2024-03-20, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomaliern
Vi kommer behöva en ny typ av fängelse, egentligen. En där ett mindre antal vakter kan övervaka ett större antal fångar med hjälp av elektriskt styrda dörrar och övervakningskameror i pansarburar. Total och konstant videoövervakning. Vi skulle kunna lösa våra fängelseproblem med modern teknologi om vi ville.

Gameifiera fångvårdarnas uppdrag. Så att det blir som att spela sims med våldsamma förbrytare och annat pack.

Det behöver inte vara så hög kvalitet på livet i fängelset, tycker jag. Man kunde lägga ner tanken på att rehabilitera dem och rätt och slätt eliminera många fler av deras rättigheter. Det är viktigt att det inte kostar för mycket för samhället att driva stora fängelsen också. Så att risken som fångvårdarna utsätts för hålls nere också. Så att vi kan ha tiotusentals galningar där i flera årtionden, med nya lagar så att de hålls där tills de blir gamla och lugnar ner sig, eller livstid.

Om det blir problem skickar man in tungt beväpnade vakter, eller fyller rummen via fjärrkontroll med tårgas eller liknande.

Fast det är ju bara mina fantasier. Fantasier om ett fungerande Sverige som gjorde det som krävdes i stället för att alltid bara dutta litegranna.
Är du ännu ett CP som inte vet skillnaden mellan häkte och fängelse?
Citera
2024-03-21, 07:42
Medlem
Antal självmord har trendat neråt de senaste 10-15åren. Dock verkar försöken öka. Samt nu med överfulla häkten kan säkert fler lyckas ta livet av sig. Så trenden kan börja vända.

En person på häktet. kan ha "noll" övervakning utom själva inlåsningen till sekundövervakning, vara naken och få äta maten med till ex händerna. Det hela beror på hur den häktade agerar, säger och hans tidigare häkteshistoria. Är det värre en så är det en resa till Psyket, som gäller.

Ett problem är att med överfulla häkten så kanske man väljer 15 min övervakning - Man tittar till personen var 15:e minut i stället för sekundbevakning - Man stirrar hela tiden på personen genom ett fönster, kamera och mm. Dvs Häktet "tvingas" ta fler beslut som inte perfekta.

Sen ska man komma i håg att om en person verkligen vill ta livet av sig så är det svårt att förhindra, speciellt över tid. Men många gånger är det ofta endast ett rop på hjälp.
Citera
2024-03-21, 09:15
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fujian
Tror du häkten används för de lokala fyllona?

Om du sätter på nyheterna ibland så kan du se att kriminalvården lider av en oerhörd platsbrist och att häktesplatserna skulle användas till fyllon är naturligtvis 100% uteslutet.

Citat:
Ursprungligen postat av Bushido-95
LOB sitter i polisens arrestcell.

Alla celler öppnas på morgonen på häktet för att ge de intagna frukost.

Alla har inte tillsyn på natten, bara de som själva säger att de mår dåligt eller som uppenbart mår dåligt får det.

Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Dom hamnar väl ändå på arresten och inte häktet... Det är inte samma sak.

Är flera som avlidit på arresten i Norrköping också senaste åren. Var en som tog sitt liv i november, t.ex.

Jag tar åt mig som blandat ihop häkte med arrest. Trodde i min enfald att de ibland hanterades på samma ställe men så kanske inte är fallet i Norrköping.

Grundfrågan kvarstår dock hur personen jag svarade kunde veta att den döde hängt sig.
Citera
2024-03-21, 09:56
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Grundfrågan kvarstår dock hur personen jag svarade kunde veta att den döde hängt sig.
En idiot yog livet av sig för några år sedan genom att binda ett lakan i ett element som han sedan hängde sig med.
Han hade ett livslångt amfetaminmissbruk bakom sig så han mådde nog inte bra av att sitta häktad utan sitt pulver.
Citera
2024-03-21, 12:14
Medlem
Nu ska vi se om jag förstått rätt?

Någon dör i ett häkte.
Och folk skriker skandal?

