2024-03-21, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Är återigen enig med dig. Polisens arbetsmetod Efterforskning av försvunna personer (EFP) bygger mycket riktigt som du beskriver på Managing Search Operations (MSO). I det inledande stadiet i denna metodik så är mycket riktigt informationsinhämtning en första viktig pusselbit.

Metoden går ut på att baserat på erfarenheter från tidigare ärenden av samma typ, den sökta personens karakteristika, samt ett eller flera tänkbara scenarios för vad som kan ha hänt, få fram en objektsprofil och en sannolik yttre gräns för sökområdet för att möjliggöra systematisk genomsökning i sektorer.

Detta gör polisen enligt: Lag (2003:778) om skydd mot olyckor

4 § I andra fall än som avses i 1-3 §§ skall den eller de myndigheter som regeringen bestämmer efterforska personer som har försvunnit under sådana omständigheter att det kan befaras att det föreligger fara för deras liv eller allvarlig risk för deras hälsa.

Det finns delar i denna metod som helt och hållet är beroende av enskilda personers eller gruppers
bedömning och hantering, såsom riskbedömning för en försvunnen person, eller Mattson-
proceduren i EFP för prioritering av sökområden. I detta fall har polisen bedömt situationen 100% korrekt, denna flicka som uppenbarligen kunde åka buss själv, bedömdes inte behöva eftersökas på 4 dygn i Mars månad. Hon kunde ju åka buss själv.

Det finns tidigare exempel på missförstånd mellan närstående till försvunna och polisen när
närstående har uppfattats vara för lugna (Stenberg 2016a) eller där närstående inte alls
upplever den försvunna personens demenssjukdom som så allvarlig som utomstående gör. I detta fall var uppenbarligen de närstående inte trovärdiga i deras oro för flickan. Polisen bedömde (helt korrekt) att flickan kunde åka buss själv, då kan hon inte vara i någon omedelbar fara. Att de sen hade helt galet fel i denna bedömning spelar ingen roll. Familjen och läkaren var hysteriska och polisen förstår bättre än mor, far och läkare hur en förståndshandikappad tjej på 37 kg kan ta vara på sig själv i 4 dagar.

När polisen följer MSO-metoden kan de inte göra en felbedömning om allvaret i situationen. Det är uteslutet. Metoden är 100% felfri (den första i sitt slag faktiskt).

Jag tycker ändå att det är stort av polisen att granska sig själva i detta ärende!
För ngn vecka sedan försvann en man med Down syndrom från sitt boende i en annan del av Sverige. Denna man kunde oxå ”röra sig fritt” och bara ngr timmar efter försvinnandet går polisen ut med efterlysning och söker aktivt efter honom. Mannen hade tagit tåget till Stockholm och blev igenkänd av väktare som sett polisens efterlysning.
Så det verkar som man prioriterar olika beroende på polisdistrikt tyvärr.
Citera
2024-03-21, 12:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbel.ankeborgare
Jag tror inte att någon specifikt har sagt att Majas ålder motsvarar det ena eller andra. Men jag har för mig att systern och/eller familjen i ett tidigt skede sa något i stil med att Maja är funktionshindrad och fungerar som ett yngre barn. Än sin verkliga ålder. Jag kan absolut ha fel.

Jag hittar ingenting om ålder, däremot en mening som lyder;

Citat:
Som sagt hon klarar sig inte själv då hon har funktionsnedhinder

Står på en bild som systern lagt ut på Facebook.
Citera
2024-03-21, 12:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsDizzie
Samtidigt har polisen gjort "fynd" vid dykning. Kan någon av föräldraparen köpt ett vapen som använts vid mordet? Fynd vid husrannsakan kan vara ammunition eller mailbevis på inköp.
Det är mer sannolikt att de sökt efter något föremål som används för att slå, än att det skulle handla om skjutvapen.
Fynd vid husrannsakan är sannolikt hans kläder.
Citera
2024-03-21, 12:18
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är nog en tidig åtgärd när någon eftersöks tror jag - men jag vet inte.

En inloggning från honom innebär väl att han är där - inte att andra finns där.
Jag har dock svårt att tro att polisen släppt några uppgifter om vilka inloggningar som gjorts.

Ja, men kanske ändå en möjlighet att han var där och letade och kanske åkte själv för att kolla upp en adress. Trodde man att man visste var hon kunde vara var det kanske nog?

