2024-03-21, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finurlig34
Ja det borde den med tanke på facit. Självklart har polisen möjlighet att söka även i mörker.

Hehehe, en som planerar efter något har hänt. Ja, då är allting lätt.
Med din inställning så utgår jag från att du är ok med 87% skattetryck
för att ha 3 poliser per capita? Det kan ju behövas nån gång!
Det mesta tyder på att polisen agerat som dom 'borde' enligt praxis.
Jag är inte emot mer poliser t.ex. Men det kostar pengar. Vill man ha detta
så får man ju driva igenom det.
Att dom skulle agera på något annat vis under nuvarande förhållanden är inte realistiskt.
Citera
2024-03-21, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzysizzy
https://www.instagram.com/andersson916?igsh=MTJvdDdxeXhjY2k1bA==

Tack, hittade länkarna igår. Men hade inte pappan ett öppet konto också?
Citera
2024-03-21, 07:11
Medlem
FetFulElaks avatar
Påkörd av tåget? Så fick mongot panik?
Citera
2024-03-21, 07:28
Medlem
”Banjovarning”= White trash typ?
Citera
2024-03-21, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realcromm
Det är ju lite grann här som det inte går ihop. Under dessa ganska speciella förhållanden så borde
man rimligtvis ha mycket mer rutiner från föräldrarnas sida.
Sen att snuten inte lyser med stjärnstatus många gånger må vara sant.
Men tycker ändå att från vad vi sett och hört att det varit väl 'lösa tyglar' för ett så pass speciellt fall.

Inte för att något av detta hjälper henne längre.
Jag tror att man som förälder vill att ens barn ska få leva så normalt som möjligt. Att skydda sin dotter från galning, som har smitt en plan, det är oerhört svårt. Förmodligen omöjligt, då man i förväg inte vet vad galningen har för plan.
De som har haft lösa tyglar är föräldrarna till gärningsmannen. De har förmodligen struntat i sin son signaler, behov och i normalt föräldraförfarande.
Citera
2024-03-21, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bus-i-mitt-hus
al*sson?
(f)
Förnamn?
Citera
2024-03-21, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Kollade på kartan igen och mätte gångavståndet från busshållplatsen till fyndplatsen. Det är nästan 600 m om man går rakt ner från ICA men där är brant enligt bilderna.
Räknar man den troliga gångvägen från ICA och ner på stigen utefter järnvägsspåret så blir det ca 700 m.
https://imgur.com/a/QEnyPne

Skulle tro att MGM inte var så precis i sina förhör och det tog en bra stund innan han började erkänna något och då var väldigt vag.
Området är inte lättavsökt, brant, snårig, träd och speciellt som Maja låg i vattnet under järnvägsbron.

Funderar på varför kroppen låg i strandkanten. "Kroppen låg i grunt vatten precis vid strandkanten"
Viskan är känd för sitt tidvis höga vattenstånd. Kan han ha trott att vattnet skulle spolade bort henne nedströms?
Kan kraftverket i Viskafors norr om Skene ha reglerat vattenpåsläppet så det var lägre vatten?

Det är ganska högt flöde just nu efter regn i bland annat fredags, eller mordet var ju mest troligt i torsdags ja.. så tror vattnet bör varit högre i måndags än i torsdags. Ja oavsett är det hyfsat bra flöde nu så hade man velat och vadat ut lite borde det gå att få en kropp att flyta med. Lite osäker på exakt hur det ser ut där men vid vägbron nedanför är det ju typ lugnt flöde.

Finns ju kraftverk uppströms i kinnaström som närmast och nedströms i kungsfors som kan påverka.

Jaja skitsamma, låg kroppen kvar så gjorde den.
Citera
2024-03-21, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pkdkkd
Nej, enligt Fyrhjulingen borde personal ha flugits in från hela Sverige till lilla Marks kommun. Sökinsatsen borde ha inletts på söndag natt i becksvart mörker.

Jag har inte nämnt någonting om att flyga in resurser från hela Sverige, så förvräng inte mina ord efter dina egna tolkningar. Men ja, sökinsatsen borde inletts redan på söndag kväll. Misstänker man ett så allvarligt brott som människorov så måste man väl sätta in alla de resurser man kan direkt - flickan kan ju varit inlåst nånstans osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Pkdkkd
Nej det är inte konstigt. Exakt Vilken åtgärd borde ha vidtagits på söndag kväll menar du?

