2024-03-20, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bushido-95
Jo det är svårt men är man kreativ och målmedveten så går det. Är lite olika beroende på lokala regler för innehav på bostadsrum samt hur själva cellerna är utformade. Rakhyvlar är vanligt "verktyg".
Glöm att du får ha en rakhyvel i cellen under natten eftersom att han hittades först på morgonen.
Citera
2024-03-20, 21:12
Medlem
Bushido-95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-ter
Glöm att du får ha en rakhyvel i cellen under natten så att han hittas först på morgonen.

Nej det får man nog inte, (vet inte de lokala reglerna i Norrköping) det va bara ett exempel. Det kan också va så att man har fått ha en rakhyvel en timme på dagen men lyckats ta loss ett blad utan att personal märker det när den lämnas ut. Pennor går också att använda.
Citera
2024-03-20, 21:18
Medlem
Citat:
Nej det får man nog inte, (vet inte de lokala reglerna i Norrköping) det va bara ett exempel. Det kan också va så att man har fått ha en rakhyvel en timme på dagen men lyckats ta loss ett blad utan att personal märker det när den lämnas ut. Pennor går också att använda.
Hur tar du ut ett blad ur en engångshyvel utan att det märks och plitarna håller koll på sånt för deras egen säkerhet också. Du får inte direkt en Gilette all inclusive där inne och det är oberoende vilket häkte du sitter på.

Jag är förövrigt inte ute efter att bråka.
Citera
2024-03-20, 21:23
Medlem
Bushido-95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-ter
Hur tar du ut ett blad ur en engångshyvel utan att det märks och plitarna håller koll på sånt för deras egen säkerhet också. Du får inte direkt en Gilette all inclusive där inne och det är oberoende vilket häkte du sitter på.

Jag är förövrigt inte ute efter att bråka.

Nej men det finns häkten som ger BIC 2 blads engångshyvel. Men du har rätt i att det inte är lätt och att de kollar efter sånt.
Citera
2024-03-20, 21:27
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jnsjnsjns
Också tänkt på det. Satt häktad ett halvår för över tio år sen och ville dö men hittade inget lämpligt sätt.

Å jävlar. Ett halvt år är jävligt lång tid att sitta häktad. Jag kan inte ens föreställa mig hur en sån grej skulle kännas mentalt.
Citera
2024-03-20, 21:30
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
LOB sitter i polisens arrestcell.

Alla celler öppnas på morgonen på häktet för att ge de intagna frukost.

Alla har inte tillsyn på natten, bara de som själva säger att de mår dåligt eller som uppenbart mår dåligt får det.

Direkt felaktig info/misstolkningsbar om jag inte misstolkar dig här:

(Förtydligande för folk)

Sitter du i arresten på LOB (Lagen om berusade personer) har du max 15min tillsyn. Du kan ha tätare tillsyn än så.

Är du anhållen och bedömd lugn av polisen så kan det vara längre tillsynstid än 15min (fortfarande arresten). Många gånger max 30min. Sen är det väldigt varierande hur personal i arrest tolkar (se till att frihetsberövad andas bla) sin uppgift hur noggrann de skall vara att bedöma om intagen andas eller inte... Riktlinjerna är dock tydliga.

Blir du anhållen i arresten är det max tre dygn efter anhållan som gäller innan du skall bli häktad eller släppt på fri fot.

FYI för dig som läser:
Det är en stor skillnad på att vara arresterad och häktad. Helt olika avdelningar och regler oftast. Lite likt, men ändå helt olika avdelningar.
Citera
2024-03-20, 21:38
Medlem
Bushido-95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
Direkt felaktig info/misstolkningsbar om jag inte misstolkar dig här:

(Förtydligande för folk)

Sitter du i arresten på LOB (Lagen om berusade personer) har du max 15min tillsyn. Du kan ha tätare tillsyn än så.

Är du anhållen och bedömd lugn av polisen så kan det vara längre tillsynstid än 15min (fortfarande arresten). Många gånger max 30min. Sen är det väldigt varierande hur personal i arrest tolkar (se till att frihetsberövad andas bla) sin uppgift hur noggrann de skall vara att bedöma om intagen andas eller inte... Riktlinjerna är dock tydliga.

