre" var förmodligen litet over the top i mångas ögon, men det kan man kanske förlåta honom.

Gyllensporre är inte pensionerad. Däremot är han tjänstledig från FM och är anställd på FHS som forskare för tillfället, Detta enligt media. Men vi kan inte vara säker på det pga av FM inte längre publicerar vilka generaler vi har i Sverige.

Så Gyllensporre kan vara en kandidat att bli vår nästa ÖB. Han har graden och erfarenheterna från olika befattningar som behövs. Att en hel del tycker att han är mindre lämplig får man med en nypa salt för trotts allt är ÖB en tjänst som tillsats regeringen.
Senast redigerad av zapohd 2024-03-26 kl. 17:10.
Citera
2024-03-26, 17:31
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Gyllensporre är inte pensionerad. Däremot är han tjänstledig från FM och är anställd på FHS som forskare för tillfället, Detta enligt media. Men vi kan inte vara säker på det pga av FM inte längre publicerar vilka generaler vi har i Sverige.

Så Gyllensporre kan vara en kandidat att bli vår nästa ÖB. Han har graden och erfarenheterna från olika befattningar som behövs. Att en hel del tycker att han är mindre lämplig får man med en nypa salt för trotts allt är ÖB en tjänst som tillsats regeringen.

En ledtråd är att han själv omnämner sig som "retired" i de här sammanhangen. Jag TROR dock inte att man tar fram denne man från FHS tjänsterum för att utnämna honom till ÖB. Min uppfattning är att han är litet kontroversiell (säkert inte så stabilt grundad, men ändå), men framför allt att hans tid i Mali slutade med att han ersattes och sedan landade på FHS i stället för en "riktig" befattning.

Det kan det i så fall finnas många skäl till, men skall man plocka fram en ny ÖB i rappet, så finns det åtminstone några, nu aktiva generallöjtnanter att fundera på.
Citera
2024-03-26, 19:24
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
hva faen mener du? at jeg ikke kan skrive?

På ett ungefär. Du svamlar och härjar om all möjlig ointressant smörja som inte har med sakfrågorna att göra.

Citat:
kompis du trenger noen leksjoner om ditt farsspråk.

Nej, jag är tämligen bra på att läsa och skriva på svenska.

Citat:
Forresten, bli voksen! du snakker dritt. hva respekt er og ikke er forskjellig i mange land. Hva refererer du til? og dette gikk glipp av FM mens du så det? at han er uegnet som GL?

Det är ju helt ointressant hur man ser på respekt i andra länder än Sverige, när vi talar om den svenska försvarsmakten. På samma sätt är det helt ointressant hur man ser på respekt i Kina om vi ska prata om den danska försvarsmakten.

Om du frågar högre officerare om det är viktigt att man är respekterad för sin kompetens av sina underlydande, för att skapa en bra enhet, så tror jag dock att varenda officer, oavsett land, skulle svara jakande på den frågan. Det gäller civilt också. Jag hade aldrig lyckats så bra som jag de facto gjort som chef i industrisammanhang om jag inte var respekterad av mina underlydande och hade förmåga att skapa välfungerande team, fria från mina personliga strävanden efter storhet.

Citat:
seksuelle varianter?

Vad snackar du om här?

Citat:
hvorfor tar du ikke hensyn til andre uerfarne, usiterte klovner som Lena Hallin? Passer hun i følge deg?

Jag har inte hört någon kritik riktas mot Hallins ledarskap, för MUST eller tidigare. Hon verkar ha klätt sin roll som stabsofficer på ett utmärkt sätt, om man får tro det lilla jag hört om henne i övrigt. Viktigast av allt torde vara att hon inte verkar ha någon uppblåst självbild, inte har bytt namn för att låtsas vara något hon inte är och framförallt inte har lajvat överklass.

Det här säger jag, dessutom, som allmänt något skeptisk till kvinnliga officerare.
Citera
2024-03-26, 21:45
Medlem
Condottieris avatar
Denne tidstypiske karriäristmupp lider garanterat av både svårartad hybris och usel smak. Inte för att jag känner honom personligen, men spontant skulle jag inte anförtro honom ett skohorn, än mindre landets militära resurser, ifall jag förfogat över det beslutet. Men å andra sidan är det säkert den sorten som smälter bäst in i dagens militära överklass.
Senast redigerad av Condottieri 2024-03-26 kl. 22:07.
Citera
2024-03-27, 16:53
Medlem
HomoDeuss avatar
Finns det något roligare än att se b-svennar få damp av att en svensk med visst turkisk påbrå når högt inom FM?

Hur många svenskar byter inte namn för att göra det lättare/bättre för sig själva? Eller sätter barn i finare skolor? Eller köper flådiga bilar etc.

