2024-03-20, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Det jag tror är att du inte riktigt förstår vad du själv skriver. Jag misstänker det eftersom du inte ens var på det klara med vad en peer review är förut. Du verkar ha snappat upp några formuleringar nånstans som du tycker lät smarta och så upprepar du dom här.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig kväll, bäste herr molekylärbiolog.

Hur många artiklar har du själv referentgranskat? Jag har gjort hundratals referentgranskningar. Till rapporten som du refererat till så är den upplagd som en typisk artikel i en vetenskaplig tidskrift, men eftersom den inte accepterats någonstans så är den istället upplagd som ett "white paper". Det inser vem som helst.
Citera
2024-03-20, 21:26
Medlem
Citat:
Jag ser ingen anledning att bekymra mig över pålitligheten hos eventuella labtest för sjukdomarna som du räknar upp. Ingen har ställt till med lockdowns eller tvångsvaccinering över dessa sjukdomar.

Vilken underbar logik! Du menar att prestandan för ett test är avhängig huruvida det genomförts en lockdown eller inte. Vad hände då med alla andra molekylärbiolgiska tester under lockdown? Ändrades deras prestanda också?

Sedan kan man ju säga att barnvaccinationerna har ju högre täckningsgrad än för covid-19, så jag antar att du betecknar mässling, kikhosta och difteri som tvångsvaccinationer också.
Citera
2024-03-21, 07:05
Avslutad
Så här har det alltid varit, inget att se här:

In less than a week 3x televised football matches have seen a footballer collapse during play.

This time Egyptian 30year old Ahmed Refeat from a Cardiac arrest.

Anyone with half a brain & who has watched sport knows this isn’t normal & can figure out what’s causing it.

It’s just we’re not supposed to talk about it & pretend it’s not happening.
https://t.me/SGTnewsNetwork/62672

Ett litet längre vittnesmål från en anonym vaccinerad kvinna som kommit till insikt den hårda vägen:

https://twitter.com/redwavecrashn/status/1769710644733833474?s=46&t=DHbtpKhepwu39RBajiQq3g
Citera
2024-03-21, 16:25
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vilken underbar logik! Du menar att prestandan för ett test är avhängig huruvida det genomförts en lockdown eller inte. Vad hände då med alla andra molekylärbiolgiska tester under lockdown? Ändrades deras prestanda också?

Du verkar avsiktligt ha missförstått vad jag skrev. Sen ställde du en retorisk fråga baserad på din avsiktliga missuppfattning. Så jag ser inget skäl att ge nåt svar här.

Citat:
Sedan kan man ju säga att barnvaccinationerna har ju högre täckningsgrad än för covid-19, så jag antar att du betecknar mässling, kikhosta och difteri som tvångsvaccinationer också.

Ja, tvång är det definitivt. Eftersom barnet inte har något val. Eventuella protester från barnet är ju förgäves. Sen brukar vi dra oss för att använda termen "tvång" när vi tvingar på barn sånt här. Men det är mer en fråga om språkbruk.

Att många vuxna blev tvingade att ta Darwin-awards sprutan råder det inte heller någon tvekan om. Det skedde inte med rent fysiskt tvång, som vid barnvaccinering. Utan istället under hot om social utfrysning eller förlorad anställning.

Vadå, har du en annan uppfattning här eller? Kan du utveckla?
Senast redigerad av RustyShackleford 2024-03-21 kl. 16:28.
Citera
2024-03-21, 19:30
Medlem
Citat:
Du verkar avsiktligt ha missförstått vad jag skrev. Sen ställde du en retorisk fråga baserad på din avsiktliga missuppfattning. Så jag ser inget skäl att ge nåt svar här.

Självklart avser du att det var testet som gjorde att det blev lockdowns (dock ej i Sverige), när det i själva verket var virusets effekt på samhället och sjukligheten som ledde till dessa lock-downs. Det såg man framförallt på hur belastningen på sjukhus såg ut.

Citat:
Ja, tvång är det definitivt. Eftersom barnet inte har något val. Eventuella protester från barnet är ju förgäves. Sen brukar vi dra oss för att använda termen "tvång" när vi tvingar på barn sånt här. Men det är mer en fråga om språkbruk.

Att många vuxna blev tvingade att ta Darwin-awards sprutan råder det inte heller någon tvekan om. Det skedde inte med rent fysiskt tvång, som vid barnvaccinering. Utan istället under hot om social utfrysning eller förlorad anställning.

Vadå, har du en annan uppfattning här eller? Kan du utveckla?

Hur ska du förklara vad det innebär för ett spädbarn menar du? Föräldrarna har alltid ett val att göra som de vill, vilket också lett till att exempelvis mässling fortsatt ökar i delar av Europa.

https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/measles-eu-threat-assessment-brief-february-2024.pdf
Citera
2024-03-21, 21:05
Medlem
Citat:
Man testade på de som sökte vård (med symtom) för att kunna göra korrekt bedömning hur de skulle läggas in, isoleras från andra patienter och vilken typ av vård de skulle få.

