2024-03-20, 23:39
Medlem
TortyrMickes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Källan är skyddad. Hoppas inte polisen lägger krut på att spåra honom. Han har tydligen gått vidare och hackat två andra bedrägerigäng. Fortsättning följer.

Sannolikt inspirerad av amerikanska motsvarigheter.
https://youtu.be/h7rHWj96GhM?si=fgHCYBN8oP_hmtYR

https://youtu.be/ZE3F78iDTsA?si=CmR78Vqb479b4Eep
Härligt att han är två nya gäng på spåren.
Jag är nyfiken på hur han hittar dem och hur han gör. Jag har mina aningar...
Jag tror att man fick lite ledtrådar i dokumentären.
Bra var den iallafall.
Citera
2024-03-20, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Tyvärr så är det andra och tredje generationens invandrare som är värst när det gäller den här typen av brottslighet.
Första generationen blir som ett frö som låter maskrosen slå rot i gräsmattan, därefter räcker det inte med en gräsklippare.

Hade det varit första generationens invandrare så hade de nog inte kunnat växla mellan att prata förståelig svenska med offren för att sedan börja med sina wallah när de pratar sinsemellan.
Såklart att de kan. Det ena är ett språk, det andra en dialekt. Dessutom lät de aningen obildade utöver att de flesta i kundtjänster låter som invandrare som talar ren svenska. Alla kundtjänster har rasat i kvalitet om vi jämför med servicen vi fick för tjugo år sedan och är det inte invandrare så är det andra människor (svenskar) som inte förstår vår gamla svenska kultur. De låter allihop som insmickrande snorisar som läser mail eller lägger på och kallar en för dum i huvudet. Mina mail är t.ex aldrig längre särskilt vänliga just pga att jag inte förväntar mig kundservice av kvalitet såsom det fungerar förr. Jag vet att det är en respektlös människa som inte klarar av att lösa simplaste problem som slösar min tid och får betalt för att göra så lite som möjligt på andra sidan skärmen/änden av tråden.

Det intressanta är hur invandrare hittar på att svenskar saknar respekt för äldre och så vidare här men det är aldrig svenskar som är så ruttna och unkna att de pyssla med de här bedrägerierna. De som respekterar äldre minst är alltid invandrare. Därför skrattar de åt att vi chockeras av att de saknar heder.

Men det innebär inte att hackaren måste vara etnisk svensk. Dock har jag låg tilltro till andra moraliska beteenden (jag har gärna fel och hoppas att jag missbedömer den generella andan hos människor) och om det här med svenskar kontra invandrare verkligen skulle vara ett koncept så hade det inneburit att hackaren upplevt att det var hans egna grupp som angrips. Det vore väldigt tråkigt isåfall. Människor som skyddar de mest sårbara gör det förhoppningsvis oavsett vilka de är.
Citera
2024-03-21, 00:17
Medlem
Clint Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Särskilt som han vet att han aldrig kan få någon belöning eller ens ära för det han gör. Tvärt om, skulle det på något vis komma fram vem det är så är hans liv i fara.

Ja, så är lär det tyvärr vara.

Ser Hackaren som en modern Dirty Harry i den digitala värden.

Respekt!
Citera
2024-03-21, 00:54
Medlem
När tror ni det väcks åtal?
Citera
2024-03-21, 01:44
Medlem
Q-Trons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
6 år och 6 månader fick en man för 129 grova bedrägerier.

https://www.domstol.se/nyheter/2023/07/langt-fangelsestraff-for-grova-bedragerier/

Då hoppas jag att rätten använder det där som prejudicerande dom och utdömer fängelsestraff på en linjär skala i förhållande till antalet bedrägerier. Det borde alltså resultera i ca 60 års fängelse.

Skämt åsido, jag hoppas att rätten är ännu hårdare i det här fallet och att åklagaren yrkar på riktigt livsförödande fängelsestraff för bedragarna, därför att åldringsbedrägerier av den här sorten (i alla fall i mina ögon) är så otroligt mycket mer råa och cyniska än något annat ekonomiskt brott jag kan föreställa mig. Det skulle väl kanske vara att ge sig på barn då.