Familjen ser seriös och bra ut enligt den egna hemsidan. Kul att det går bra för dem, och att ni krampar i dampattackerna.
Citera
2024-03-30, 19:08
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Finns det något roligare än att se b-svennar få damp av att en svensk med visst turkisk påbrå når högt inom FM?

Hur många svenskar byter inte namn för att göra det lättare/bättre för sig själva? Eller sätter barn i finare skolor? Eller köper flådiga bilar etc.

Familjen ser seriös och bra ut enligt den egna hemsidan. Kul att det går bra för dem, och att ni krampar i dampattackerna.
Tja, men i så fall kan man ju också lika gärna utbrista: "kul att se Natovurmarna skita i byxorna ifall en ryss blir ÖB i Sverige". Och vem fan ser inte "bra ut" på den egna hemsidan?
Senast redigerad av Condottieri 2024-03-30 kl. 20:07.
Citera
2024-03-31, 13:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
På ett ungefär. Du svamlar och härjar om all möjlig ointressant smörja som inte har med sakfrågorna att göra.

Nej, jag är tämligen bra på att läsa och skriva på svenska.

Det är ju helt ointressant hur man ser på respekt i andra länder än Sverige, när vi talar om den svenska försvarsmakten. På samma sätt är det helt ointressant hur man ser på respekt i Kina om vi ska prata om den danska försvarsmakten.

Om du frågar högre officerare om det är viktigt att man är respekterad för sin kompetens av sina underlydande, för att skapa en bra enhet, så tror jag dock att varenda officer, oavsett land, skulle svara jakande på den frågan. Det gäller civilt också. Jag hade aldrig lyckats så bra som jag de facto gjort som chef i industrisammanhang om jag inte var respekterad av mina underlydande och hade förmåga att skapa välfungerande team, fria från mina personliga strävanden efter storhet.

Vad snackar du om här?

Jag har inte hört någon kritik riktas mot Hallins ledarskap, för MUST eller tidigare. Hon verkar ha klätt sin roll som stabsofficer på ett utmärkt sätt, om man får tro det lilla jag hört om henne i övrigt. Viktigast av allt torde vara att hon inte verkar ha någon uppblåst självbild, inte har bytt namn för att låtsas vara något hon inte är och framförallt inte har lajvat överklass.

Det här säger jag, dessutom, som allmänt något skeptisk till kvinnliga officerare.

Förvisso du som snackar skit. Du har inga bevis eller belägg för det du säger. Bara en massa skitsnack och det enda ”konkreta” (som inte är konkret alls) är att du har hört några av hans underordnade inte har ”någon respekt” (vad nu det ska betyda och varför de inte har det) för honom. Allt annat är bara du som är pseudovetenskapsman och tramsar omkring.

Väx upp och sluta snacka skit om folk bara pga deras etnicitet.

Förresten, du tror alltså att hela FM missade det men just du har rätt?

Och förresten så är just hon du nämner en oerfaren, inkompetent fitta. Precis det du hatar. Men du nämner inte henne? Cuck?
Citera
2024-03-31, 19:19
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KARIIIIIIMMMMM
Förvisso du som snackar skit. Du har inga bevis eller belägg för det du säger. Bara en massa skitsnack och det enda ”konkreta” (som inte är konkret alls) är att du har hört några av hans underordnade inte har ”någon respekt” (vad nu det ska betyda och varför de inte har det) för honom. Allt annat är bara du som är pseudovetenskapsman och tramsar omkring.

Väx upp och sluta snacka skit om folk bara pga deras etnicitet.

Jag beskriver vad jag ser, grundat i egna erfarenheter och kunskaper, samt utsagor jag hört och sett från andra håll. Det finns mycket frågetecken kring herr generallöjtnanten och hans bakgrund, inte minst det faktum att hela familjen verkar besitta en närmast komiskt osund fixering vid att framstå som något som de inte är.

Om du inte håller med, så står det dig helt fritt att beskriva en helt annan bild av herr generallöjtnanten.

Citat:
Förresten, du tror alltså att hela FM missade det men just du har rätt?

Nej.

Citat:
Och förresten så är just hon du nämner en oerfaren, inkompetent fitta. Precis det du hatar. Men du nämner inte henne? Cuck?

Jo det har påståtts tidigare. Jag har aldrig sett Lena Hallin lajva överklass, skapa hemsidor om sin familj, eller för den delen bli omskriven ute på nätet som inkompetent och dålig chef av människor som arbetat i hennes närhet.

Det lilla jag personligen hört om Hallin har inte gett den bilden alls, snarare tvärtom, och det säger jag (för andra gången i den här diskussionen) som allmänt skeptisk och kritisk till kvinnliga officerare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in