Sedan gjorde man masstestning av de som hade symtom men som inte sökte vård, bara för att de senare skulle få vet att de skulle stanna hemma om de hade covid, men inte om de var sjuka i något annat, såvida de inte var allmänt dåliga (då stannar man hemma i alla fall). Eftersom budskapet var att stanna hemma vid minsta symtom kan man undra vad nyttan av masstestningen var - hade varit billigare och bättre att bara stanna hemma vid symtom. Då slapp de röra sig till ett testcenter med den smittorisk till andra som det innebar.

Du verkar dock inte förstå termen kring preanalytiska förhållande. Om det av 100 personer finns 10 med typiska förkylnings eller influensasymtom, så kan detta vara 4 med covid, 2 med influensa och 4 med något förkylningsvirus. Av dessa 100 testar man naturligtvis de 10 med symtom, och vips har man selekterat en grupp där 40 % med covid, och inte 4 % om man skulle testat alla 100 eller 0.4% om gruppen skulle bestått av 1000 personer. Ju fler man testar som är helt friska, ju fler kommer att få en falskt positiv svar i testet. Gäller alla tester, inte bara för covid. Det är välkänt hos alla som håller på med diagnostik.

Men detta kring NPV, PPV och prevalens har jag redogjort för dig tidigare, som du inte verkar vilja förstå.

Detta är så enkelt att ett barn kan förstå det: covid 19 "fall" = person som bedöms ha covid 19 med hjälp av PCR testet. Vilket innebär att testet är det enda som finns för att validera testet. Alltså är det inte möjligt att validera det.

Vilket bland annat innebär att inget blir bättre av att utföra testet flera gånger. Eftersom ingen kan ha nån uppfattning vad ett visst utfall betyder.

Är också omöjligt att veta vad ena eller andra teknikaliteten kring testet gör för skillnad. Exempelvis antal PCR-cykler. Till och med Fauci sa ju att det var problematiskt. Men vad bygger det på? Kanske blir det skitbra om man kör en 3-400 cykler? Ja, jag vet att enligt teorin om hur PCR funkar räknas det som oseriöst med mer än visst antal cykler. Men i praktiken är det omöjligt att veta.
Senast redigerad av Fleuch 2024-03-21 kl. 21:20.
Citera
2024-03-21, 21:29
Medlem
Citat:
Jodå det har isolerats. Flera gånger. Bara googla så får du fram alla rapporter.

PCR-resultaten har också verifierats flera gånger med jämförande parallella tester, och även att antikroppar mot viruset genererats efter genomgången infektion.

Tror du att de som hamnade på IVA var inbillningssjuka?

Virologer har en extremt märklig definition av ordet "isolera". Allt vad de sysslar med är väldigt icke-konklusivt.

Att påtala att covid 19 är en nonsensdiagnos är inte liktydigt med att säga att sjuka människor har fejkat sin sjukdom.
Citera
2024-03-21, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Detta är så enkelt att ett barn kan förstå det: covid 19 "fall" = person som bedöms ha covid 19 med hjälp av PCR testet. Vilket innebär att testet är det enda som finns för att validera testet. Alltså är det inte möjligt att validera det.

Vilket bland annat innebär att inget blir bättre av att utföra testet flera gånger. Eftersom ingen kan ha nån uppfattning vad ett visst utfall betyder.

Är också omöjligt att veta vad ena eller andra teknikaliteten kring testet gör för skillnad. Exempelvis antal PCR-cykler. Till och med Fauci sa ju att det var problematiskt. Men vad bygger det på? Kanske blir det skitbra om man kör en 3-400 cykler? Ja, jag vet att enligt teorin om hur PCR funkar räknas det som oseriöst med mer än visst antal cykler. Men i praktiken är det omöjligt att veta.

Att validera ett test innebär att göra det analytiskt och kliniskt. Analytiskt genom att tillsätta DNA eller RNA från ett delar eller hela virus-DNA till ett prov som kan vara rent eller ett sputumprov. Man gör det med olika mängder för att se att testet också är kvantitativt. Sedan gör man samma sak med en mängd olika andra virus och provtyper för att verifiera att dessa blir negativa.

Testet kan valideras genom isolering av virus (mikroskopiskt eller genom påvisande av infektion i testceller), med andra tester med andra målgener, med tester av immunsvar från patienten mot samma virus, och andra kliniska parametrar som typiskt i början var influensa-liknande symtom, smak och luktbortfall, svåra symtom som de som läggs in på IVA etc.

Dina kommentarer kring 300-400 cykler är bara fjantigt. Cykelantalet och cutoff bestäms med negativa kontrollprov.

