2024-03-21, 12:45
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Vilket svammel.

Det är korrekt att polisen måste välja och prioritera bland de uppdrag de får in, men har du en person med nedsatt kognition som avviker plötsligt och lustigt utan någon information och är ej myndig så bör man vara orolig. Det polisen gör är likt läkaren en REN statistisk chanstagning. De hoppas på det bästa och visar det sig vara allvar så använder de floskler likt du har gjort för att skylla ifrån sig.

Gissningsvis så var BO död väldigt kort efter att ha anlänt till brottplatsen och eventuella eftersök hade varit meningslösa avseende BO:s chanser till överlevnad. Däremot så som många andra redan påpekat ökar risken för att bevis förstörs i väder och vind varvid MGM får en ökad chans att gå fri alternativt hitta en bortförklaring som är tillräckligt "trovärdig" inför rätten.

Det var ironi, riktad till alla polisstudenter här inne som hävdar att polisen pga att de använt MSO-metoden inte kan ha gjort fel i detta ärende. Kanske för subtilt förstår jag nu. Jag tycker att polisen hanterat detta ärende helt käpprätt åt helvete när de eftersökt flickan först efter 4 dagar.
Citera
2024-03-21, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Det är ironi på tidigare skribentens påstående att om anhöriga inte letar först "så varför ska polisen det". Obegripligt obegåvat uttalande från denne.

Ok, tack för klargörandet! Kan bara instämma.
Citera
2024-03-21, 12:46
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är du som bygger en halmgubbe av det jag skrev, varför är jag inte förvånad.

Det som krävs för att Polisen skall inleda en räddningsinsats är att något talar för allvarlig fara för liv och hälsa.

Det som krävs för att inleda förundersökning om brott är konkreta omständigheter som gör att brott kan misstänkas.

Jo, som sagt. Runt 70 personer anmäls försvunna dagligen i landet.
Det är alltså anmälningar till polisen. Här har vi sannolikt ett större mörkertal också.
Sedan rent empiriskt tror jag tonåringar i allmänhet kan vara överrepresenterade. Det har jag inga belägg för dock.
Polisen måste sålla för att rikta insatserna.

Hursom kan jag tycka att en person med någon form av intellektuell funktionsnedsättning bör prioriteras.
Det är enkelt nu med facit i hand att säga ”varför inleddes inte en sökning/utredning redan på torsdagen”.
Bara under denna tid jag läst ikapp tråden och skrivit detta inlägg så har ytterligare minst en person anmälts försvunnen.
Citera
2024-03-21, 12:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Denne läkare är väl säkert någon som känner Maja och som säkert försöker visa för polisen vilken nivå hon verkligen ligger på i sin IF, vilken funktionsförmåga hon har osv. Men som sagt, blåslampan startades inte då heller...

Ja, det var ju hennes läkare - som har god insikt i hennes problematik, men inte ens det fick dem att ändra status på ärendet.

Citat:
Där har du verkligen en poäng! Borde man inte skickat en patrull i Norrköping för att åtminstone kolla upp platsen för pejlingen??
Jag håller med dig om fördröjningen, även om kritikerna opponerar sig härinne.
Det vanliga förfarandet om de misstänker att någon förts bort ofrivilligt är ju att kontakta polisen där och åtminstone kontrollera det - ja. Att bara smacka och nöja sig med att hon är "i Norrköping" (vilket dessutom var en felaktig pejling de själva gjort) är ju under all kritik.
Citera
2024-03-21, 12:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det var systerns pojkvän som själv loggade in på sociala medier - jag har för mig Facebook.
Ok, jag uppfattade det som att polisen hade angett att de sett en sådan inloggning. Då missförstod jag och ber om ursäkt för det
Citera
2024-03-21, 12:48
Medlem
Citat:
Där har du verkligen en poäng! Borde man inte skickat en patrull i Norrköping för att åtminstone kolla upp platsen för pejlingen??
Jag håller med dig om fördröjningen, även om kritikerna opponerar sig härinne.

