2024-03-21, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Www2043
1. Utreda om jag har cancer.

2:VC.

3. Det var en privat vårdcentral som skrev remiss till sjukhus utan problem. Detta påstår alltså min nuvarande VC läkare inte är möjligt. Inga sjukhus är möjligt påstår min läkare.

Två frågor:

1. Har du betett dig underligt eller varit på cancerutredning massor av gånger trots solklara besked att du INTE har cancer?
2. Vore väldigt intressant med namn på läkaren? Förstår om du inte vill outa dig med tanke på fortsatt kontakt med läkaren ifråga, men vore jag i dina kläder skulle jag aldrig ha kontakt med den läkaren igen och skulle tveklöst outa denne. Har själv fått bort läkare från vårdcentral med anledning av hennes sinnessjuka uppträdande, och det var hennes kolleger som drev på mig att göra anmälan så de kunde agera; det behövdes en anmälan från en patient för att säkerställa hennes olämplighet, det räckte inte med att kollegerna ville bli av med henne.

Antar att det tas på större allvar om en patient blir fel bemött än om kollegerna blir det.
Citera
2024-03-21, 21:19
Avslutad
Ska alla med hypokondri-liknande tendenser få alla undersökningar man kan tänka sig, nej det låter inte rimligt.

Hade det funnits fog för en utredning hade du nog fått det.
Citera
2024-03-21, 21:44
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Du letar efter hjälp på fel ställe.

Sjukhus gör i allmänhet inga cancerutredningar om du inte kommer in akut dålig.
Ibland inte ens då.

Provtagning, olika röntgenundersökningar och ibland vävnadsprover - är de tre saker som ingår i en cancerutredning.
Det mesta görs på vårdcentralen och med remisser till enskilda undersökningar.
Dessa görs oftast hos upphandlade privata vårdgivare ex röntgen laboratorier, gastroskopi/coloskopienheter, bröstmottagningar, prostatabiopsier etc. Ibland kan ett mindre sjukhus också göra detta, men mer ovanligt.
Sjukhusen, de större, sysslar oftast inte med dessa utredningar utan tar över när någon större cancertumör upptäcks och måste opereras, strålas eller cellgiftsbehandlas.

Låt vårdcentralens läkare skicka dig dit han/hon vill - där går utredningen antagligen snabbast och mest målinriktad. Storsjukhus är helt fel plats.
Det där stämmer inte. Besökte VC för svullna lyftkörtlar utan några b-symptom, blev remitterad till punktion, magnetröntken och sedemera biopsi allt inom vården (på ett större sjukhus).
Efter punktionen samordnades allt av hematologen
Senast redigerad av Dr.Jan.Itor 2024-03-21 kl. 21:50.
Citera
2024-03-21, 21:47
Medlem
Gridiots avatar
Beror på regionen du bor i och sedan där efter vad du söker för. I regionstockholm är vissa vårdområden privata. Privata på så sätt att vårdföretag har upphandling med regionen.

Vart bor du och cirkus; vad har du sökt för?
Citera
2024-03-21, 22:04
Avslutad
Min erfarenhet är att du får MAX en remiss för att utreda en sak. Har du exempelvis lungproblem kan du om du har en väldig tur få EN remiss till en lungavdelning. Hittar de då ingenting akut dödligt så är det "färdigutrett" sedan. Du kommer ALDRIG få en ny remiss till en lungavdelning efter det.

Så är det nu "samma" åkomma du söker för som tidigare? Då är det kört. Du får ingen ny utredning.

Är det en ny åkomma så tycker läkaren troligen att du är en hypokondriker.

Jag har själv inte besökt en vårdcentral på 10 år. Så det har säkert blivit hundra gånger värre sen dess. Det finns ingen förebyggande/botande vård i Sverige. Det finns bara palliativ vård.
Senast redigerad av Juristen08 2024-03-21 kl. 22:10.
Citera
2024-03-21, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Ska alla med hypokondri-liknande tendenser få alla undersökningar man kan tänka sig, nej det låter inte rimligt.

Hade det funnits fog för en utredning hade du nog fått det.
Precis, hade tänkt skriva samma. TS upplyser förstås inte om att TS minsann vet bäst.
Citera
2024-03-21, 22:52
Medlem
zombie-nations avatar
Visst nekas man. Man kan nekas remiss för vad som helst. Antingen skriver de inte remiss eller också accepteras den inte. Min kompis har tjatat sig blå att få en biopsi av lymfkörtel. Hon är inte hypokondrisk. Men när de upptäckte en annan avvikelse av misstag så kollade de upp den nästan mot hennes vilja. Det var bara en artefakt på en röntgen alla har sådana och man ska inte skrämma folk.

