2024-03-21, 15:24
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken10
Det är exakt så, han åker dit för dataintrång
Ja så blir det väl men om vi som folk verkligen förtjänar bättre än att gamlingarna blir lurade på sina pengar av Ali Baba ovh hans kebabtekniker så kommer den polis som utreder honom, den åklagare som åtalar och de nämndemän som dömer bli utfrysta och bespottade. Blir det inte så så förtjänar inte vi bättre. Jag tycker även att vi kan gå ett steg längre, är du syskon, barn, förälder eller kompis till någon av tidigare nämnda och inte fryser ut så bör du bli utfryst. Det är skamligt att vara en enabler. Det ska behandlas därefter. Idiotjävlarna till politiker som sitter på händerna har ingen chans att fixa något och vi måste sluta vänta på att kuklösa kristersson mfl ska få tummen ur arslet för det kommer aldrig hända.
Citera
2024-03-21, 15:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Ja så blir det väl men om vi som folk verkligen förtjänar bättre än att gamlingarna blir lurade på sina pengar av Ali Baba ovh hans kebabtekniker så kommer den polis som utreder honom, den åklagare som åtalar och de nämndemän som dömer bli utfrysta och bespottade. Blir det inte så så förtjänar inte vi bättre. Jag tycker även att vi kan gå ett steg längre, är du syskon, barn, förälder eller kompis till någon av tidigare nämnda och inte fryser ut så bör du bli utfryst. Det är skamligt att vara en enabler. Det ska behandlas därefter. Idiotjävlarna till politiker som sitter på händerna har ingen chans att fixa något och vi måste sluta vänta på att kuklösa kristersson mfl ska få tummen ur arslet för det kommer aldrig hända.

Jag tycker absolut att regeringen ska ta fram nya riktlinjer för kommunikation angående gängvåldet, där man kraftigt betonar att det är föräldrarnas ansvar vad deras omyndiga barn sysslar med, samt vilken moral de sätter i sina barn som sen finns där när de är vuxna.
Idag låter det bara ”politikerna måste göra nåt, politikerna skiter i oss”. ”Vad ska jag göra, jag kan inte låsa in mina barn efter skolan”.
Jo, ni kan låsa in era barn efter skolan och ge dem utegångsförbud efter skoltid om ni har minsta indikation på kriminalitet.
Flytta till en annan stad, förbjud barnen ens ha en mobiltelefon så kan inte kriminella hota dem, utpressa dem osv.
Citera
2024-03-21, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Tycker han verkar trovärdig, han har väl kommit över ett av deras massutskickade sms och ringt upp dem. När de initierar remote desktop kan han installera trojan på angriparens dator med hjälp av "rätt klient". Scammer Payback använder sig av den tekniken regelbundet för att bråka med indiska scam-callcenter.

https://www.youtube.com/@ScammerPayback
Tack
och jag tycker FOA och MSB och "Dupont och Dupont" gamla gubbarna hos polisen i programmet inte ska hyscha mot hackaren. Deras lösning var att ta av äldre och korkade deras BankID. !!!
Få se nu om bankerna ska göra någonting eller "business as usual".

Ett annat problem är om BankID ska krävas eller ej när man tex söker bostad och mellanhanden säger att BankID krävs för att få en kreditupplysning på lägenhetssökaren. Företag som har denna behörighet behöver ingen BankID och mellanhänder som kräver BankID har bara access till lägenhetssökandens bankkonton som mål. Bara en själv kan ansöka om sin egna kreditupplysning inte andras.
Banker informerar inget om detta och unga människor blir lurade om dom går på denna bluff.
Senast redigerad av MyOpinion2 2024-03-21 kl. 15:42.
Citera
2024-03-21, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/hackaren-avlyssnade-ligan-i-manader-delade-allt-med-uppdrag-granskning

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/har-grips-misstankta-telefonbedragare-avslojades-av-hemlig-hackare

https://www.svtplay.se/uppdrag-granskning

Tankar om programmet?

