2024-03-21, 08:45
Medlem
VoktorDodkas avatar
Brazil
Blues Brothers
Porkys
Deltagänget
Det fanns hur mycket som helst, det roliga var att även b-filmer ofta var bra. Videon slog ju igenom på riktigt under 80-talet så man såg allt som fanns.
Citera
2024-03-21, 08:50
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag gillar mest drama. Men när jag tänker 80-tal tänker jag ändå mest action typ terminator. Det beror naturligtvis på att jag var ung då. Men Jean de Florette är den bästa franska 80-tals-filmen. Den Italienska cinema paradiso 1988 helt underbar. Nu låter jag mer pretto än jag är.

Nej, warriors är i allra högsta grad en 70-tals film. Den kom 1979. Men den handlar också om hur det var i New York på 70-talet. New York gick i konkurs nån gång på 70-talet och förföll. Hela filmen utspelar sig i en stad i förfall. Du ser samma förfall i Tv-serien Baretta.

På 80-talet fick new york ett uppsving. Staden restaurerades. Brottsligheten föll. Det blev återflytt in till stan av medelklassen (precis som i STockholm). Wall-street från 87 representerar staden bättre på 80-talet.
Citera
2024-03-21, 08:53
Medlem
Statsminister2030s avatar
Fletch
Jakten på den försvunna skatten
Döds poeters sällskap
Color of Money
Octopussy
Ur dödlig synvinkel
Mannen från Mallorca
E.T
I lagens namn
Skjut för och döda
A view to a kill
Född den 4e juli
Rymdimperiet slår tillbaka
Ombytta roller
Mångalen
Rain man
Runaway Train
Gandhi
Amadeus
Tjuren från Bronx
Oskyldigt dömd
Tillbaka till framtiden
Wargames
De omutbara
Blue Velvet

25st jag drog fram ur röven som jag gillade.
Citera
2024-03-21, 08:54
Medlem
mhns avatar
Det kom så många underhållande filmer under 80-talet! Jag var 7-17 år under detta årtionde.

Aliens
Die Hard
Predator
Big Trouble In Little China
The Thing
The Terminator
Rocky 3 och 4
Star Wars 5 och 6
Indiana Jones 1, 2 och 3
The Goonies
The Lost Boys
Robocop
First Blood
Ghostbusters
Escape From New York

osv...

80-talet är det näst bästa filmårtiondet enligt mig, slaget av 90-talet. Årtiondena både före och efter har inte alls bjudit på lika många filmer som jag håller varmt om hjärtat. Möjligtvis beror det på att jag var i "rätt ålder" just då (7-27). Jag hade kanske lättare för att uppslukas av en film då, eller så gjordes det helt enkelt fler bra/underhållande filmer i min smak.
Citera
2024-03-21, 20:04
Medlem
straightnixons avatar
Snuten i Hollywood 1-2: Ettan är såklart bäst, men tvåan är jävligt skön och fruktansvärt mkt 80-tal!
Dödligt Vapen: Ettan & tvåan är lite grann som de 10 budorden, de är actionfilm för mig.
To Live and Die in LA: Även här får man väldigt mkt 80-tal i både bild och ljud för pengarna. Grym rulle!
Tillbaka till Framtiden: Oj hur många gånger såg man de här filmerna (främst 2an) på VHS när man var liten? Otroligt bra och charmig filmserie.
Commando: Många skulle kanske välja Terminator eller Predator som Arnolds 80-tals rulle men jag väljer Commando alla dagar i veckan.
Die Hard: Här snackar vi ettan, Bruce Willis är som gjuten i huvudrollen och vi bjuds på riktigt bra action och skurkar.
Rocky IV: Den här filmen är en samling musikvideor men skitsamma, detta är vad 80-talet handlade om. Gott mot ont, väst mot öst osv. Bara att slänga på och njuta.
48 timmar: En ung Eddie Murphy mot en mogen Nick Nolte, såna här filmer görs definitivt inte längre.
Wall Street: Michael Douglas paradroll som den giriga Gordon Gekko.
Scarface: Al Pacino som en kubansk drogkung i det glittriga 80-talet i Miami. Behövs mer?
Crocodile Dundee: En skön australiensare i syndens stad på 80-tal, riktigt skön film från ens barndom.
Citera
2024-03-21, 20:13
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Fletch
Jakten på den försvunna skatten
Döds poeters sällskap
Color of Money
Octopussy
Ur dödlig synvinkel
Mannen från Mallorca
E.T
I lagens namn
Skjut för och döda
A view to a kill
Född den 4e juli
Rymdimperiet slår tillbaka
Ombytta roller
Mångalen
Rain man
Runaway Train
Gandhi
Amadeus
Tjuren från Bronx
Oskyldigt dömd
Tillbaka till framtiden
Wargames
De omutbara
Blue Velvet

25st jag drog fram ur röven som jag gillade.

En mycket bra lista! Kan lägga till:

Vittne till mord
Terminator
Aliens
Plutonen
Das Boot
Stand by me
No way out
The Thing
A Fish called Wanda
Batman
Wall Street
Romancing the Stone

En del förordar säkert "Top Gun" och "Die Hard" också.