Vad du försöker hävda är att testet är värdelöst, när det bevisligen funnits massor av inlagda svårt sjuka patienter som är positiva för viruset. Problematiken med NPV, PPV och prevalens har jag dragit förut och är inget nytt i diagnostikvärlden. Testar man en population med låg prevalens kommer du få ett ökat antal falskt positiva eftersom inget test är 100 % specifikt. Fel kan göras genom kontamination på labb och genom ospecifik amplifiering för att just den målgenen har något liknande DNA i provet. Testar man en annan målgen på samma prov med ett annat test blir det negativt, och då kan man utesluta de få falskt positiva som fås i det första testet. Men du verkar inte förstå molekylär diagnostik i det avseendet så du fortsätter hamra på med lösa påståenden där du inte har någon aning om hur det fungerar.
Senast redigerad av TAD2 2024-03-21 kl. 23:00.
Citera
2024-03-21, 22:33
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Självklart avser du att det var testet som gjorde att det blev lockdowns (dock ej i Sverige), när det i själva verket var virusets effekt på samhället och sjukligheten som ledde till dessa lock-downs. Det såg man framförallt på hur belastningen på sjukhus såg ut.

Som jag sa: Du missförstod avsiktligt vad jag skrev.
Nu skulle jag iofs aldrig förvänta mig någon uppriktig och seriös diskussion från en covidian på FB. Men ändå, fjantigt.

Citat:
Hur ska du förklara vad det innebär för ett spädbarn menar du? Föräldrarna har alltid ett val att göra som de vill, vilket också lett till att exempelvis mässling fortsatt ökar i delar av Europa.

https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/measles-eu-threat-assessment-brief-february-2024.pdf

Nu är vi inne på vaccinering i allmänhet, som inte egentligen är trådens ämne.
Men eftersom du ställde en någotsånär seriös fråga så ska du få svar:

Alternativet är ju naturligtvis att inte utföra några medicinska behandlingar på ett barn, som inte lider av någon sjukdom som behöver behandlas. Och att istället låta barnet växa upp, och sen ta eget beslut om eventuell vaccinering i vuxen ålder.

Jag förstår att det här låter som hädelse för dig. Att barn inte behöver en satans massa sprutor under sina första år för att kunna överleva. Och att dom egentligen bara behöver god nutrition, sanitet och kärlek. Men det är faktiskt sant.
Vaccin i allmänhet är en förlegad medicinsk krycka med rötter i 1800-talets kvacksalveri. Evidensen för dess effektivitet är faktiskt inte särskilt god, trots ihärdigt handviftande och stampande i marken från såna som dig. Och evidensen för dess säkerhet är det lika illa med.

Domedagsprofetior om att lindriga barnsjukdomar som mässlingen etc kommer ta kål på oss, om vi inte fortsätter massvaccinera alla barnen, kan du dra för någon annan. Det är bara tröttsamt.
Citera
2024-03-21, 22:44
Medlem
Citat:
Som jag sa: Du missförstod avsiktligt vad jag skrev.
Nu skulle jag iofs aldrig förvänta mig någon uppriktig och seriös diskussion från en covidian på FB. Men ändå, fjantigt.

Nu är vi inne på vaccinering i allmänhet, som inte egentligen är trådens ämne.
Men eftersom du ställde en någotsånär seriös fråga så ska du få svar:

Alternativet är ju naturligtvis att inte utföra några medicinska behandlingar på ett barn, som inte lider av någon sjukdom som behöver behandlas. Och att istället låta barnet växa upp, och sen ta eget beslut om eventuell vaccinering i vuxen ålder.

Jag förstår att det här låter som hädelse för dig. Att barn inte behöver en satans massa sprutor under sina första år för att kunna överleva. Och att dom egentligen bara behöver god nutrition, sanitet och kärlek. Men det är faktiskt sant.
Vaccin i allmänhet är en förlegad medicinsk krycka med rötter i 1800-talets kvacksalveri. Evidensen för dess effektivitet är faktiskt inte särskilt god, trots ihärdigt handviftande och stampande i marken från såna som dig. Och evidensen för dess säkerhet är det lika illa med.

Domedagsprofetior om att lindriga barnsjukdomar som mässlingen etc kommer ta kål på oss, om vi inte fortsätter massvaccinera alla barnen, kan du dra för någon annan. Det är bara tröttsamt.

Att ta vaccin i vuxen ålder innebär att många barn kommer att väldigt sjuka och få skador och dö. Du tror att sjukvården i framtiden skulle ha samma kapacitet som den en gång hade för att ta emot alla dessa barn? Ett antal barn dör av kikhosta. Cirka 160 000 årligen i världen. Det vill du öka alltså? Fint av dig.
Citera
2024-03-21, 23:53
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Att ta vaccin i vuxen ålder innebär att många barn kommer att väldigt sjuka och få skador och dö. Du tror att sjukvården i framtiden skulle ha samma kapacitet som den en gång hade för att ta emot alla dessa barn? Ett antal barn dör av kikhosta. Cirka 160 000 årligen i världen. Det vill du öka alltså? Fint av dig.