Tja, sök kanske??

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan det vara så enkelt att en stor insats kräver planering?

Vilka områden skall man börja med, vilken typ av sök, vilka förmågor, hur många, logistik, etc.

Antagligen tar det lite tid att sammanställa information och dra slutsatser som utmynnar i en sökplan.

Självklart tar det lite tid med en stor insats för planering osv. Men det ena utesluter väl inte det andra? In med alla tillgängliga resurser redan på kvällen, fortsatt planering och inkallning av ytterligare resurser under natten. Ska väl inte behöva ta 13-14 timmar+ för att få igång ett sök när man misstänker att en 17-årig intellektuellt funktionsnedsatt tjej blivit utsatt för människorov, som dessutom redan varit försvunnen i över 3 dygn??? Inte tar det 13-14 timmar innan man börjar söka efter ett yngre barn - oavsett tid på dygnet?

Men ni har er åsikt, jag har min. Förklara gärna mer hur ni tänker, att det är rättfärdigat att polisen inte sätter in ordentliga resurser så sent i förloppet?
Citera
2024-03-21, 07:57
Medlem
Citat:
Jaha och det visste polisen? De var alltså säkra på att hon inte låg skadad någonstans, det var nytt. Det kunde varit så att hon t ex irrat bort sig, och frusit ihjäl, eller ramlat och skadat sig. Man borde sökt tidigare, punkt slut.

Kan bara instämma. INGEN visste. Oavsett om hon redan var död eller inte (vilket flera här påpekat att hon hade varit ändå, även om söket börjat tidigare, så därför har polisen gjort rätt) så VET man ju inte det förrän nu i efterhand, eller hur? Så snarare tvärtom, finns minsta chans att hitta henne OM något kan ha hänt, så kan man ju inte ignorera det? Förstår inte heller hur en del tänker. Men som jag nämnt tidigare, tror tongångarna hade varit annorlunda om det hade varit en anhörig till de själva och definitivt hade det blivit liv i luckan direkt om det hade varit en polis barn som försvunnit...
Citera
2024-03-21, 07:58
Medlem
ducells avatar
https://i.imgur.com/w2S47xx.jpeg
Verkar som GM går el...är väll han näst längst ut till höger?
Citera
2024-03-21, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubbabubbis
Det hade kunnat varit så ja ...

Men nu var det inte så ? Så vart i helvete vill du komma ?

Nej, nu var det inte så. Men det är ju lätt för dig och andra att sitta och säga nu med facit i hand, eller hur?? Ingen visste då om/vad som hade hänt. Det är det som är poängen, i helvete.
Citera
2024-03-21, 08:05
Medlem
Citat:
Tycker du ska tagga ner din otrevliga attityd. Det är stor skillnad på olika försvinnanden, detta borde tagits på större allvar tidigare, flickan hade en internationell funktionsnedsättning och gick på en särskola. Och ja, jag åker ut på missing peoples sök när jag får möjlighet, här kom det inte ens ett sms om att sök var inplanerat, andra som saknas brukar sök anordnas betydligt tidigare än efter 4 dagar, och då är det vuxna människor det handlar om! Något har gått snett i bedömningen här, troligen har det här felaktiga spåret om Norrköping/sthlm försenat sökinsatser och gjort att polisen gjort en annan bedömning än vad de hade gjort annars.

Förstår inte heller varför man måste ha sån attityd mot användare som har en annan åsikt. Anledningen att jag inte skrivit förut. Så tråkigt.

Håller helt med - det är stor skillnad på olika försvinnanden. Här visste polisen mycket väl direkt att hon var mentalt betydligt yngre och gick på särskola. Ändå tar det 4 dagar!?

Funderar lite över det här med telefonen som man pejlat i Norrköping. Hur funkar det egentligen, ni som vet, gör man en pingning och när man fått ett svar lägger man det åt sidan? Fortsätter man inte att göra fler när personen är fortsatt försvunnen, för att se om telefonen fortfarande svarar och för att se om personen förflyttat sig? Borde man då inte upptäckt att den initiala pingningen var felaktig? Eller har man helt sonika pingat fel nummer???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in