80-talet var magi när det gäller bio-film. Numera är det mer glest mellan de stora upplevelserna.

"Det var bättre förr!"
Citera
2024-03-21, 23:38
Medlem
Varför just 80-talet? Nåja jag kan väl svara istället för att ställa motfrågor. Fast svaret gäller bara tills jag har sett fler 80-talsfilmer som är bättre:

1 Blade Runner
2 The Thing
3 Aliens
4 T2
5 The Shining
6 The Hunger
7 Full Metal Jacket
8 Brazil
9 Identificazione di una donna
10 A Room with a View
Senast redigerad av ZweiLife 2024-03-21 kl. 23:44. Anledning: Byter ordning på två poster
Citera
2024-03-22, 00:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZweiLife
Varför just 80-talet? Nåja jag kan väl svara istället för att ställa motfrågor. Fast svaret gäller bara tills jag har sett fler 80-talsfilmer som är bättre:

1 Blade Runner
2 The Thing
3 Aliens
4 T2
5 The Shining
6 The Hunger
7 Full Metal Jacket
8 Brazil
10 A Room with a View

T2 är från nittiotalet. Borde man inte veta det om man heter ZweiLife?
Citera
2024-03-22, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZweiLife

1 Blade Runner
2 The Thing
3 Aliens
4 T2
5 The Shining
6 The Hunger
7 Full Metal Jacket
8 Brazil
10 A Room with a View

Vet inte. Känns som att det fanns en känsla under 80-talet som var väldigt mysig och nästan lite magisk. Mer livsglädje på något sätt. Mindre rasism osv än idag. Nu utövas så mycket rasism av identitetspolitikerna. Tror folk var mindre fördomsfulla, kategoriska rörande andra människor och generellt gladare under 80-talet.
Det här kom i flödet på tuben
https://www.youtube.com/watch?v=AkWJJePuIY0
Senast redigerad av SimpCuck2000 2024-03-22 kl. 00:12.
Citera
2024-03-22, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
T2 är från nittiotalet. Borde man inte veta det om man heter ZweiLife?

Det har du rätt i. Den är inte från 1989. En del saker glömmer man. Det är ju ganska länge sedan och när tiden går flyter åren lätt ihop vare sig man var med då det begav sig eller inte. Jag hade även tänkt ha med Candyman på listan men kom på att den måste vara för ny. Men det är som du påpekar även T2.

Följakligen stryker vi härmed T2 från min temporära 10-i-topplista över 80-talsfilmer!
Citera
2024-03-22, 00:50
Avslutad
Tre väldigt roliga filmer är: Vampire's Kiss, Besökarna och Hajen som visste för mycket.
Citera
2024-03-22, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SimpCuck2000
Vet inte. Känns som att det fanns en känsla under 80-talet som var väldigt mysig och nästan lite magisk. Mer livsglädje på något sätt. Mindre rasism osv än idag. Nu utövas så mycket rasism av identitetspolitikerna. Tror folk var mindre fördomsfulla, kategoriska rörande andra människor och generellt gladare under 80-talet.
Det här kom i flödet på tuben
https://www.youtube.com/watch?v=AkWJJePuIY0

Notera att D_V_S_ anmärkte på hur fel jag hade som satte T2 på min lista, sa jag ber om ursäkt för att jag därmed korrumperade din fråga.

Jag är inte säker på om jag förstår din känsla för 80-talsfilmer men mer livsglädje var definitivt vanligare då. Visserligen tror jag att folk inte var mindre fördomsfulla eller kategoriska men de slapp stångas och hamna i öppna konflikter med med dem de ogillade. De man trodde att man hatade befann sig oftast på större avstånd.

Faktiskt tror jag man var mindre tolerant gentemot avvikande människor på 1980-talet än under åren 1968-1978. Neokonservativismen gjorde sitt intåg, och jeanstillverkarna konkursade, en efter en. Därmed stramade man även upp sociala normer och toleransen för avvikelser från dem minskade. Man skulle ha kostym, för det var snyggt, även om man kanske hade vita addidas till kostymen och en snörtunn slips (snara) i läder (!)

När AIDSpropagandan kom, förstärktes intoleransen mot dem som inte var som en själv. Man skrattade inte åt homosexuella längre, man blev rädd för dem och anklagade dem för det som myndigheterna och medierna propagerade för och emot. Det var säkert inte lika polariserat som under covidpropagandapolitiken, men illa nog. Och folk sexade mycket mindre. Och det är illa, tror jag.

Men optimism fanns det. Under Reaganomics och YUPPIE-eran fanns för första gången sedan mitten av 60-talet en optimism beträffande ekonomi, personliga framtidsutsikter med karriär och barn när man själv ville ha dem, osv.