Tumregel är att förhålla sig skeptisk när någon försöker utöva känslomässig utpressning, som du gör nu. Du säger att jag vill att barn ska dö av kikhosta. "Fint av dig" fräser du sarkastiskt, uppfylld av självgod indignation.

Intressant då att du väljer just kikhosta som exempel. Här är ett par intressanta fakta som du antagligen inte kände till:

När vaccin mot kikhosta introducerades i England 1957, så hade fallen av kikhosta redan sjunkit med mer än 90% från toppen. Så uppenbarligen så var andra faktorer mycket mer avgörande i att bekämpa kikhosta än vaccinet.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1052141/

Jag vet inte hur mycket du läste av mitt förra inlägg. Men jag nämnde ju att nutrition och sanitet slår vaccin med hästlängder, när det gäller effektivitet mot allsköns barnsjukdomar. Och kikhosta förefaller ju vara ett bra exempel på det. EDIT: Ska vi gissa att majoriteten av dom här 160k dödsfallen inträffar i länder där det finns gott om utrymmer för förbättring när det gäller just nutrition och sanitet?

I en studie från 2012 så framkom att över 80% av barn med kikhosta var fullvaccinerade(!) Så man kan ju lugnt säga att vaccin inte var någon patentlösning. (Om vi ska anta att vaccinet gjorde någon nytta överhuvudtaget.)
https://academic.oup.com/cid/article/54/12/1730/452864?login=false

Detta är bara skrap på ytan. Det finns mycket mer att säga om just kikhostvaccin. Vi har inte ens kommit in på skadeverkningarna än. Ser fram emot en givande diskussion framöver, så länge mod tillåter oss ha denna lilla utvikning från ämnet i tråden.
Senast redigerad av RustyShackleford 2024-03-21 kl. 23:59.
Citera
2024-03-22, 09:10
Medlem
Citat:
Tumregel är att förhålla sig skeptisk när någon försöker utöva känslomässig utpressning, som du gör nu. Du säger att jag vill att barn ska dö av kikhosta. "Fint av dig" fräser du sarkastiskt, uppfylld av självgod indignation.

Intressant då att du väljer just kikhosta som exempel. Här är ett par intressanta fakta som du antagligen inte kände till:

När vaccin mot kikhosta introducerades i England 1957, så hade fallen av kikhosta redan sjunkit med mer än 90% från toppen. Så uppenbarligen så var andra faktorer mycket mer avgörande i att bekämpa kikhosta än vaccinet.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1052141/

Jag vet inte hur mycket du läste av mitt förra inlägg. Men jag nämnde ju att nutrition och sanitet slår vaccin med hästlängder, när det gäller effektivitet mot allsköns barnsjukdomar. Och kikhosta förefaller ju vara ett bra exempel på det. EDIT: Ska vi gissa att majoriteten av dom här 160k dödsfallen inträffar i länder där det finns gott om utrymmer för förbättring när det gäller just nutrition och sanitet?

I en studie från 2012 så framkom att över 80% av barn med kikhosta var fullvaccinerade(!) Så man kan ju lugnt säga att vaccin inte var någon patentlösning. (Om vi ska anta att vaccinet gjorde någon nytta överhuvudtaget.)
https://academic.oup.com/cid/article/54/12/1730/452864?login=false

Detta är bara skrap på ytan. Det finns mycket mer att säga om just kikhostvaccin. Vi har inte ens kommit in på skadeverkningarna än. Ser fram emot en givande diskussion framöver, så länge mod tillåter oss ha denna lilla utvikning från ämnet i tråden.

Du har inte många rätt här, men jag ger dig att för smittsamma sjukdomar som sker med fekal-oral smittväg så är nutrition och sanitet mycket viktiga. När det gäller luftvägssmittor som kikhosta gäller att minska cirkulationen av dessa i samhället. Och det är riktigt att det västerländska samhället har utvecklats så att cirkulationen minskar med olika barriärer som hur vi bor och träffas i mindre konstellationer. Det andra sättet är vaccinationer som minskar cirkulationen, vilket det finns otaliga studier som visar. Här är en Cochrane systematisk översikt för de acelluära vaccinerna för kikhosta.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25228233/

Och i Sverige:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19679218/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37883058/

Så igen, du har fel i att vaccinerna inte gett någon effekt. Men givet att du är en religiös antivaxxare så förväntar jag mig inte något vettigt svar tillbaka. Så därför, med reservation för off-topic, så jag avslutar denna diskussion för min del.
Senast redigerad av TAD2 2024-03-22 kl. 09:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in