2024-03-21, 12:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag skrev;

Det är inte ett resonemang, det är oemotsäglig fakta.
Eftersom du presenterar det som något konstigt försvar av polisens underlåtenhet så ingår det i ett resonemang.

Det är löjeväckande att hävda att polisen inte skall söka för att anmälaren inte är 100% säker på om försvinnandet är ofrivilligt eller inte -- i så fall skall de inte söka efter någon som inte kidnappats skrikande och kämpande framför vittnen.
DET är nämligen vad som krävs för att man skall vara "säker" på att det handlar om ofrivilligt försvinnande...f
Eller inte ens då faktisk -- det har ju varit en del svensexor med det scenariot som lett till att polis ryckt ut helt i onödan.

Så kontentan blir ju att man inte skall söka alls.
Citera
2024-03-21, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Jag vet faktiskt inte hur det ligger till på denna skolan men man borde ha mer kontroller av sånt här överlag med tanke på alla dåd som skett och kommer ske. Men nu när du säger de så låter de rimligt att han faktiskt skulle kunna tagit något med sig från skolan med. Jag tror inte TA har planerat detta för dagen direkt, så mer möjligt som du var inne på att han tog de från skolan. Han hade också intellektuell funktionsnedsättning så jag tror inte han är kapabel att planera in i detalj. Ändå verkar han ha kunnat gömma vapen, flytta kroppen eventuellt, ta med flickan ner till platsen och massa andra steg. Tror som sagt på att medhjälpare finns.

Vi vet ju inte hur hans IF påverkar honom heller, vilka sidor som fungerar bättre och sämre. Att ta med flickan till platsen kan ju ev ha varit planerat, men kanske inte resten. Något kanske helt enkelt gick överstyr, ingen insikt om vad resultatet kunde bli alt svårt att behärska sig just då? Kanske ändå kunnat ha insikten att han måste göra sig av med bevisen?
Citera
2024-03-21, 12:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ja, och du skrev ovan:
Jag har dock svårt att tro att polisen släppt några uppgifter om vilka inloggningar som gjorts.
Men det har de uppenbarligen gjort om uppgiften om Norrköping kommer från dem.
De uttalar sig om det i en artikel -- däremot har de knappast släppt om de pejlat andra telefoner i något område. Eller hittat inloggningar av annat slag.
Citera
2024-03-21, 12:27
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Har ingen aning om något fritids verkligen existerar för så gamla elever som gymnasieungdomar? Jag tänkte spontant att hon kanske hängde på ungdomsgården som är inrymd i tennishallen ett stenkast från gymnasiet om hon missade bussen o väntade på nästa.

Kan erbjudas för elever på gymnasiesärskolan - där gäller andra regler. Nu hinner jag inte söka men jag har för mig att det är reglerat i skollagen faktiskt. Det är normalt kopplat till ålder men med undantag för särskilda behov.
Citera
2024-03-21, 12:28
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Jag har barnbarn som är 10 och 11 år gamla, smarta, insiktsfulla och fullt kapabla att åka kommunalt och ta vara på både sig själva och barn och hund.

Något är galet i beskrivningen av Maja. Hon framställs som i princip hjälplös vilket inte rimmar med en 10-årings intellekt utan förutsätter ytterligare tillstånd och diagnoser.

Så om ditt barnbarn försvann i Mars = kallt på natten (och varken din familj eller polisen lyckas lokalisera denne på ett dygn), så hade du ansett något i stil med att " - Nog kan polisen vänta ytterligare tre dagar innan de fysiskt letar efter mitt 10-åriga barnbarn som är putsväck försvunnet"? Tror inte det.
Citera
2024-03-21, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sådan information ger antagligen Polisen ett uppslag att gå vidare med, bland annat förhöra den här killen och personer i hans närhet för att ta reda på vad anmälningarna handlar om och om det ens har anmälts något till någon.

Nej, Polisen får inte gå igenom någons mobiltelefon utan misstanke om brott.

När man samlat information som ger anledning att misstänka brott öppnas en brottsutredning och då kan mobiltelefonen beslagtas och undersökas.

Ja, du önsketänker.

Haha, ja jag förstod att det var för mycket begärt! Men tack för infon om mobilen. Visste inte om de fick göra så eller inte. Får de inte heller ställa frågan om den som förhörs är villig att frivilligt visa mobilen? Eller måste misstanke finnas för det också?
Citera
2024-03-21, 12:30
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De uttalar sig om det i en artikel -- däremot har de knappast släppt om de pejlat andra telefoner i något område. Eller hittat inloggningar av annat slag.

Fast den frågan har väl aldrig varit aktuell?
Citera
2024-03-21, 12:30
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Så om ditt barnbarn försvann i Mars = kallt på natten (och varken din familj eller polisen lyckas lokalisera denne på ett dygn), så hade du ansett något i stil med att " - Nog kan polisen vänta ytterligare tre dagar innan de fysiskt letar efter mitt 10-åriga barnbarn som är putsväck försvunnet"? Tror inte det.
Var har jag skrivit det?
Citera
2024-03-21, 12:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen

Då får du gärna länka till det du syftar på, för själv har jag bara läst att man från första stund inte misstänkte att något brott låg bakom. Och att polisen är ute och åker lite är väl inget bevis på någonting egentligen, mer än att de jobbade den dagen...

Dina ord som jag kommentarade;

Citat:
Däremot är vi, som du säkert vet, en hel del som reagerat på att polisen inte startade någon insats redan på torsdagen

Du har fel, Polisen tog försvinnandet på allvar från första stund och har arbetat med ärendet hela helgen.