Om de lyckats gömma undan bedrägeripengarna så finns det dessutom en stor risk att offren inte får tillbaka en enda krona efter rättegång och dom, och då blir det väl vi skattebetalare som får stå för eventuella kompensationer till offren. Något jag givetvis personligen ställer upp på, men tanken på att de här äcklen kommer undan med det rent ekonomiskt på offrens och eventuellt allas vår bekostnad gör mig illamående. Därför hoppas jag på långa fängelsestraff. Minst tio-tolv år. Utan straffrabatter.
Citera
2024-03-21, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Finns inte bankfack längre??
Nej, fysiska bankfack är i stort sett bortrationaliserat numera , Bankerna vill ha så litet folk som möjligt som kan komma in och begära ett möte öga mot öga om sina affärrer eller sina tillgångar från en dag till nästa. Idag går det knappast ens att ringa till ditt lokala bankkontor och boka in någonting, ringer man t ex SEB eller Handelsbanken så hamnar man hos den nationella växeln med en massa kontorssnackare utan någon kontakt med just ditt bankkontor - enbart att boka in ett "fysiskt möte" har blivit en vetenskap i sig.

T o m antalet bankomater har rationaliserats ner rejält de senaste 10-15 åren, trots att alla insatta ju vet att om strömmen eller internet går, t ex i en krigssituation, så går det inte att betala med VISA-kort, telefon eller swish, utan då är det kontanter som gäller.
Citera
2024-03-21, 03:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Särskilt som han vet att han aldrig kan få någon belöning eller ens ära för det han gör. Tvärt om, skulle det på något vis komma fram vem det är så är hans liv i fara.

Tänkte direkt på superhjältar. Ingen vet ju vem Stålmannen är, han verkar helt utan lön och ära och är en människa bland andra.
Citera
2024-03-21, 05:50
Medlem
Denne hackare borde få medalj! Dessa brott mot äldre sköra personer.som knegat och sparat hela livet och så kommer dessa svin och förstör deras liv! Fy Fan Höga straff och utvisning Tack!!
Citera
2024-03-21, 07:06
Medlem
Stort tack till hackaren!! Du är en hjälte!!

Läser många inlägg om att "slänga ut" GM. Vi som sett dokumentären som UG gjort inser att man inte behöver sitta i landet man begår brott emot. Så det behövs andra motmedel.
Citera
2024-03-21, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockadoodledoo
Någon som kan gissa etnisk bakgrund? Jag hade faktiskt fel!

Altaei är en av de största klanen i Irak.. Emir och hans bror tror jag, de är irakier isf
Citera
2024-03-21, 08:16
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Ja, så är lär det tyvärr vara.

Ser Hackaren som en modern Dirty Harry i den digitala värden.

Respekt!

Håller med till 100%
Den killen borde få en unik utmärkelse
Citera
2024-03-21, 08:53
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nej, fysiska bankfack är i stort sett bortrationaliserat numera , Bankerna vill ha så litet folk som möjligt som kan komma in och begära ett möte öga mot öga om sina affärrer eller sina tillgångar från en dag till nästa. Idag går det knappast ens att ringa till ditt lokala bankkontor och boka in någonting, ringer man t ex SEB eller Handelsbanken så hamnar man hos den nationella växeln med en massa kontorssnackare utan någon kontakt med just ditt bankkontor - enbart att boka in ett "fysiskt möte" har blivit en vetenskap i sig.

T o m antalet bankomater har rationaliserats ner rejält de senaste 10-15 åren, trots att alla insatta ju vet att om strömmen eller internet går, t ex i en krigssituation, så går det inte att betala med VISA-kort, telefon eller swish, utan då är det kontanter som gäller.
Om strömmen går så finns nog inte så mycket att betala för och vid systemfel så går det oftast inte att betala alls i t.ex. matbutiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in