2024-03-21, 02:12
  #3061
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hishhish
Fler än du som resonerat precis så, en gång visst men inte tre. Även jag.

Sen framkom uppgift att det var en gång i BO hem och de andra två finns inga uppgifter på platser. Men jag säger ändå, en gång visst men inte tre, det är inte logiskt nånstans. Men varför skulle hon ljuga om detta? Varför hittar hon på sånt här för? Vad vill hon vinna med dessa påståenden? Vad är poängen vi inte fattar?


Jag tror det kommer från att hon skulle förlora ekonomiskt på lägenheten om hon separerade från sin "man". Så hon ändrade sig, behövde få sin man på hennes sida igen och då poeterar sig som ett offer. Då kom tjocka släkten till undsättning och de dödade BO och försökte sedan fly.
Citera
2024-03-21, 02:29
  #3062
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hishhish
Du har en jäkla bra poäng där härrö! Nu får jag ta och sova på det här och ta nya friska tag i morra för här ligger det nog fasen en hund begraven alla fall. Tack så mycket

Nu tror jag, med många andra här, att Efterlyst har fel kombination av kandidater som pappor. Har tidigare skrivit om en annan variant som skulle passa bättre i sammanhanget. Tack själv.
Citera
2024-03-21, 05:58
  #3063
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Juni 2022 hade Sverige 800 000 invandrare/flyktingar i arbetsför ålder som varit i landet mer än 5 år som aldrig haft ett avlönat arbete här, men de är väl bra tycker du?

Citat:
Ursprungligen postat av SaltaFerrari
Ingen aning varifrån du fått dom siffrorna ifrån men kan citera nedan:

Enligt SCB:s arbetskraftsundersökningar uppgick arbetslösheten bland utrikes födda till 15,1 procent år 2023. Bland inrikes födda var motsvarande siffra 5,1 procent. Gruppen innehåller dock folk från många olika världsdelar och beroende på hur man delar in den ser bilden väldigt olika ut.

Källa:https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbetsmarknad/integration/arbetsloshet-utrikes-fodda/

Just det året du nämner, 2022, var andelen lite högre pga en flyktingström ifrån Ukraina. Av självklara anledningar va dessa personer så klart arbetslösa och bidrog till en förhöjd siffra.

Annars ser jag 15% arbetslöshet hos gruppen invandrare som en faktiskt helt ok siffra med tanke på hur det ser ut i Sverige.

Så din kommentar om att det är sällsynt att se en arbetande invandrare va nog lite överdriven min vän.

Ont: Gällande MGK i detta ärende så verkar det som att hon ändå arbetat under sin tid i Sverige. Att hon inte varit social mot sin manliga kollega hör nog till kultur och religion med störst sannolikhet.

Citat:
Ursprungligen postat av 2an
De va en debatt i SVT dom pratade om detta, i statistiken räknas folk som går till ett hittepå jobb i nån timme i veckan som att dom arbetar men arbetsgivaren har fullt bidrag för personen. Statistik går vända som man vill.
Flyktingar från Ukraina va de inte tål om utan detta va flyktingar som varit här minst 5 år.

Citat:
Ursprungligen postat av SaltaFerrari
Det kan jag tänka mig stämmer gällande ”hittepå jobb” osv. Men hur många extra procent utgör dom, 2-2,5% extra? Fortfarande är inte din kommentar om att det är ”sällsynt med arbetande flyktingar” på sin plats. Bättre erkänna det och visa mognad.

Läs artikeln jag länkade gällande flyktingar från Ukraina, dom är inräknade i den statistiken just 2022.