Någon har i alla fall släppt uppgiften om Norrköping för det stod i Missing Peoples efterlysning som länkades här på lördagen.
Citera
2024-03-21, 12:19
Medlem
Polisen bär inte skulden för Majas död. Det gör mördaren.
Jag tror att Majas föräldrar har väldigt dåligt samvete för att de inte kunde hitta Maja och för att de inte kunde förutse detta innan det hände, vilket ju inte går.
Maja är död och någon måste de ställa till svars inför sig själva för de vill inte acceptera att det "bara kan hända". Någons fel måste det ju vara. En flicka går inte bara ut och blir mördad. Och det är svårt att lägga skulden på mördaren i detta fall då han är som ett barn i skallen, han är som deras Maja.
Jag är ingen snutälskare precis men utredning om deras agerande kommer visa att de gjorde sitt jobb tror jag.
Det är lätt att peka finger emot dem just för att de är grisar. I denna historia så är mördaren troligtvis ett "barn".
Citera
2024-03-21, 12:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Du tycks ruska dig varm för att försvara ett agerande från polisen som de inte ens själv försvarar - utan inser att de måste utreda.

Med ditt resonemang så skall man ju aldrig leta efter försvunna om man inte sett dem slitas iväg eller dylikt.
Sjukdomsfall går ju fetbort -- eftersom man inte kan veta om de blivit sjuka innan de påträffas.

Jag skrev;

Citat:
Ursprungligen postat av OY

Föräldrarna kan inte veta om hon försvunnit ofrivilligt, hon var ju försvunnen.

Föräldrarnas påstående är just bara ett obekräftat påstående ännu idag.

Det är inte ett resonemang, det är oemotsäglig fakta.
Citera
2024-03-21, 12:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ja, men kanske ändå en möjlighet att han var där och letade och kanske åkte själv för att kolla upp en adress. Trodde man att man visste var hon kunde vara var det kanske nog?

Någon har i alla fall släppt uppgiften om Norrköping för det stod i Missing Peoples efterlysning som länkades här på lördagen.
Uppgiften om Norrköping kommer ju från polisen som fick en felaktig pejling på hennes mobil som indikerade att hon kunde finnas där.
Citera
2024-03-21, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
En fundering jag tog upp igår var om hon verkligen var på väg till fritids som det påstods och om hon i så fall inte borde ha blivit saknad av personalen där när hon inte dök upp? De borde ju redan då kontaktat föräldrarna i så fall? Nu utgår jag ju i och för sig ifrån att detta ställe fungerar som ett "vanligt" fritids, där föräldrarna lämnar in schema för vistelsetider och frånvaro anmäls, men det kanske är mer som en fritidsgård där man kommer och går mer som man vill (verkar i och för sig lite märkligt för en person som är styrd av rutiner). Någon lokalbo som har koll?
Har ingen aning om något fritids verkligen existerar för så gamla elever som gymnasieungdomar? Jag tänkte spontant att hon kanske hängde på ungdomsgården som är inrymd i tennishallen ett stenkast från gymnasiet om hon missade bussen o väntade på nästa.
Citera
2024-03-21, 12:23
Medlem
Venators avatar
Citat:
Nej, det verkar ju lite långsökt. Knivar vet jag inte om det skulle föranleda anhållande för vapenbrott??

Är det vapenbrott så är det inte knivar. De hanteras i knivlagen, exempelvis om någon som är under 21 har en stilett. Vapenlagen handlar om skjutvapen och jämförbara föremål, typ armborst.
Citera
Medlem
Mr.Swedens avatar
Jag har barnbarn som är 10 och 11 år gamla, smarta, insiktsfulla och fullt kapabla att åka kommunalt och ta vara på både sig själva och barn och hund.

Något är galet i beskrivningen av Maja. Hon framställs som i princip hjälplös vilket inte rimmar med en 10-årings intellekt utan förutsätter ytterligare tillstånd och diagnoser.
Citera
Medlem
Framgaffels avatar
Citat:
Fast lite poliser som är ute och kör en fredag är väl ändå inte ett tecken på någon insats?? De gör väl sina rundor där annars också, även om det säkert var lite tätare den dagen pga försvinnandet.

Jag kan helt ärligt inte säga om det brukar vara poliser i området en fredagskväll eftersom jag inte bor där. Men att det nämns i artikeln såg jag som ett tecken på att det inte är brukligt.
Det jag kan säga med 100% säkerhet är att där jag bor åker inga poliser, oavsett veckodag.

Tilläggas bör också att om polisen på söndagen fick information som pekade i en viss riktning, och som innebar att dom kunde påbörja sin insats på måndagen, tyder på att polisen åtminstone gjort något under helgen, eller?
Citera
2024-03-21, 12:25
Medlem
Venators avatar
Citat:
Uppgiften om Norrköping kommer ju från polisen som fick en felaktig pejling på hennes mobil som indikerade att hon kunde finnas där.

Ja, och du skrev ovan:
Jag har dock svårt att tro att polisen släppt några uppgifter om vilka inloggningar som gjorts.
Men det har de uppenbarligen gjort om uppgiften om Norrköping kommer från dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in