2024-03-22, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstantinpoopel
Jag värderar tiktok-trend till samma värde som en twitterstorm. Svårt att uppskatta hur representativ åsikten som framförs är, och tenderar vara ganska övergående till förmån för nästa grej. Den nationella statistiken om att det i år beräknas födas färre barn än någonsin i Sverige, som SVT rapporterar om idag, ger minst sagt en annan bild än tradwives återkomst.

Vad gäller hemmafru-idealet som sådant är det efterblivet både ur ett samhällsperspektiv och för varje enskild kvinna som väljer att leva på någon annans nåder. Såklart får man leva som man vill, men statistiskt sett kommer den absoluta majoriteten så småningom välja att separera, och då är det inte kul för den som är utan inkomst, besparingar och arbetslivserfarenhet.

Som man skulle jag aldrig överväga att skaffa familj med någon som ser mig som en bankautomat snarare än en jämlike, oavsett hur mycket surdegsbröd jag får äta när jag kommer hem från jobbet.

Precis, det ironiska är att "feministiska" länder i västeuropa har högre födelsetal än östeuropeiska länder och östasien. Kan i och för sig bero på massinvandring.
Citera
2024-03-22, 09:29
Medlem
AndersPersson99s avatar
Som stolt mansgris vill jag ändå framhålla att det sannolikt finns rätt stora nackdelar med att bli renodlad hemmafru, man lämnar över bestämmandet över sig själv till någon annan.

Med det sagt, så är det positivt ifall det är som det påstås och det sker en tillnyktring i familjefrågan.

Det är inte hållbart eller bra med två heltidsarbetande föräldrar, vi kan bl.a. se det på det låga barnafödandet. Utvecklingen med att kvinnor ska tryckas in överallt, gärna med hjälp av kvotering eller favorisering, är dålig. Det skapar spänningar mellan kvinnor och män, och det gör så att kvinnor mår dåligt.

Att sträva efter en lycklig familj är bland det mest meningsfulla man kan göra. Kärnfamiljen är också något som aggresivt motarbetats av rabiata feminister och vänsterliberaler.
Jag tycker folk ska få välja hur de lever sina liv, men det måste självklart också gälla för de som väljer att leva sina liv med fokus på barn och fanilj. Med hjälp av normkritik och värdegrunder har feminister satt sig till doms över vanliga människors önskan att bilda familj och leva sina liv som de själva vill.
Citera
2024-03-22, 09:29
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Bra och viktig fråga! Har själv undrat många gånger. Varför vill dessa manosfär-män att män ska leva som drönare?

Hade det inte varit mer värt att gå ner i tid medans barnen var små och vara en medförälder som tog sitt ansvar.....

Ja, det är verkligen intressant. Och alldeles oavsett om alternativet till att jobba långa dagar på ett jobb som inte ger något är att vara hemma med barnen ELLER att få mer tid för sig själv så är det konstigt att detta masochistiska ideal är så utbrett. I min värld tänker jag att det handlar om att man kanske inte har så mycket annat i livet än att lägga all sin stolthet i sitt jobb.
Citera
2024-03-22, 09:30
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Vi behöver inte göra ett jäkla dugg, bara vänta ut skiten. Hela det här trad-wife tramset kommer dö ut precis som det gjorde på 50-60 talet när hemmafruarna upptäckte att de inte hade råd att skilja sig. Så där satt de resten av livet i kärlekslösa äktenskap med en man som behandlade dem som luft. Jag ger dessa unga korkade tjejer max 10-15 år. Kommer inte vara så kul att upptäcka hur sårbar man är efter 10-15 års frånvaro från arbetsmarknaden.

Hux flux kommer feminismen göra storartad comeback.

Under tiden kan ju vi andra mer sansade fortsätta jobba mot 4 dagars arbetsvecka/6 timmars arbetsdag. Det hade varit en mycket klokare lösning på stress problemet, som med handen på hjärtat inte bara drabbar kvinnor.

Javisst, eller inte jobba alls.
Medborgarlön.

Eller ja, varför skall man ha en lön överhuvudtaget, när allting ändå skall vara gratis?
🤔

Fritt allting, men under tiden skall vi naturligtvis vars med och jobba också

Ja, vi får ju naturligtvis bygga om arbetsplatserna flr vi orkar ju inte på samma sätt.

Vi skall också vara soldater.

Vi skriver iofs flera skäl till varför försvarsmaktens utrustning och ”struktur” måste ändras om, så att vi kan vara med.
Säger en man däremot exakt samma sak, fast med andra ord, så är han ”misogyn”
😂

Det kommer säkert bli jättebra om det drar ihop sig på allvar.
Citera
2024-03-22, 09:32
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Vi har redan tyngre jobb än vad ni har. Ni jobbar inte inom bygg, rörmokeri, snickeri och allt annat fysiskt hårt arbete som sliter ut män i förtid. Ni står i era sminkbutiker och har lallarjobb. Så kom inte med skit om att män inte drar ett lass. Vi drar och har alltid dragit det största lasset.

Gå och bygg vägar, byggnader själva och se hur länge ni pallar.

Hatar feminister.

Skulle dom aldrig göra.
Dom klarar det helt enkelt inte.

https://www.friatider.se/tung-kritik-mot-forsvarets-skavande-trosor

Ge massa skäl till varför det inte funkar.
Själva.

Men soldater skall dom vara.
Citera
2024-03-22, 09:38
Medlem
En viral trend på sociala medier uppmanar unga tjejer att bli mer feminina och jobba mindre.