Blir du anhållen i arresten är det max tre dygn efter anhållan som gäller innan du skall bli häktad eller släppt på fri fot.

FYI för dig som läser:
Det är en stor skillnad på att vara arresterad och häktad. Helt olika avdelningar och regler oftast. Lite likt, men ändå helt olika avdelningar.

Det jag skrev om tillsyn är för häktet. Den här tråden handlar om häktet inte arresten...
Citera
2024-03-20, 21:43
Medlem
Citat:
Det jag skrev om tillsyn är för häktet. Den här tråden handlar om häktet inte arresten...
Jag har haft tillsyn under nätterna på häktet och då utan restriktioner utan att visa någon form av skadebeteende osv. Men det kan vara olika beroende från häkte till häkte, jag kan inte den lagen och dom som jobbar på Norrköping bryr sig nog inte direkt. Men om vi leker med att "bo" i detta fall sitter under restriktioner ska någon kolla till personen. Finns säkert folk här som vet mer om det.

Jag tycker det här luktar naturlig död och med ett mycket bestämt men vänlig PS om du läser det här lindajkpg dra åt helvete
Senast redigerad av P-ter 2024-03-20 kl. 21:48.
Citera
2024-03-20, 21:46
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:

Ok! Iom att du nämnde LOB läste jag inte längre bak än så. Folk har så dålig koll på skillnaden så lika bra att förklara om inte annat...
Citera
2024-03-20, 21:52
Medlem
Dödsängeln är igång igen! Att ingen agerar på detta är helt sjukt! Någon dödar folk på häktet och ingen misstänker något? Skadat sig själv? Dog i häktet? Några av rubrikerna som är orealistiska! Vart är personalen? Eller är det personalen som man ska se över? Sedan har vi tidningen som vilseleder allt😳. Dom gör intern utredning 🧐 Hahahha skämt!!!
Senast redigerad av Domare2023 2024-03-20 kl. 21:54.
Citera
2024-03-20, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
Denna story är riktigt skev, en blir skuten, flera blir gripna, dem är skyldiga men polisen kan inte få fram tyngre bevis och man börjar släppa ut dem en efter en, men den kilen som antar att nu har dom torskat på riktigt och livet är över för de närmsta 17åren, han tog den enkla vägen, ack ack ack om han bara visste att han hade släppts ut någon vecka senare! Peking häktet är bra spökligt, dör personer där regelbundet av alla möjliga underliga anledningar, kan det vara en ur personalen som löper amok och delar ut gift som inte går att spåra i kroppen kanske vem vet
Sedan hörde jag att familjen fick beskedet 4 timmar efter händelsen och att killlen i fråga fick hjärtstop? Men sedan skrevs det att han skadat sig själv men vad man hört så fanns inga märken som kunde styrka detta?? 😳🧐
Citera
2024-03-20, 22:43
Medlem
Zoomalierns avatar
Vi kommer behöva en ny typ av fängelse, egentligen. En där ett mindre antal vakter kan övervaka ett större antal fångar med hjälp av elektriskt styrda dörrar och övervakningskameror i pansarburar. Total och konstant videoövervakning. Vi skulle kunna lösa våra fängelseproblem med modern teknologi om vi ville.

Gameifiera fångvårdarnas uppdrag. Så att det blir som att spela sims med våldsamma förbrytare och annat pack.

Det behöver inte vara så hög kvalitet på livet i fängelset, tycker jag. Man kunde lägga ner tanken på att rehabilitera dem och rätt och slätt eliminera många fler av deras rättigheter. Det är viktigt att det inte kostar för mycket för samhället att driva stora fängelsen också. Så att risken som fångvårdarna utsätts för hålls nere också. Så att vi kan ha tiotusentals galningar där i flera årtionden, med nya lagar så att de hålls där tills de blir gamla och lugnar ner sig, eller livstid.

Om det blir problem skickar man in tungt beväpnade vakter, eller fyller rummen via fjärrkontroll med tårgas eller liknande.

Fast det är ju bara mina fantasier. Fantasier om ett fungerande Sverige som gjorde det som krävdes i stället för att alltid bara dutta litegranna.
Senast redigerad av Zoomaliern 2024-03-20 kl. 22:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in