2024-03-15, 23:05
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Antingen finns geostationära satelliterna på riktigt. Och då borde det finnas hur mycket bilder som helst.

Men nu gör det inte det. Det har aldrig tagits någon bild från en sådan satellit. Vilket är totalt absurt. Och därför måste man nog sluta sig alternativ 2: de finns inte. Dessa farkoster är bara hittepå.

Exakt vad detta sen tyder på är en annan fråga. men jag tycker man måste vara snudd på kriminellt o-nyfiken av sig, om man inte finner det märkligt.
Du har ju fått detta förklarat för dig gång på gång. Tror du ärligt talat att dom skulle öka vikten på en TV-satellit genom att lasta med en kamera för att övertyga några foliehattar?
Man behöver inte lämna atmosfären för att bevisa jordens form.
Citera
2024-03-16, 08:50
Medlem
Citat:
Men national geographic society hade nån kille de ansåg var först, och det var 1969..

Och en annan kille åkte snöskoter på på 60-70 talet nån gång, och han ansåg sig vara först. Så du ser inte hugget i sten direkt det här.

Att vi hittar till Nordpolen är så hugget i sten som någon ting kan vara, det görs ju dagliga flygningar över nordpolen.

Tror du nedan Finnair-piloter inte har koll på vad de sysslar med?
https://www.finnair.com/se-sv/bluewings/world-of-finnair/flying-over-the-north-pole--well-planned-is-half-done--2557750

Men det glädjer mig att du nu börjar förstå innebörden av att vi hittar på jorden. Vilket för din del leder till att du tvingas börja förneka att vi hittar. Nästa steg för dig blir att kalla alla flygresor för bluff och komma med påsåendet att alla flygbolag och piloter är med på bluffen.
Citera
2024-03-16, 16:28
Medlem
Citat:
Just , jag påstår inget. Utan ifrågasätter andra som påstår saker. Till exempel såna som hävdar de skickat ut farkoster som flyger runt tusentals mil ute i rymden. men kan visa upp finns precis noll bevis för detta.
Den här tråden handlar om huruvida jorden är platt eller rund. Det finns några här som hävdar att bland annat flygtiderna söder om ekvatorn visar att avstånden runt jorden söder om ekvatorn blir kortare och kortare ju längre söderut man kommer. Efter juni blir dagarna längre och längre i samma område. Varför ifrågasätter du inte det? Och varför ifrågasätter du inte varför det bevisar att jorden är rund? Det är trots allt inte så många miljoner som har sett de fenomenen.
Citera
2024-03-16, 19:37
Medlem
Citat:
Just , jag påstår inget. Utan ifrågasätter andra som påstår saker. Till exempel såna som hävdar de skickat ut farkoster som flyger runt tusentals mil ute i rymden. men kan visa upp finns precis noll bevis för detta.

Det finns ju bevis för det vi har ju Markus Wandt som var på rymdstationen ISS och filmade ner mot jorden där såg man Dubai och solen och krökningen själv.
Du kan väl fråga han på facebook men skulle inte tro att du gör det.
Du kan väl resa dig från din stol och gå ut och se

Du kan gå in och se på hemsidan heavens above
Eller gå in och se vad dem gör på ISS rymdstationen nu
Senast redigerad av Eagle5555 2024-03-16 kl. 19:49.
Citera
2024-03-18, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Den här tråden handlar om huruvida jorden är platt eller rund. Det finns några här som hävdar att bland annat flygtiderna söder om ekvatorn visar att avstånden runt jorden söder om ekvatorn blir kortare och kortare ju längre söderut man kommer. Efter juni blir dagarna längre och längre i samma område. Varför ifrågasätter du inte det? Och varför ifrågasätter du inte varför det bevisar att jorden är rund? Det är trots allt inte så många miljoner som har sett de fenomenen.

De har säkert sett fenomenen men de har inte sett att jorden är ett klot.

Har du för övrigt någon förklaring till hur s k gravitation fungerar på ett klot?
Citera
2024-03-18, 20:06
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Har du för övrigt någon förklaring till hur s k gravitation fungerar på ett klot?
Släpp en tyngd från t.ex. tre meters höjd över markytan.
Denna tyngd faller då neråt.
Citera
2024-03-18, 20:27
Medlem
Citat:

Det har förklarats hur många gånger som helst i tråden och det är dessutom något som rinns beskrivet i överflöd på Internet.

Och med tanke på att trådens ämne är "flat earth" och att tråden ligger i "alternativa teorier" så bör vi ju snarast diskutera de alternativa teorierna runt "nedkraften".

Jag har tidigare förklarat att din alternativa teori om "konstant acceleration" inte kan förklara våra observationer, vi kan ju t.ex observera att accelerationen varierar geografiskt. Din teori är mao falsifierad. Har du någon annan bättre alternativ teori att komma med? Något som kan förklara vad vi faktiskt kan observera?
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-03-18 kl. 21:04.
Citera
2024-03-18, 20:27
Medlem
Citat:

Det finns bara en förklaring till alla fenomen som alla upplever söder om ekvatorn, och det är att jorden är rund. Förstår du inte varför? Eller har du en annan förklaring? Förutom att du inte vet.

Hur gravitationen fungerar på en rund jord har förklarats för dig så många gånger att det är helt otroligt att du ännu inte har förstått det. Du har åtminstone ingen förklaring, förutom att jorden rör sig uppåt med stor hastighet. Det är så dumt att även de flesta FE:er tar avstånd från det.
Citera
2024-03-18, 20:28
Medlem
Citat:

Flytta målstolparna är klassiskt när det gäller plattjordare. Tänk efter riktigt noga nu.
Om jorden var platt skulle flygrutterna vara mycket längre söder om ekvatorn. I verkligheten är det inte så. Där har du ett (av många) bevis på att jorden inte är platt. Att jorden är ett klot är just på grund av gravitationen, massa attrahetar massa. All gravitation pekar rakt mot centrum av klotet. (Känner mig som Sisyfos här).
Citera
2024-03-18, 21:14
Medlem
Citat:

Vilka har inte sett fenomenet är du klar i skallen
Det har vi redan gått igenom du svarar ju inte på frågorna.😐
Senast redigerad av Eagle5555 2024-03-18 kl. 21:24.
Citera
2024-03-21, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
All gravitation pekar rakt mot centrum av klotet.

Fast det stämmer väl inte? Jordens massa till höger och vänster om mig drar mig åt båda hållen. De tar sedan ut varandra, och jag känner inte av det överhuvudtaget.

Så fick jag det förklarat för mig, vill jag minnas. Låter ganska dumt, men något man kanske måste tro på i er verklighetsuppfattning?
Citera
2024-03-21, 18:48
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Fast det stämmer väl inte? Jordens massa till höger och vänster om mig drar mig åt båda hållen. De tar sedan ut varandra, och jag känner inte av det överhuvudtaget.

Så fick jag det förklarat för mig, vill jag minnas. Låter ganska dumt, men något man kanske måste tro på i er verklighetsuppfattning?
Jo det finns ju lika mycket massa höger om dig som vänster om dig så därför dras du inte omkull. Däremot så finns det mycket jordmassa nedanför dig men väldigt lite jordmassa ovanför dig där du står så därför blir det en nettoeffekt in mot jordens centrum.
Vad är felet med detta?
Senast redigerad av Jonas1968 2024-03-21 kl. 18:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in