Det började med att USA vann över Sovjet i OS-hockey 1980. Tre dagar före OS utklassade Sovjet USA med 10-3 i en träningsmatch, men sedan gick USA obesegrade genom hela OS. Det sägs att sovjeterna hade för roligt i USA, spelade på spelmaskiner, drack mm. Men det blev i alla fall slag-startskottet för den optimism och glädje du nämner, en optimism som blev till en såpbubbla som med nödvändighet måste spricka. Till och med i svensk radio gick det reklaminslag beställda av Nordea om den hette det redan då? och andra banker med trallvänliga låtar med textrader som "kom och låna hos oss", ofta utan säkerhet. Man trodde inte det kunde bli ekonomisk kollaps, någonsin igen. Vanligt folk kanske visste att det kunde ske, men experterna sade i allmänhet att det var omöjligt.

I och med att USAs välbehövliga självsäkerhet återställts efter katastroffiaskot med Vietnamkriget och med den svaga, skuldsökande, oikofoba presidenten Jimmy Carter som talade om amerikanernas ansvar för världens elände (och verkade mena ansvar, mer i svensk socialdemokratisk mening än i Trumps och Bidens nyspråksantiteser), kom Reagan som ett löfte om luft under B2-vingarna.

Till och med det vänsterlutande Hollywood hakade på. Tobe Hooper togs som gisslan av Steven Spielberg för att sätta sitt namn på den senares film Poltergeist som kom 1982. Pappan i filmen ligger i sängen och visar för publiken upp vilken bok han läser, en biografi över nationens ledare Reagan. Hollywood blev nästan som Reagan, inte minst med producentmaskiner som Simpson/Bruckenheimer,

Musiken blev melodiös igen, och lika bra och trallvänlig som den hade varit på Beatles tid. Det gick inte med 70-talsdepp och -flum längre, inte förrän under recessionen på 90-talet då Nirvana visade var skåpet skulle stå: längst nere i källaren.

Precis som musiken blev glassig, luftig, transparent och melodiöst engagerande, blev filmerna detsamma. Modernismen hade överlevt postmodernismen, och filmerna ifrågasatte inte längre den amerikanska drömmen (Two-Lane Blacktop, Midnight Cowboy, Taxi Driver, Vanishing Point) utan blev framgångsskildringar med raka berättelser som gick från A till B till Ö i ett stegrat crescendo av framgång: Top Gun, Rocky IV, ja de flesta, kanske med senkommen kulmen i Independence Day, där den Bush-liknande presidenten i filmen själv flyger iväg och fightas mot aliens eller vad som nu händer. Sånt som folk gillar, vilket bevisas av Top Gun Maverick, en gammaldags film med optimistiskt 60-tals och 80-talsupplägg som gjorde braksuccé.

Just det modernistiska upplägget är viktigt för att filmerna ska bli så där magiska på ett euforiskt sätt: tydligt fokus på vad filmen vill säga, ett tydligt problem som måste övervinnas, och vi måste tydligt visas hur hjälten når framgång. Ellen Ripley i Aliens är den perfekta hjältinnan som kan tilltala de flesta målgrupper. En öm moder som med ömt hjärta bär ett barn på ena armen och ilska mot omvärlden artikulerat av automatgeväret i den andra, med relevanta och trovärdiga emotionella och psykologiska inre hinder på vägen, som måste övervinnas.

Dagens metamoderna skräpfilmer görs av sojapojkar och transfeminister som inte vet vad de ska känna eller vad de ska berätta. De känner ändå något annat som ska gestaltas i nästa scen än i förra, som inte hänger ihop med det som hände i förraförra. De kommer ihåg att de måste ha en döv asiat med i rollistan, men de har ingen aning om vad hon ska vara till som kan bära filmens berättelse eller föra den framåt. Särskilt inte i tandem med den judiska förintelseöverlevaren. De kan kyssas i en scen, av symbolpolitiska skäl, men det förstör troligen den film och den historia man försöker berätta.

Antingen är filmerna som när man ger en omusikalisk en läsplatta och ber henne välja en musikgenre i en lista, några parametrar och sedan klicka på sudo.ai-ikonen
(50 sekunder artificiell Sydkoreapop på youtube https://youtu.be/aPYPHa-Lxdc?feature=shared) som med dagens actionfilmer, där actionsekvenserna outsourcas till bolag som spelar in och datorgenererar dem, medan den "riktiga" regissören inte ens är närvarande när dessa planeras, spelas in och sedan monteras in i affischmarionettregissörens film i efterproduktionen... Actionssekvenserna är dessutom utbytbara mellan filmerna, precis som de bombastiska musikbiblioteksamplingarna.

...eller så är de filmkatastrofer som Everything Everywhere All at Once, en film som försöker vara vad den heter utan att kunna bestämma sig för något och därför vill ha och göra allt. Sånt som kulturmarxistiska kritiker måste gilla men som de allra flesta människor antingen inte förstår, orkar se eller bryr sig om.

För att bli tjatig igen tycker jag att Robert Ager sammanfattar problemen med dagens filmindustri bäst. 26 skäl till varför de flesta filmer efter år 2000 är dåliga. https://youtu.be/BPMfCJpfhdo?feature=shared (56 minuter, kapitelindelat)

Det betyder inte att filmkonsten och dess bransch med nödvändighet är död, men den är definitivt sängliggande med en allvarlig kronisk sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in