2024-03-20, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Finns det länk till deras Facebook?
Alltså MGM och anhöriga som nämns?

El*a And*rsson är MGMs syster. Finns på fb, men Instagram privat. Delningen om efterlysningen är inte synlig då Majas släkting la ut den efterlysningen och när Maja hittades gjorde hon både sin fb och insats privat.

Här är MGMs mammas Instagram med bilder på familjen:
https://www.instagram.com/andersson916?igsh=MTJvdDdxeXhjY2k1bA==
Citera
2024-03-20, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerraPersson
Jag har hört, och tror på det, att nästan alla med adhd har risk till, eller har begått nån form av brott, så snäll å empatisk är inte alltid i vissa situationer så, skall vi säga betydande. Och man känner lite, att din ton är lite aggressiv vännen

För det första är du inte min vän så kalla mig inte det. Och för det andra är min ton inte det minsta lilla aggressiv.
Lite rätt kan du få i att det är lätt att trilla dit om man har Adhd. Det handlar om spänningen. Jag hoppar hellre fallskärm än rånar någon på stan. Men jag tror absolut inte att det kriminella ligger i blodet. Det är nog snarare vägarna man väljer i jakten på adrenalinkicken.
Citera
2024-03-20, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockwiththecockout
Snabbteori inte helt olik Malin i sparsör "T ville ligga men M sa nej. Han blev arg och slog ihjäl henne med en sten och sen stack han därifrån."

Låter vara osagt om han gjorde något med kroppen efteråt men eftersom att det står grovt våld så tyder det på mer än bara strypning. Han kom helt enkelt upp i affekt och kunde inte behärska sig.

Han utförde även sexuella handlingar på Malin
Citera
2024-03-20, 18:12
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Via första inlägget.
Bild längst ned.
(FB) Försvunna Maja hittad död i Kinna 2024-03-18 - en person anhållen misstänkt för mord.
Tack så mycket! Han såg inte stark ut men skenet kan bedra.
Citera
2024-03-20, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drebel
För det första är du inte min vän så kalla mig inte det. Och för det andra är min ton inte det minsta lilla aggressiv.
Lite rätt kan du få i att det är lätt att trilla dit om man har Adhd. Det handlar om spänningen. Jag hoppar hellre fallskärm än rånar någon på stan. Men jag tror absolut inte att det kriminella ligger i blodet. Det är nog snarare vägarna man väljer i jakten på adrenalinkicken.

Det finns statistik som visar att dömda i hög utsträckning har NPF-diagnos jämfört med övriga samhället. Det är en stor riskfaktor för att falla i kriminalitet och missbruk, då särskilt obehandlad ADHD. Det är inget att bli kränkt över, det är bara så det är, och den infon kan ju användas till förebyggande arbete om man bara lägger resurser på det…
Citera
2024-03-20, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det finns ju gott om andra Kluster B-diagnoser som lär vara betydligt farligare än din konstiga lista. Personer med narcissism lär exempelvis ligga högt upp i mordstatistiken. Du har gjort en konstig segmentering av ”personer med ADHD och drag av Antisocial personlighetsstörning”. Det räcker väl att säga ”personer med antisocial personlighetsstörning”? Dessa personer är livsfarliga. Skulle de vara ännu värre om de också har koncentrationsstörningar? Tvärt om medför ADHD typiskt mycket ångest, vilket gör att de håller sig undan människor och folksamlingar.

Jag skulle tvärt om gissa på att ADHD är underrepresenterat i mordstatistiken. Enligt ”Föräldraboken om ADHD” blir personer med ADHD snarare själva utsatta för mobbning/våld än att vara den som slåss eller mördar.

Vad gaggar du om? Vi med ADHD är ju supersociala, glada och trevliga! Visst, vi kan vara lite FÖR mycket ibland också. 🙃😅(Grov generalisering) Du är pinsamt okunnig eftersom det är autister som oftast drar sig för sociala sammanhang, eftersom de har svårt att läsa av de sociala koderna. Och ångest har väl alla människor ibland, inte bara vi med diagnos.

Ps. Tvärtom särskriver man inte. 🤭
Citera
2024-03-20, 18:24
Medlem
PreciousStoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HrBwisser
1) Skandalöst att det tog 4 dygn innan polisen började söka aktivt.
2) Sågs sist med en 17-årig pojke och båda har funktionsnedsättning, det förstår ju vem som helst att han har något med saken att göra
3) men det var tydligen för svårt för kling & klang i västra götaland att klura ut.
4) Polisinsatsen är nu anmäld och kommer bli föremål för utredning:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sokinsatsen-efter-maja-drojde-fyra-dagar-/
Svar:
1, 4) Saken utreds via internutredning för att fastställa om fel begåtts eller brister behöver rättas till, är vad jag antar utan personlig insyn i polisbranschen!
2) "Det förstår ju vem som helst", det låter för mig som ett svar ifrån en riktig "Besserwisser"!
3) "kling & klang" brukar vara ett begrepp som används utav individer som totalt vill omyndigförklara allt arbete som utförs utav polismyndigheterna!
4) I första hand pågår en FU, som jag hoppas kan leda till att ett åtal kan begäras och prövas i domstol. Därefter att vårt rättsväsende kan utfärda en fällande dom med en lämplig straffpåföljd för den person som bär ansvar för att den unga Maja har berövats livet och tagits ifrån sina nära kära anhöriga och vänner!

