2024-03-21, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carmanato
Två personer med funktionsnedsättning, så tragiskt men likt förbannat sitter alla små psykopater och skriver en massa strunt.

Sörj henne

Pojken förstår väll inte vad han gjort, hur straffar man en sån?

Tror han vet mycket väl vad han gjort, sett han o hans kompis flera gånger i veckan i flera år. Inte haft en aning om att han är "sjuk"
Citera
2024-03-21, 22:29
Medlem
För att få ut domar kostar det mer runt 140. Jag har pengar på ett annat konto överföringen jag gjort tar en dag. Eftersom jag inte vet var ev brott kan ha skett så vet jag heller inte vilken tingsrätt det är! För att vara säker på att få med alla ev domar så går jag via Lexbase eller Mrkoll. Men du verkar ju ha förhandsgranskat att han inte har något på sig så då slipper jag. Tack för det
Citera
2024-03-21, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vad jag inte vet är varför inte denna flicka fick samma insats - fast inte ens det fattar du tydligen.
De är självklart jämförbara. Båda kommer inte hem som de brukar - därför börjar man leta. Lisa var fullt kompetent att klara sig själv - Maja var inte det.

Som någon tidigare skrivit så "hittades Lisa Holms moped med nyckeln i utav hennes pappa utanför kaféet där hon jobbade = brottsmisstanke direkt". Osv. Etc...

Delar din uppfattning av att sökpådrag snarast är standard eftersom Människorov 101 är att de första 24h är absolut avgörande.

Mina tankar har också gått till Lisa men även Erik, (i minns han med Downs syndrom). Han rapporterades försvunnen och blev ihjälskjuten av polisen då han vägrade släppa sin leksaksbil.

Det vi vet är att Maja gick på specialanpassat gymnasium och hade IF = iq70 eller under - något som likställs med en ålder "mellan 9-12år".

Hade ett barn i den åldern försvunnit hade polisen gått ut direkt för att leta. Att hon var byggd som en 10åring (och då antagligen uppfattades som det utifrån) gör det inte bättre.

"Synnerligen ömmande omständigheter. "
Citera
2024-03-21, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Backad
Tror han vet mycket väl vad han gjort, sett han o hans kompis flera gånger i veckan i flera år. Inte haft en aning om att han är "sjuk"

känner du han?
Citera
2024-03-21, 22:34
Medlem
Bushido-95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carmanato
Två personer med funktionsnedsättning, så tragiskt men likt förbannat sitter alla små psykopater och skriver en massa strunt.

Sörj henne

Pojken förstår väll inte vad han gjort, hur straffar man en sån?

Det kanske inte i första hand handlar om att straffa utan om att skydda samhället från de som saknar självkontroll.
Citera
2024-03-21, 22:42
Medlem
Extremeflys avatar
Om han döms så hoppas jag verkligen han får rättspsykiatrisk vård. Han hör inte hemma på en anstalt, hade varit synd om killen där. Visst han har mördat men ja, läget är som det är. Men man ska inte bli förvånad om de blir anstalt.
Citera
2024-03-21, 22:44
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Fast killen det tog slut med i januari är ju Majas f.d. pojkvän. MGM är väl en annan kille = Majas klasskamrat?! Jag svarade von-Utfall som skrev att tjejen var kär i pojken och jag tolkade det som att Maja var kär i MGM. Men det kanske är jag som fattat fel?

Annars tror jag mycket väl att det kan ligga något i det du nämner angående deras "diagnosproblematik". Svårigheter att tänka logiskt/inget konsekvenstänk, dålig impulskontroll - är väl vanligt vid olika diagnoser. Så att det blev snabba ändringar i känsloläge och kaos tror jag mycket väl kan vara en del av sanningen och är ju inte konstigt om de ville olika saker. Något har ju fått honom att ha ihjäl henne!

Jag hittar pojkvännen, eller f.d. pojkvännen på bilden från en annan del av Skene men inte MGM. Sågbilden tänker jag på. Ser ingen som är remotley lik på gruppbilden.
Citera
2024-03-21, 22:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ComeOnSense
Som någon tidigare skrivit så "hittades Lisa Holms moped med nyckeln i utav hennes pappa utanför kaféet där hon jobbade = brottsmisstanke direkt". Osv. Etc...
Nej, varför skulle det vara det. Hon kunde ju ha åkt iväg med någon och glömt nyckeln i låset helt enkelt.
Nu litade man på det pappan sa -att hon brukade höra av sig eller komma hem efter som hon sagt, att hon inte skulle slarva med nyckeln till moppen.
I det här fallet har man helt struntat i vad föräldrarna säger.

Citat:
Delar din uppfattning av att sökpådrag snarast är standard eftersom Människorov 101 är att de första 24h är absolut avgörande.

Mina tankar har också gått till Lisa men även Erik, (i minns han med Downs syndrom). Han rapporterades försvunnen och blev ihjälskjuten av polisen då han vägrade släppa sin leksaksbil.

Det vi vet är att Maja gick på specialanpassat gymnasium och hade IF = iq70 eller under - något som likställs med en ålder "mellan 9-12år".

Hade ett barn i den åldern försvunnit hade polisen gått ut direkt för att leta. Att hon var byggd som en 10åring (och då antagligen uppfattades som det utifrån) gör det inte bättre.

"Synnerligen ömmande omständigheter. "
Ja, de borde börjat söka aktivt direkt egentligen - såsom man gör för barn - och som allra senast på lördagen eftersom hon inte dykt upp.
Citera
2024-03-21, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Går du också i särskola?

Nej jag är en vuxen människa! Och nej jag känner honom inte privat.
Citera
2024-03-21, 22:51
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backad

Har du någon uppfattning om hur han är jämfört med andra i samma ålder?
Citera
2024-03-21, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bushido-95
Det kanske inte i första hand handlar om att straffa utan om att skydda samhället från de som saknar självkontroll.

Ja, en svensk som har IQ 80 räknas som förståndshandikappad, medel IQ i afrika är ca 80 och kan kanske förklara gängvåldet.

inlåsning givetvis, men det är lättare att straffa Ted Bundy, Amarjeet Sada,Rodney Alcala, Pedro López osv
Citera
2024-03-21, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Har du någon uppfattning om hur han är jämfört med andra i samma ålder?

Ålder osv är ju svårt, trodde inte att han var 17 år.. trodde han var typ 14-15. Fått bilden av honom som lite "halv töntig" och den tysta killen. Men har ju sett hela familjen många gånger och tyckt att dom verkar lite, svårt att förklara. Men dom ser ju alla lite "efter/knas ut" men systern, mamman och mormor är trevliga men känner mig faktiskt lite chockad över att han skulle kunna va kapabel till något sånthär..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in