Citat:
Ursprungligen postat av
mickenyqvist123
Jag höjde Brasilien förut idag och jag gör det igen, de skryter till och med om att de gjort det enklare än de flesta länder för afghanska flyktingar att komma in i landet och att det finns möjlighet att få jobb. Har inget bevis för Brasilienspåret men om det finns ett land som är enkelt att komma in i så tror jag hela skaran är all-in på det.
Nu har jag kollat ett stort antal resesidor och tre olika ambassader som Brasilien har, Stockholm, Lissabon och London och konsulär verksamhet som gäller Afghanistan av nyfikenhet just gällande Brasilien som du nämner. En med afghanskt medborgarskap
måste ha antingen turistvisum eller arbetsvisum till Brasilien, Svensk medborgare
behöver ej turistvisum eller visum för affärsresor (konferans etc (90 dagar) men arbetsvisum om man tänkt arbeta i Brasilien. Nu är då frågan på vilka resehandlingar de har med sig, någon typ av svensk resehandling typ flyktingpass eller liknande, därom har jag ingen aning vad de kan fått för resehandlingar i Sverige med typ TUT eller PUT. Om de nu reser hela bunten så är det inget som man fixar i brådrasket och barn är med på resan. Reser de två vuxna enbart så kanske det går lättare att fixa rätt dokument för inresa Brasilien.
"
Svenska medborgare BEHÖVER INTE visum för att besöka Brasilien för turism och affärsresor (möten/konferenser) upp till 90 dagar"
*Alla nationaliteter behöver ett arbetsvisum för att arbeta i Brasilien.
Länk till dokument Brasiiens ambassad i Stockholm.
https://www.gov.br/mre/pt-br/embaixada-estocolmo/vistos
Jag får iaf känslan att om de har flygit över atlanten till t.ex. Brasilien eller annat latinamerikanskt land så är deras
dokumentation avgörande om de släpps in eller inte, jag är amatör gällande alla dessa regler hit o dit i olika länder utan bara letat info där jag tror dagsaktuell info finns. Uppfyller de inte kriterierna så skall de i normalfallet återsändas till avreselandet eller det land som utfärdat resehandlingen. De utvisas dock inte till Afghanistan, särskilt inte kvinnor och barn till talibanstyret.
Litet tillägg från länkade sidan:
" If you are not born in Sweden, you need to send a family certificate or birth certificate to verify your parents name (mandatory)
Copy of the Swedish residence permit card from the Swedish Migration Board"