Luktar enormt mycket "Mr, I Know It All" i det citerade inlägget ovan, så jag tackar för mig betr "Herr Jag Vet Allt"!
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

V.I.F. Maja🕯
(Kände inte dig, men känner med dig och de dina!)
Citera
2024-03-20, 18:28
Medlem
Merwinnas avatar
Föräldrarna är starkt missnöjda med att polisen väntade till torsdagen med en större sökinsats, fast hon försvann redan ifrån skolan på torsdagen. Här får man verkligen hålla med. Nu vet jag inte hur Maja var eller vad polisen sa till föräldrarna, när de vägrade börja söka på en gång. Det kommer väl fram i FUP så småningom. Men det har varit MÅNGA sådana fall, där polisen inte har lyssnat på föräldrarna, utan bara rabblat sitt mantra att "alla tonåringar kan få för sig att försvinna frivilligt ett par dagar, det hör till i den åldern. Sedan kommer nästan alla hem igen. Vi kan inte starta ett sök efter alla".

Men grejen är att föräldrar KÄNNER sina barn (i de allra flesta fallen). Många gånger har föräldrarna sagt på en gång till polisen att "han/hon ÄR inte så, och det finns heller ingenstans dit han/hon har kunnat ta vägen". Men polisen har inte brytt sig - och så har den sista möjligheten att finna tonåringen vid liv slösats bort.
Citera
2024-03-20, 18:33
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chockneger
Om så är fallet vore det ju konstigt att han säger att han inte mördat henne, men säger till polisen var man varit. Och där ligger liket.
Ska man ljuga om mordet så känns det lite udda att peka ut en plats där man i så fall vet att liket finns.

Jag tror ju att han har för avsikt att säga som det är, men försökt hålla andra utanför. Och sen är det dyker upp ett lik och han plötsligt riskerar att dömas för mord så berättar han mer.
Vilket leder till att ytterligare personer plockas in.

Sen vem som gjort exakt vad återstår väl att se.
Men tycker nog det finns en del som kan tolkas som att ett relationsdrama mellan två personer inte är det mest sannolika.
Det är en ungdom under hård press av polisen – sannolikt inte en förhärdad brottsling. Han har säkert brutit ihop och berättat var han varit. Polisen kanske sagt att de har kameror och kan spåra honom via hans mobil. Polisen: ”Det är ingen anledning att du ljuger om var du varit, vi får fram den informationen. Om du ljuger om var du varit kommer du bara framstå som skyldig när hon hittas.”

Föreställningen om ett gäng som konspirerat i grupp om att kallhamrat mörda en 17-årig flicka känns betydligt mindre sannolikt än en ensam gärningsman. Bara själva konceptet, att ett gäng människor som kan tänka sig att mörda en annan person finner varandra, är mycket låg. Om gängets samtliga medlemmar inte varit med på mordet så borde den/de som inte står bakom det snabbt sökt kontakt med polisen.
Senast redigerad av Saruman 2024-03-20 kl. 18:43.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Föräldrarna är starkt missnöjda med att polisen väntade till torsdagen med en större sökinsats, fast hon försvann redan ifrån skolan på torsdagen. Här får man verkligen hålla med. Nu vet jag inte hur Maja var eller vad polisen sa till föräldrarna, när de vägrade börja söka på en gång. Det kommer väl fram i FUP så småningom. Men det har varit MÅNGA sådana fall, där polisen inte har lyssnat på föräldrarna, utan bara rabblat sitt mantra att "alla tonåringar kan få för sig att försvinna frivilligt ett par dagar, det hör till i den åldern. Sedan kommer nästan alla hem igen. Vi kan inte starta ett sök efter alla".

Men grejen är att föräldrar KÄNNER sina barn (i de allra flesta fallen). Många gånger har föräldrarna sagt på en gång till polisen att "han/hon ÄR inte så, och det finns heller ingenstans dit han/hon har kunnat ta vägen". Men polisen har inte brytt sig - och så har den sista möjligheten att finna tonåringen vid liv slösats bort.

Ja dom borde gjort de efter 1 dygn i alla fall.
Citera
Medlem
Nu dementerar åklagare att det är fler misstänkta Dagens eko
Snygg miss
https://sverigesradio.se/artikel/felaktiga-uppgifter-spreds-i-mordutredning-finns-bara-en-misstankt
Senast redigerad av Falleritjohej 2024-03-20 kl. 18:36.
Citera
2024-03-20, 18:37
Avslutad
Situationen har varit väldigt svårbedömd
Från att *aja inte kommit hem , 17 år , har pojkvän och vår i luften dagtid ..
Mycket svårt att avgöra vilken insats som skulle vara bäst och som skulle göra snabbast resultat ????
Nu i efterhand kan man bara beklaga , fast polisen har jag svårt att se gjort fel i sin bedömning - detta fallet är ett fall som hamnat mellan stolarna faktiskt.

Så väldigt sorgligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in