Det är omöjligt att få statistik om vissa saker. Ursprungs inlägget pratar om "flyktingar" och "varit i Sverige (mer än) 5 år" och "aldrig haft jobb". Det är mycket troligt att många i exakt den gruppen aldrig haft jobb och jag ska förklara varför. När du kommer hit och ansöker om flykting status beror det på varifrån du kommer. Är det ett land i krig o du har tur att vara "kvotflykting" får du PUT ganska omgående och kan börja tex studera svenska och söka jobb eftersom du får personnummer. Den gruppen är då inte "flyktingar" utan "kvotflyktingar" och de bör ha jobb i samma utsträckning som andra. Om du inte är "kvotflykting" är du bara "flykting" och då blir du oftast inom 3 månader kallad på en första intervju. Är du tex alban blir du utvisad direkt utan advokat o prövning inom två veckor efter intervjun. Om du kommer från ett osäkert land dröjer det. Efter intervjun - om det bestäms att du kanske är flykting (eller iallafall inte kan skickas hem bums) SKA du inom några veckor max en månad få ett LMA kort som visar att du får vara här. Ibland får du vänta upp till ett år. De flesta korten ger INTE tillstånd att arbeta eller studera svenska utan du utreds och får bo på ett sånt där boende "läger" fram till nästa intervju (men dina barn med skolplikt får oftast börja i skolan på just den orten och om du blir förflyttad får dina barn börja om från början i en helt ny skola och du får aldrig välja skola utan barnen blir placerade i speciella klasser som finns på bara vissa skolor). Det kan bli upp till två års vaakum, till och med tre och det finns folk som väntat fem år också. Du bor alltså i ett "flyktingläger" men det kallas för "Migrationsverkets boende" här i Sverige. Du kan inte plugga och du kan inte jobba. Iallafall inte på papper. Om du bara sitter inlåst på rummet o är rädd för alla andra flyktingarna händer det inget alls. MGM 1 med familj satt alltså i läger bara första året här. Om du efter intervju 2 befinns vara flykting blir du tilldelad på kommun. Har du då bott i läger i Skåne (och inte blivit bussad runt till olika läger med jämna mellanrum) blir du placerad i en kommun - tex växjö. Nya hemkommunen där du aldrig satt din fot ska då ansvara för dig och första två åren får du hjälp med bostad o praktisk kommun information - etableringshjälp (du får hjälp med bostad max två år och ska ut så fort det bara går). LMA kort med rätt att jobba kan du få. Personnummer. ID kort från skatteverket. Rätt att söka jobb. Rätt att studera på SFI. Sen är det det svenska systemet. Kö. Väntan på detta. Väntan på det. När de där 2 åren är slut ska du klara dig själv. Då har det gått minst två år, oftast fem (i MGM 1 fall är vi nu inne på år 3 i Sverige). Då ska du kunna såpass bra svenska att du ska ha hunnit få ett jobb. Om du är kvinna o har fött barn kanske du inte gått klart SFI och om du har 8 barn har du kanske fullt upp med att få dem till skolan o förstå systemet? Efter två år i din nya kommun blir du utkastad från lägenheten o du får söka bostad själv eller ev hjälp att hitta något i andra hand. Lägenheten som varit ditt hem i två år (max) har du 0 chans att stanna kvar i. Ideella krafter i Sverige formar de som kommer hit. Vissa blir bara formade av rötägg i skolan o andra träffar ingen alls utan sitter hemma i en lägenhet. Det finns kanske en handläggare på kommunen som ömmar lite extra för just den familjen eller en lärare som verkligen kämpar med just den eleven. Ja, efter fem år här under de premisserna är det inte så många som hunnit etablera sig för vi har inget bra system här i Sverige helt enkelt.
Citera
2024-03-21, 06:00
  #3064
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ice-flower
Enligt Mitt i Stockholm i den här artikeln så är köpet av lägenheten klart/genomfört och köparna väntar på att flytta in. Köpet kan inte hävas enligt mäklaren. Då måste väl det misstänkta paret lämnat nycklarna och fått slutbetalningen?


https://www.mitti.se/nyheter/vaskmordet-polisen-fortsatter-sakra-bevis-i-lagenheten-6.3.211656.72e093620d

Ja, så borde det vara. Man kan ju skriva på alla papper och få nycklar (hos mäklaren) men vänta ett tag med att flytta in.
Citera
2024-03-21, 06:02
  #3065
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
NÅ, VEM ÄR ”den femte mannen egentligen??? som också enl. polisen ät misstänkt?
Har ingen nått namn eller information om den 5e personen som anhölls och sen släpptes.
Släkting till någon av MGM, ålder, bostadsort osv.?
Misstankarna är ju inte avskrivna & personen ingår ännu i mordutredningens material
Så,vem är den femte
Läs min sammanfattning 4 så har du lite kriminella småbröder till MGM 1
Citera
2024-03-21, 06:07
  #3066
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Nu har jag kollat ett stort antal resesidor och tre olika ambassader som Brasilien har, Stockholm, Lissabon och London och konsulär verksamhet som gäller Afghanistan av nyfikenhet just gällande Brasilien som du nämner. En med afghanskt medborgarskap måste ha antingen turistvisum eller arbetsvisum till Brasilien, Svensk medborgare behöver ej turistvisum eller visum för affärsresor (konferans etc (90 dagar) men arbetsvisum om man tänkt arbeta i Brasilien. Nu är då frågan på vilka resehandlingar de har med sig, någon typ av svensk resehandling typ flyktingpass eller liknande, därom har jag ingen aning vad de kan fått för resehandlingar i Sverige med typ TUT eller PUT. Om de nu reser hela bunten så är det inget som man fixar i brådrasket och barn är med på resan. Reser de två vuxna enbart så kanske det går lättare att fixa rätt dokument för inresa Brasilien.
"Svenska medborgare BEHÖVER INTE visum för att besöka Brasilien för turism och affärsresor (möten/konferenser) upp till 90 dagar"
*Alla nationaliteter behöver ett arbetsvisum för att arbeta i Brasilien.