Var kommer alla dessa korkade virala trender ifrån? Jag blir helt matt på hur världen ser ut och att folk blir mer och mer dumma i huvudet.

Lycka till ekonomiskt att vara hemmafru, fast tanken är väl att vara hemmafru och jobba som tiktokinfluencer eller nåt annat hjärndött.
Vore ju bättre att skaffa sig en bra utbildning som ger ett bra jobb där man inte behöver slita ut sig.
Sen är det inte fel att vara feminin eller hemmafru, men det är få förunnat ekonomiskt.
Citera
2024-03-22, 09:38
Medlem
Christopher.s avatar
Vad ska jag med en hemmafru till? Städa kan jag göra själv. Inte så sugen att betala för att någon ska ligga i soffan och se på tik-tok hela dagarna. Reducerad arbetstid är en annan sak, total försörjningsplikt en annan.
Citera
2024-03-22, 09:41
Medlem
Twitterturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Ok, så allt detta betyder att det är bra för män att ha ett menlöst jobb så som du beskrev det i ditt ursprungsinlägg? I så fall tycker jag mycket synd om dig.

Mvh man med ett jobb som är både meningsfullt, stimulerande och välbetalt
Nja, meningslöshet är subjektivt.
Det var ju just det jag syftade på när jag sa att män och kvinnor är olika.
Det finns män som tycker det är underbart att vakna upp klockan 4 morgonen och syssla med slamsugning, just för att det tilltalar dom på en djupare nivå som dom nog inte hade kunnat sätta i ord själv. Tror du det är en större eller mindre andel bland kvinnor som tilltalas av det?

Citat:
Ursprungligen postat av Nosstock
Feministerna kommer att ändra på sina åsikter nu: och helt plötsligt är man en stark, feministisk, kvinna om man är hemmafru.
Tveksamt.
Feminismen har helt snöat in sig på translobbyn nu.
Om några år kommer feminismen enbart handla om att tjäna män som får stånd inne på kvinnornas omklädningsrum.
Citera
2024-03-22, 09:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Ännu ett tecken i tiden angående att feminismen är en döende ideologi, och att kvinnor inte trivdes särskilt bra med stress och konkurrens på arbetsmarknaden. Eller att försöka köra med fitthybris och girl boss. Nu håller hemmafrun på att bli det nya idealet bland unga tjejer.

Topic:

Vad säger ni om detta? Ska vi acceptera eller förkasta dessa förmenta tradwives, och deras omvändelse under galgen efter allt feminist- och manshatar-skit? Jag tycker inte det. Låt de arbeta tills de stupar! Som män alltid har gjort.

Att vara ”feminin” eller inte har inte med feminism att göra. Att kunna VÄLJA själv om man i samtycke med sin partner vill vara hemma med barn är inte heller motsatsen till feminism. Skillnaden är om de hade velat tvinga ALLA kvinnor att vara det genom att förbjuda kvinnor arbeta, ta bort föräldrapenning, avskaffa skattefinansierad barnomsorg osv.
Citera
2024-03-22, 09:42
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Vad ska jag med en hemmafru till? Städa kan jag göra själv. Inte så sugen att betala för att någon ska ligga i soffan och se på tik-tok hela dagarna. Reducerad arbetstid är en annan sak, total försörjningsplikt en annan.

Nej för helvete, avlar du av dig ordentligt, så är det allt ett fullgott arbete att ta hand om barnen och hemmet.

Har man tid att ligga och kolla TikTok hela dagarna så är det nog inte arbetsuppgifternas fel.
Citera
2024-03-22, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Vi har redan tyngre jobb än vad ni har. Ni jobbar inte inom bygg, rörmokeri, snickeri och allt annat fysiskt hårt arbete som sliter ut män i förtid. Ni står i era sminkbutiker och har lallarjobb. Så kom inte med skit om att män inte drar ett lass. Vi drar och har alltid dragit det största lasset.

Gå och bygg vägar, byggnader själva och se hur länge ni pallar.

Hatar feminister.

Nä kvinnor jobbar ju bara inom div. omsorgsarbeten som inte alls är slitiga eller tungt....ohh no.
Inse att "slitigt och tungt" inte enkom handlar om att lyfta tungt.
Det kan också handla om att behöva hantera människor, ha dåliga arbetsvillkor, arbetstider etc etc.

Om fäder har för "tunga" yrken så de inte orkar eller hinner ta hand om sina ungar, tvätta , städa och laga mat... så kan de ju alltid gå ner i deltid.
Citera
2024-03-22, 09:45
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fideli
En viral trend på sociala medier uppmanar unga tjejer att bli mer feminina och jobba mindre.

Var kommer alla dessa korkade virala trender ifrån? Jag blir helt matt på hur världen ser ut och att folk blir mer och mer dumma i huvudet.

Lycka till ekonomiskt att vara hemmafru, fast tanken är väl att vara hemmafru och jobba som tiktokinfluencer eller nåt annat hjärndött.
Vore ju bättre att skaffa sig en bra utbildning som ger ett bra jobb där man inte behöver slita ut sig.
Sen är det inte fel att vara feminin eller hemmafru, men det är få förunnat ekonomiskt.

Problemet är nog delvis också att det inte finns några garantier, och då sitter den före detta hemmafrun med dålig pension och grejjor.

Vi hade mamma hemma när barnen var små.
Toppen för alla egentligen.

Idag blir hon däremot lidande, inte för att hon egentligen måste lida, men delvis för att
Hennes egen stolthet ”tvingar” henne .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in