En insats betyder inte nödvändigtvis sökinsats på fältet, en insats kan vara till exempel informationsinhämtning på annat vis än fysiskt sökande i terräng.

Brott eller frivilligt försvinnande spelar ingen roll, Polisen hanterade ärendet från första stund.
Citera
2024-03-21, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Enig.
Jag tror att MGM kommer ändra sin story fram och tillbaka ett antal gånger framöver.
Men till slut (förhoppningsvis) ge upp och sjunga ut hela sanningen.
.. Ja jag vet. Förutsatt att det är rätt person som sitter häktad yada yada.

Kanske hans IF på något sätt kan vara till hjälp här, kanske inte klarar att ljuga någon längre stund? Funkar med tillfälliga lögner, men sjunger ut vid lite press från polisen?
Citera
2024-03-21, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Tror inte polisen gick efter systerns inlägg på nätet utan mera vad familjen sagt,,eller kan hennes syster ha sagt: hon kan vara varsomhelst och dragit till med Norrköping och Stockholm, men där störs jag av att det säjs hennes telefon spårades till Norrköping och sen inte, var den i Norrköping tillfälligt och eller är den funnen med Maja?

Läser om den misstänkte som visade polis var hon fanns.
Jag har inga belägg för det jag skriver nu, men om det pratas om att den misstänktes pappa gjorde och gillade porrfilmer så kanske sonen fått för sig at det är OK och lurat med Maja längs tågspåret eller är det en vuxen inblandad??

Det fetade: någon nämnde i ett inlägg tidigare idag att MGM var sexistisk. Vet inte om det är sant, men nog far i alla fall mina tankar iväg om var han fått den synen ifrån...
Citera
2024-03-21, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Du verkar sakna begrepp om grundläggande polisarbete. Polisen ska i samtliga fall, där brott inte överhuvudtaget kan misstänkas, avvakta tills de införskaffat mer och tydligare information för att inte börja söka på måfå. Om de inte får in något som kan tyda på brott så är det praxis med endast inhämtning av information. En sökinsats i detta fall var helt uteslutet, då det inte fanns någonting som talade för att ett brott kunde begåtts eller att det fanns någon som helst annan fara för flickan.

Polisen gjorde helt rätt i detta fall. Då flickan kunde åka landsbygdsbuss helt själv, så talade allt för att denna flicka kunde ha åkt till en hemlig kompis, som kan vara superdupersvår att lokalisera för polisen, då många förståndshandikappade ungdomar tidigt flyttar hemifrån (man kan således inte fråga vårdnadstagarna om vart de kan befinna sig) och är självständiga medborgare i samhället. Flickan kan ha haft hundratals vänner av detta slag, vilket gör det till ett enormt arbete för polisen att kartlägga om hon befinner sig hos en vän i kanske Norrköping eller Sveg. Denna typ av informationsinhämtning tar enormt mycket resurser och tid för polisen då flickan kan ha haft flera hundra kompisar i hela landet. Hon kunde ju åka buss själv.

Då flickan uppenbart kunde åka buss själv, betyder det att hon kan ta hand om sig själv i flera dagar utomhus. Det fanns ingen misstanke om att hon skulle ha kunnat irra bort sig, så därför antog polisen med rätta det. Dessutom kunde ju flickan åka buss själv, så då kan polisen anta att hon är duktig på att ta hand om sig själv utomhus i fyra dagar. Hon var ju trots allt fysiskt 17 år (den mentala åldern är alltid en fråga om bedömning, och här gjorde polisen helt rätt som inte lyssnade på flickans familj eller läkare om hennes eventuella funktionsnedsättning och hur stor eller liten denna skulle kunna tänkas vara. Alla familjemedlemmar överdriver alltid om deras barn försvunnit och polisen måste ta den information de får från oroliga föräldrar med en stor nypa salt. Vilket polisen med rätta gjorde, och därav en helt korrekt bedömning i detta fall. Poliser är superduperduktiga på att avgöra när någon överdriver om en familjemedlems funktionsnedsättning.)

Att sen en hysterisk läkare gör en tilläggsanmälan om oro för detta försvinnande är något som händer ofta och som polisen inte kan lägga resurser på, då det endast är läkarens åsikt och inte obestridlig fakta.

Polisen gjorde alltså helt rätt i detta fall. Jag å samhällets vägar hoppas att de inte tar åt sig av någon kritik mot deras prioriteringar i detta fall. Då människor som kan åka buss själva försvinner så kan det inte finnas ett brott eller olyckshändelse som skett, och då varken för eller bör polisen slösa sina resurser på att finna en självgående flicka. Jag tycker familjen ska vara glada att de letade efter henne när de fått obestridlig fakta på vad som hänt och vart hennes kropp fanns. 4 dagar i vattnet är ingenting. Polisen måste faktiskt prioritera.
Vilket svammel.

Det är korrekt att polisen måste välja och prioritera bland de uppdrag de får in, men har du en person med nedsatt kognition som avviker plötsligt och lustigt utan någon information och är ej myndig så bör man vara orolig. Det polisen gör är likt läkaren en REN statistisk chanstagning. De hoppas på det bästa och visar det sig vara allvar så använder de floskler likt du har gjort för att skylla ifrån sig.

Gissningsvis så var BO död väldigt kort efter att ha anlänt till brottplatsen och eventuella eftersök hade varit meningslösa avseende BO:s chanser till överlevnad. Däremot så som många andra redan påpekat ökar risken för att bevis förstörs i väder och vind varvid MGM får en ökad chans att gå fri alternativt hitta en bortförklaring som är tillräckligt "trovärdig" inför rätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in