Länk till dokument Brasiiens ambassad i Stockholm.
https://www.gov.br/mre/pt-br/embaixada-estocolmo/vistos
Jag får iaf känslan att om de har flygit över atlanten till t.ex. Brasilien eller annat latinamerikanskt land så är deras dokumentation avgörande om de släpps in eller inte, jag är amatör gällande alla dessa regler hit o dit i olika länder utan bara letat info där jag tror dagsaktuell info finns. Uppfyller de inte kriterierna så skall de i normalfallet återsändas till avreselandet eller det land som utfärdat resehandlingen. De utvisas dock inte till Afghanistan, särskilt inte kvinnor och barn till talibanstyret.

Litet tillägg från länkade sidan:
" If you are not born in Sweden, you need to send a family certificate or birth certificate to verify your parents name (mandatory)
 Copy of the Swedish residence permit card from the Swedish Migration Board"

De är tredje lands medborgare med EU rättigheter men jag säger att bla Dominikanska släpper in dem o de kan alltid söka flykting status på tex ecuadors ambassad som tex en viss herr Assange gjorde
Citera
2024-03-21, 06:49
  #3067
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltaFerrari

Läs artikeln jag länkade gällande flyktingar från Ukraina, dom är inräknade i den statistiken just 2022.

Om du bara läst vad jag skrev hade du inte behövt fundera om ukrainska flyktingar då de va folk som varit här mer än 5 ÅR, alltså varit i landet innan 2017.
Citera
2024-03-21, 07:17
  #3068
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ice-flower
Enligt Mitt i Stockholm i den här artikeln så är köpet av lägenheten klart/genomfört och köparna väntar på att flytta in. Köpet kan inte hävas enligt mäklaren. Då måste väl det misstänkta paret lämnat nycklarna och fått slutbetalningen?


https://www.mitti.se/nyheter/vaskmordet-polisen-fortsatter-sakra-bevis-i-lagenheten-6.3.211656.72e093620d

Ja det måste man förutsätta;

”Kan köparna häva köpet?

– Nej, egentligen inte. Affären är ju genomförd.”
Citera
2024-03-21, 07:24
  #3069
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja det måste man förutsätta;

”Kan köparna häva köpet?

– Nej, egentligen inte. Affären är ju genomförd.”


Ja så fattar jag det. För innan slutbetalningen är gjord kan man häva köpet. Men då får man som köpare inte tillbaka handpenningen, plus att man får stå för mäklarens arvode i omförsäljningen.
Citera
2024-03-21, 07:34
  #3070
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ice-flower
Enligt Mitt i Stockholm i den här artikeln så är köpet av lägenheten klart/genomfört och köparna väntar på att flytta in. Köpet kan inte hävas enligt mäklaren. Då måste väl det misstänkta paret lämnat nycklarna och fått slutbetalningen?


https://www.mitti.se/nyheter/vaskmordet-polisen-fortsatter-sakra-bevis-i-lagenheten-6.3.211656.72e093620d

Efter vad jag läst i tråden tidigare så hade mäklaren försökt få tag på säljarna.

Hade allt varit klappat och klart så hade hen inte haft någon anledning att söka dom vad jag förstår.

Det är klart att köparna, efter att ha betalat handpenningen, gjort sig redo att flytta in i sin nya bostad.

Vilket struligt fall... stackars köpare!

Kanske var säljaren nöjd med att ha fått handpenningen, resterade del kanske var lån på lgh och inget som skulle komma in på deras kto.
Citera
2024-03-21, 07:58
  #3071
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flandern
Jag håller med, varför skulle BO annars gå hem till någon som polisanmält honom för våldtäkt? Måste ju vara för att få träffa barnet, jag kan inte se mycket annat men det är tunt med information.

Han borde varit livrädd att träffa dom, så
varför skulle barnet vara anledningen att han övervinner rädslan och ändå beger sig dit menar du?
Citera
2024-03-21, 08:06
  #3072
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hishhish
Jag har så svårt att tro att de hade kommit undan om de rest tillsammans med barnen, det bör ju vara svårare att bli upptäckt om de rest var för sig och inte tillsammans?
Var mordet planerat så bör de väl planerat flykten också?
Det där att W frågade en vän om hon fick låna hennes pass, det borde W insett att det skulle komma fram och det kanske ingick i planen också?
Det är så mycket som är konstigare än konstigast, att jag börjar tro att väldigt mycket handlar om att vilseleda så mycket som möjligt. Titta bara på parets fb sidor..de har inte ens äkta profilfoton på sig själva och uppgett att de gift sig ett år och förlovat sig året därpå. W använder inte sitt riktiga efternamn. W ber sin vän ljuga för FV om pengar av okänd anledning och ingen vet om de pengarna ens finns. Hon anmäler AA för misshandel och våldtäkt, en person som snarare verkar vara motsatsen till att vara våldsman och våldtäktsman. Ingenting verkar trovärdigt, allt verkar mer och mer framstå som en teater skapad av någon som gillar att jäklas, just nu alla fall. Jag hoppas att det klarnar framöver så det blir begripligt tids nog.

Undrar om vännen hade svenskt medborgarskap?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in