Det är alltså FORTFARANDE gulligull med kriminella & nästan kriminella
Så länge OFFER statistiken för självmord är HÖGRE är självmord i häktet där personen sitter som iaf troligt GM ett f-ing ICKE PROBLEM!
Citera
2024-03-21, 13:04
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindajkpg
”De har ihjäl”?

Knappast så att kriminalvården eller polisen är ansvariga.
När man är i förvar emot sin vilja i Sverige så är ens liv och hälsa utlämnad till den myndighet som håller en där. Om det så är bristande rutiner eller medvetet mord, så är de ytterst ansvariga för att förhindra dödsfallet i detta fall: polismyndigheten.
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
En idiot yog livet av sig för några år sedan genom att binda ett lakan i ett element som han sedan hängde sig med.
Han hade ett livslångt amfetaminmissbruk bakom sig så han mådde nog inte bra av att sitta häktad utan sitt pulver.
Var det pappan till Esmeralda? Tragisk historia.
Edit: nej juste, han dog väl av utsättningssymtom i Norrköpings häkte?
Senast redigerad av psykoshippien 2024-03-21 kl. 13:08.
Citera
2024-03-21, 13:38
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
När man är i förvar emot sin vilja i Sverige så är ens liv och hälsa utlämnad till den myndighet som håller en där. Om det så är bristande rutiner eller medvetet mord, så är de ytterst ansvariga för att förhindra dödsfallet i detta fall: polismyndigheten.

Det är ju ett jätteproblem att kriminalvården inte är mer noggranna med vad folk har tagit för grejer, och hur länge de användt det. Vissa saker är livsfarligt att sluta CT på.

Sen att de är så restriktiva med narkotikaklassade mediciner. "Pundar-Leffe" måste få nåt och trappa ner skiten på, annars kan han dö.
Senast redigerad av Statsminister2030 2024-03-21 kl. 13:57.
Citera
2024-03-21, 13:56
Medlem
Bushido-95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien

Ytterst ansvarig i detta fall är väl kriminalvården.
Ja Esmeraldas (lilla hjärtat) pappa dog av utsättningssymtom. (Gick ej fastställa den slutliga dödsorsaken, dock konstateras att dödsfallet troligen var drogrelaterat).
Senast redigerad av Bushido-95 2024-03-21 kl. 14:42.
Citera
2024-03-21, 13:56
Medlem
Tror knappast att nån plit mördat fången som vissa verkar tro.

Däremot kanske nån liten grupp beslutsfattare inom nära framtid börjar något projekt med att typ gasa ihjäl fångar ”av ren olyckshändelse” och skylla på ventilationen eller liknande för att bli kvitt platsbristen och överfulla fängelser Skulle någon makthavare ta sig an ett sånt här projekt lär det i första han riktas mot utländska medborgare med 0 koppling till Sverige och som är dömda till livstid eller mycket långa straff för att minimera granskning från media och anhöriga
Citera
2024-03-21, 15:36
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Det är ju ett jätteproblem att kriminalvården inte är mer noggranna med vad folk har tagit för grejer, och hur länge de användt det. Vissa saker är livsfarligt att sluta CT på.

Sen att de är så restriktiva med narkotikaklassade mediciner. "Pundar-Leffe" måste få nåt och trappa ner skiten på, annars kan han dö.
Du är ironisk när du troligen vet att PM brister i sina rutiner när de inte tillkallar sjukvården då en person visar utsättningssymtom.
Citera
2024-03-21, 19:50
Medlem
Vem är han C ? Nån som vet något om bedrägeri i Norrköping?

Verkar väldigt tyst ju?

Mvh J
Citera
2024-03-22, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-ter
Jag har haft tillsyn under nätterna på häktet och då utan restriktioner utan att visa någon form av skadebeteende osv. Men det kan vara olika beroende från häkte till häkte, jag kan inte den lagen och dom som jobbar på Norrköping bryr sig nog inte direkt. Men om vi leker med att "bo" i detta fall sitter under restriktioner ska någon kolla till personen. Finns säkert folk här som vet mer om det.

Jag tycker det här luktar naturlig död och med ett mycket bestämt men vänlig PS om du läser det här lindajkpg dra åt helvete

Restriktioner har exakt noll och ingenting med tillsyn att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in