Polisen i Norrköping gjorde en insats...
https://sverigesradio.se/artikel/polisens-villospar-i-sokandet-efter-maja
Citera
2024-03-21, 12:49
Medlem
smickras avatar
Citat:
Jag håller med. Förstår absolut att polisen behöver sålla bland alla försvinnanden, men just på grund av omständigheterna i det här fallet så borde det absolut varit ett högprioriterat försvinnande. Den bedömningen ska man väl ha kompetens till att göra, oavsett tid på dygnet. Precis som man prioriterar på en akutmottagning så måste ju polisen göra liknande prioriteringar. Båda kan handla om liv eller död.

Vilket får mig att minnas allehanda artiklar i dagspress när en dement 69-åring eller motsvarande, varit borta några timmar. Samt yngre barn.
Ofta hinner jag läsa personen är återfunnen innan jag läst notisen att någon varit borta.
Citera
2024-03-21, 12:50
Avstängd
pojkpingiss avatar
"Varför tog det polisen fyra dygn att börja leta efter Maja?"

Oisin Cantwell om Majas försvinnande:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/pQJOqE/cantwell-varfor-tog-det-fyra-dygn-innan-polisen-borjade-leta-efter-maja
Citera
Medlem
Etrades avatar
Citat:
Nej, det verkar ju lite långsökt. Knivar vet jag inte om det skulle föranleda anhållande för vapenbrott??
Det florerar ju en del rykten att MGM´s far är rätt konstigt.
Så att det (exempel) har stått en hagelbrakare i en garderob när polisen gjorde husrannsakan är nog inte helt omöjligt.
Dock står jag fast vid att jag inte tror att M sköts ihjäl. Men det får tiden utvisa om jag har fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det har också funnits olika uppfattning om detta. Någon som träffat Maja som skrev i tråden bedömde henne som en intellektuell nivå som början av tonåren. Hon kunde föra resonemang och använda begrepp som talade för en erfarenhet som motsvarade hennes ålder men sedan är det klart att det fattades en hel del också, i intellektuell förmåga. Och även en 12-åring behöver stöd och strukturer av vuxna omkring sig på ett helt annat sätt en normal 17-åring. Men jag tror inte man hamnar fel om man tänker sig en tjej på kanske 12 år som hunnit skaffa sig ytterligare 5 års livserfarenhet.

Det var väl någon som nämnde att hen hört Maja uttrycka sig verbalt på ett sätt för sin ålder. Men jag tror att det skulle kunna bero på att man tar efter uttryck som jämnåriga, syskon osv använder sig av - man lär sig hur man "ska" prata. Typ som alla svenska barn som pratar "orten-språk". Att däremot ha en kognitiv förmåga att ta in och bearbeta information, föra tankegångar, dra slutsatser, konsekvenstänk, insiktsförmåga osv. kan ju vara en helt annan sak. Att det logiska inte fungerar fullt ut, men i det sociala så beter man sig mer efter sin ålder = som sin omgivning.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jo, som sagt. Runt 70 personer anmäls försvunna dagligen i landet.
Det är alltså anmälningar till polisen. Här har vi sannolikt ett större mörkertal också.
Sedan rent empiriskt tror jag tonåringar i allmänhet kan vara överrepresenterade. Det har jag inga belägg för dock.
Polisen måste sålla för att rikta insatserna.

Hursom kan jag tycka att en person med någon form av intellektuell funktionsnedsättning bör prioriteras.
Det är enkelt nu med facit i hand att säga ”varför inleddes inte en sökning/utredning redan på torsdagen”.
Bara under denna tid jag läst ikapp tråden och skrivit detta inlägg så har ytterligare minst en person anmälts försvunnen.
Vi har 119 polisdistrikt i Sverige - det är alltså inte ett eller två som skall hantera 70 försvinnanden.
Citera
2024-03-21, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Hur många procent av Sveriges pappor gisssr du kollar på porrfilm, på ett ungefär bara?
Haha
Nu är det väl uppgifter i tråden om att han spelade in egna porrfilmer och att det inte är nn hemlighet i området, dessutom visar på fejjan sina intressen.
Har inte facebook själv utan allt har jag läst i denna tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in