Jag är inte förvånad. Vi kommer behöva ett nazistisk parti snart för att komma till bukt.
Citera
2024-03-21, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken10
Det är exakt så, han åker dit för dataintrång

Han är ju givetvis okänd för polisen, och jag tror inte dom kommer springa benen av sig för att hitta honom.
Han har dumpat en mängd bevis till polisen och UG. Polisen har redan gått ut och förklarat att det är fri bevisföring och att det prövas i domstol om den får användas, fri bevisprövning.
Citera
2024-03-21, 15:57
Medlem
Vad säger Märta Stenevi och expo om detta ska polisen göra allt för att sätta dit hackaren.
Jag har jobbat med äldre vet hur sårbara dom är.
I hemtjänsten när jag var hos en tant ringde en bedragare samtidigt påstod vara anhörig men hon hade koll och la på.
Citera
2024-03-21, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lunarludde
Såg programmet igår, jag blev så jävla arg och provocerad att jag knappt kunde sova inatt.. Dessa äldre människor som har jobbat och slitit hela livet blir fråntagen allting, förjävligt att det inte finns någon heder alls kvar, riktigt fegt, sen ska dom leva på nån låg pension så dom inte kommer få det bra i slutet av livet..

Jag blir så jävla förbannad!!!! Bankerna måste ju tyvärr göra nån förändring när det gäller överföringar på större summor.

Jag tyckte SVT gjorde ett bra reportage iallafall, även om det är svårt att kolla på.
Men jag tror faktiskt den överväldigande majoriteten av dom drabbade har röstat för det här. Voting has consequences.
Citera
2024-03-21, 16:06
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heliotrop
Fy fan vilka vidriga vidriga äckel. De ska ha hårda straff helst utvisning. Talar man så om svenska äldre så har man dessutom gjort sig skyldig till hets mot folkgrupp också
Innan utvisning ska de fängslas och med minimal nivå av bekvämligheter. Under tiden de är i fängelse ska de få städa hemma hos folk under sträng bevakning.

De är ute efter ett halvår igen med svensk lagstiftning…
Citera
2024-03-21, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Tror inte att man kan stoppa tillgången på målvakter genom att begränsa tillgången till pengar för ett fåtal narkomaner och spelmissbrukare. Finns gott om arbetslösa trebarnsmorsor som står i kö för att ta deras platser.

Det är inte heller realistiskt att spärra in målvakter när vi inte ens har plats i våra fängelser för grova våldsbrottslingar.

En tredjedel som sitter sitter inne för narkotika

Legalisera så tar man dels pengar från gängen, låser upp polisresurser som kan ägna sig åt bedrägeri,stöld ,våld osv, samt gör en tredjedel av finkan fri

Politikerna drar ladd på Rosenbad, alla personer i Sverige känner någon som knarkar utan att de vet om det för personen lever ett lika normalt liv som någon som tar en sup på krogen på fredagen, Elon Musk drar hästmedicin istället för en Whiskey för slappna av mellan jobben dags att komma in 21a århundradet lagmässigt vi befinner oss i typ exakt samma situation som förbudstiden i Chicago med Kurdiska Räven istället för Al Capone
Citera
2024-03-21, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyOpinion2
Tack
och jag tycker FOA och MSB och "Dupont och Dupont" gamla gubbarna hos polisen i programmet inte ska hyscha mot hackaren. Deras lösning var att ta av äldre och korkade deras BankID. !!!
Få se nu om bankerna ska göra någonting eller "business as usual".

Ett annat problem är om BankID ska krävas eller ej när man tex söker bostad och mellanhanden säger att BankID krävs för att få en kreditupplysning på lägenhetssökaren. Företag som har denna behörighet behöver ingen BankID och mellanhänder som kräver BankID har bara access till lägenhetssökandens bankkonton som mål. Bara en själv kan ansöka om sin egna kreditupplysning inte andras.
Banker informerar inget om detta och unga människor blir lurade om dom går på denna bluff.
Det är inga problem med att gamlingar har bankid. Banken själv kan reglera vad som kan göras med bankid. Exempelvis kan kanske man sätta en gräns på 15000 åt gången, som för swish eller att man inte har utökat stöd i bankid så man måste ringa banken för att lägga till en mottagare eller liknande. Det är alltså ett tjänsteproblem hos banken, inte bankid k sig. Identifiering är ju inte särskilt farligt att kunna göra, utan signering.
Citera
2024-03-21, 16:24
Medlem
Herregud va naiva vissa folk är,man hör ju direkt att det är babbeluringar som ringer
Citera
2024-03-21, 16:25
Medlem
Det är helt galet att man i Sverige, via några knapptryckningar, kan få fram identitet/ålder på människor, deras adress, telefonnummer (om ej hmligt) samt vilka som är skrivna hos dem, dvs om de bor ensamma eller ej. Så "offentlighetsprincipen" har krattat manegenför dessa bedragare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in