Däremot är lymfkörtelcancer en ganska vanlig biverkan vid hennes medicinering och det står att alla svullna körtlar ska tas på allvar. Vi har arbetat efter hypotesen att det gått ett år och hon lever, därför kan det inte vara cancer, men hon mår inget bra. Jag fattar inte vad vården gör.
Citera
2024-03-21, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Visst nekas man. Man kan nekas remiss för vad som helst. Antingen skriver de inte remiss eller också accepteras den inte. Min kompis har tjatat sig blå att få en biopsi av lymfkörtel. Hon är inte hypokondrisk. Men när de upptäckte en annan avvikelse av misstag så kollade de upp den nästan mot hennes vilja. Det var bara en artefakt på en röntgen alla har sådana och man ska inte skrämma folk.

Däremot är lymfkörtelcancer en ganska vanlig biverkan vid hennes medicinering och det står att alla svullna körtlar ska tas på allvar. Vi har arbetat efter hypotesen att det gått ett år och hon lever, därför kan det inte vara cancer, men hon mår inget bra. Jag fattar inte vad vården gör.

Alltså det är läkaren som bedömer om lymfkörteln är suspekt genom att bla. undersöka om körteln är tillräckligt svullen och tillräckligt länge osv. Att man som lekman ska säga vad som är allvarligt eller ej, går inte hem. Om man inte är nöjd med den bedömningen så får man gå till någon annan.

Kan givetvis vara fel bedömt ibland. Men det är lätt att blint läsa sig till att allt kan vara farligt och sen tro att man ska in och skära och sticka överallt.. risken är då att du får andra problem och komplikationer. Å de ser vi när vi gör för mycket som man borde låta vara istället.
Citera
2024-03-21, 23:59
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Alltså det är läkaren som bedömer om lymfkörteln är tillräckligt svullen och tillräckligt länge osv. Att som lekman säga vad som är vad, går inte hem. Om man inte är nöjd med den bedömningen så får man gå till någon annan. Kan givetvis vara fel bedömt ibland. Men det är lätt att läsa sig till att allt kan vara farligt och sen tro att man ska in och skära och sticka överallt.. risken är då att du får andra problem. Å de ser vi när vi gör för mycket som man borde låta vara istället.

Hon får inte ens komma dit och få den tittad på. De bara säger att det blir så när man är förkyld även om hon inte varit det.
Citera
2024-03-21, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Hon får inte ens komma dit och få den tittad på. De bara säger att det blir så när man är förkyld även om hon inte varit det.

Aa det är väl märkligt.. en titt kan man alltid göra. om den är över 2cm.
Citera
2024-03-22, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Www2043
Jag har gjort det. VC läkaren påstår att jag enbart kan få remiss till privata vårdgivare när denne skriver remisser. Jag begär att få utredning på sjukhus. Vill inte hamna hos privata vinstdrivande vårdföretag som jag enbart har dåliga erfarenheter av.

Skulle inte förvåna mig om liberalismen infekterat landet så hårt att vi har kommit till att läkare tar pengar under bordet. I det här fallet kanske får betalt för att skicka patienter till specifika privata mottagningar
Citera
2024-03-22, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PublicEnema
Två frågor:

1. Har du betett dig underligt eller varit på cancerutredning massor av gånger trots solklara besked att du INTE har cancer?
2. Vore väldigt intressant med namn på läkaren? Förstår om du inte vill outa dig med tanke på fortsatt kontakt med läkaren ifråga, men vore jag i dina kläder skulle jag aldrig ha kontakt med den läkaren igen och skulle tveklöst outa denne. Har själv fått bort läkare från vårdcentral med anledning av hennes sinnessjuka uppträdande, och det var hennes kolleger som drev på mig att göra anmälan så de kunde agera; det behövdes en anmälan från en patient för att säkerställa hennes olämplighet, det räckte inte med att kollegerna ville bli av med henne.

Antar att det tas på större allvar om en patient blir fel bemött än om kollegerna blir det.

Håller med.. satt i samma sitta, bytte läkare och fick tyvärr en dålig diagnos. Men den första läkaren brydde sig inte och de andra jag bytte till kunde tyvärr konstatera det jag fruktade. Men nu har jag chans att bli frisk, hoppas jag.

Men till ts, kan vi ha träffat samma läkare? Min började på m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in