2024-03-21, 19:46
Medlem
Läkaren påstår att man enbart kan få vård hos privata vårdgivare och att man inte har rätt till att få komma till sjukhus. Oavsett vad det gäller. Påståendet är helt absurt.

Detta kan knappast stämma. Jag har tidigare fått remiss och fått vård på sjukhus genom annan läkare.

Detta oavsett vad man söker vård för. Läkaren påstår att denne enbart kan remittera till privata vårdgivare. Inte trovärdigt för fem öre Känns som att hen vill gynna lokala privata och vinstdrivande företag.Jag har dåliga erfarenheter av privata.

Vill höra vad ni har att säga om detta.
Senast redigerad av Www2043 2024-03-21 kl. 19:59.
Citera
2024-03-21, 20:09
Medlem
Fr3ak0ut90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Www2043
Läkaren påstår att man enbart kan få vård hos privata vårdgivare och att man inte har rätt till att få komma till sjukhus. Oavsett vad det gäller. Påståendet är helt absurt.

Detta kan knappast stämma. Jag har tidigare fått remiss och fått vård på sjukhus genom annan läkare.

Detta oavsett vad man söker vård för. Läkaren påstår att denne enbart kan remittera till privata vårdgivare. Inte trovärdigt för fem öre Känns som att hen vill gynna lokala privata och vinstdrivande företag.Jag har dåliga erfarenheter av privata.

Vill höra vad ni har att säga om detta.

Är det skönhetsingrepp? Förstår annars inte alls vad vi betalar skatt för om det är nödvändig vård som efterfrågas
Citera
2024-03-21, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fr3ak0ut90
Är det skönhetsingrepp? Förstår annars inte alls vad vi betalar skatt för om det är nödvändig vård som efterfrågas

Det handlar inte om skönhetsingrepp!
Citera
2024-03-21, 20:30
Medlem
Fr3ak0ut90s avatar
Citat:

Är väl bara att ta med dig grejor att aktivera dig med för flera timmar och åka och sitta på någon akutmottagning då?
Citera
2024-03-21, 20:36
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:

Vad handlar det om då?
Citera
2024-03-21, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
Vad handlar det om då?

Vanlig sjukvård för att utreda om jag har cancer.
Citera
2024-03-21, 20:42
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:

.

Citat:

Fö att kreti och pleti (well...) ska kunna tycka bör du ge mer info än så här.

1: Varför söker du vård?

2: Vart har du sökt vård?

3: Du har fått remiss innan? Via privat vård eller inte?

4: Begär en second opinion. Går alltid att få oavsett sjukhus eller inte.

5: Ingen vård utom privat ändå? Anmäl till patientnämnden.

6: Fortfarande ingen vård? Anmäl till IVO efter svar av Patientnämnden.
Citera
2024-03-21, 20:42
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Gå till vårdcentralen så får du väl en remiss vidare?

Vad är det för läkare du talar med som påstått det du skriver i ditt begynnelseinlägg?
Citera
2024-03-21, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Gå till vårdcentralen så får du väl en remiss vidare?

Vad är det för läkare du talar med som påstått det du skriver i ditt begynnelseinlägg?

Jag har gjort det. VC läkaren påstår att jag enbart kan få remiss till privata vårdgivare när denne skriver remisser. Jag begär att få utredning på sjukhus. Vill inte hamna hos privata vinstdrivande vårdföretag som jag enbart har dåliga erfarenheter av.
Citera
2024-03-21, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
Fö att kreti och pleti (well...) ska kunna tycka bör du ge mer info än så här.

1: Varför söker du vård?

2: Vart har du sökt vård?

3: Du har fått remiss innan? Via privat vård eller inte?

4: Begär en second opinion. Går alltid att få oavsett sjukhus eller inte.

5: Ingen vård utom privat ändå? Anmäl till patientnämnden.

6: Fortfarande ingen vård? Anmäl till IVO efter svar av Patientnämnden.

1. Utreda om jag har cancer.

2:VC.

3. Det var en privat vårdcentral som skrev remiss till sjukhus utan problem. Detta påstår alltså min nuvarande VC läkare inte är möjligt. Inga sjukhus är möjligt påstår min läkare.
Citera
2024-03-21, 21:11
Medlem
colis avatar
Citat:
Jag har gjort det. VC läkaren påstår att jag enbart kan få remiss till privata vårdgivare när denne skriver remisser. Jag begär att få utredning på sjukhus. Vill inte hamna hos privata vinstdrivande vårdföretag som jag enbart har dåliga erfarenheter av.

Du letar efter hjälp på fel ställe.

Sjukhus gör i allmänhet inga cancerutredningar om du inte kommer in akut dålig.
Ibland inte ens då.

Provtagning, olika röntgenundersökningar och ibland vävnadsprover - är de tre saker som ingår i en cancerutredning.
Det mesta görs på vårdcentralen och med remisser till enskilda undersökningar.
Dessa görs oftast hos upphandlade privata vårdgivare ex röntgen laboratorier, gastroskopi/coloskopienheter, bröstmottagningar, prostatabiopsier etc. Ibland kan ett mindre sjukhus också göra detta, men mer ovanligt.
Sjukhusen, de större, sysslar oftast inte med dessa utredningar utan tar över när någon större cancertumör upptäcks och måste opereras, strålas eller cellgiftsbehandlas.

Låt vårdcentralens läkare skicka dig dit han/hon vill - där går utredningen antagligen snabbast och mest målinriktad. Storsjukhus är helt fel plats.
Citera
2024-03-21, 21:16
Medlem
colis avatar
Citat:
1. Utreda om jag har cancer.

2:VC.

3. Det var en privat vårdcentral som skrev remiss till sjukhus utan problem. Detta påstår alltså min nuvarande VC läkare inte är möjligt. Inga sjukhus är möjligt påstår min läkare.

Din doktor vat antagligen att remissen direkt kommer i retur om han/hon skickar en remiss för en sådan utredning till ett större sjukhus.
Låt din doktor utreda dig genom undersökningar som han/hon kan remittera till - inte dit du vill - så fungerar dagens upphandlade och styrda sjukvård. Det blir också oftast allra bäst gjort då också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in