2024-03-20, 16:44
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tror du att fyndplatsen är på norra eller södra sidan bron?

Kan man möjligen gå under bron, det verkar enklare än att gå över järnvägsspåret, eller från Assberg station på den södra sidan spåret fram till fyndplatsen?

Har Maja inte gått till platsen för egen maskin direkt efter skolan och hon placerats där av någon i ett senare skede, till exempel med hjälp av fordon är Industrigatan relevant, finns en liten grusväg med vändplats intill Viskan.

Varför gömdes tillhörigheter vid fyndplatsen och vem tillhör de?

Oj många relevanta frågor, jag kan enbart spekulera i.
Jag tror inte att hon gick dit ensam, utan med en person eller sällskap kanske.

Det finns en film på utube som visar hur tåget rör sig på den sidan bron.
https://www.youtube.com/watch?v=5TsppM1oBJw&t=4094s

Vilken sida, hmm. Förmodligen där är det enklast att ta sig dit.
Det finns plats att gå dit på den norra sida. Där fins stig och inte mycket buskar och skräp.

https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=360518&n=6375031&z=15&mapprofile=flygbild&name= Stig&layers=%5B%5B%227%22%5D%5D

Varför man gömde saker. Vilka saker vet jag inte. Kanske någon typ av "verktyg" eller nåt...

Kanske en mobil eller saker med DNA.
Verkar för som att MGM inte hade alla hästarna hemma i stallet. Kort framförhållning och kunde inte tänka 2-3 gånger runt hörnet.

Men detta är bara min snabba tanke.
Senast redigerad av Fibonaccital 2024-03-20 kl. 16:50.
Citera
2024-03-20, 16:45
Medlem
Jag tror att en har hejats/jagats på av de andra. Om det varit fler ungar på brottsplatsen. Det skulle resultera i att det räknas som grovt, hets!
Inget utesluter att där isåfall kan inkluderas tjejer.
Ingen skriver att de misstänkta som tillkommit är män?
Det var något fall där en flickvän hetsade en kille att bevisa din kärlek genom att skada en annan tjej. Han mördade henne. Utanför Stockholm TROR jag.
Detta var ju en jättesöt tjej som säkert kan kännas hotfull för andra tjejer. Hennes handikapp utesluter ju inte att hon faktisk kan attrahera.
Min spekulation.
RIP ❤️
Citera
2024-03-20, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det är samma buss till Berghem och Fotskäl för Majas adress är Guthult, Fotskäl och då är hon närmast hem om hon kliver av i Björketorp.
Se själv på kartlänken.
https://www.hitta.se/kartan!~57.45987,12.58596,10z/tr!i=bJKXF1L7/search!i=2000501351!q=Guthult%2C%20Fotsk%C3%A4l!t= single!st=plc!ai=2000501351!aic=57.43678:12.44554? search=Guthult%2C%20Fotsk%C3%A4l&st=single&sst=plc &sids=2000501351&srb=0

Sätila tror jag är en trådsanning.

Nej, det är inte samma buss! De som bor i Fotskäl åker med bussen mot Tostared. Vid Fotskälskolan byter de till en mindre "matarbuss" som kör hem de elever som har mer än 4 km hem från avstigningsplatsen.
Citera
2024-03-20, 16:47
Medlem
Citat:
Fel om ytterligare misstänkta
På onsdagen rapporterade SVT och flera medier att ytterligare två personer misstänktes i fallet, något som visade sig vara felaktigt och berodde på ett systemfel hos tingsrätten.

Det var två handlingar som styrdes in i det här målet, men de skulle inte dit och vi plockade snabbt bort dem, säger en handläggare på Borås tingsrätt till TT.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/nya-uppgifter-efter-misstankta-mordet-pa-17-arig-flicka-i-mark-tonarspojke-har-pratat-om-hemligt-sta lle

Så det är fortfarande 1 person misstänkt och inte flera.
Citera
2024-03-20, 16:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Men familjen verkar ju ha fullkomligt skrikit ut att hon inte kan klara sig själv, att något var ordentligt fel och att hon är förståndshandikappad. Det borde ju ringa på många alarmklockor hos polisen. Även om de inte misstänkte brott då, så är det Mars månad, flickan väger 37 kg och skulle inte klara en natt ensam utomhus. Tycker det är skrämmande. Visst om hon hade varit en "vanlig" tonåring, men det var hon ju inte. Tycker sådana här fall, med förståndshandikappade, små barn eller demenssjuka så ska man ut direkt och söka där de sågs sist. Direkt. Finns inget att förlora. Vad gjorde polisen i Kinna kommun istället som var viktigare kan man ju verkligen undra. Nån har prioriterat helt fel. Några ska söka mobil, skola, sjukhus etc. Men några ska ut med drönare och hund och fysiskt leta direkt i detta fall. Ursäkta men tycker det är bedrövligt uruselt.

Inte ovanligt att anhöriga skriker ut sin frustration och spär på lite när någon nära är försvunnen, naturligt.

Har du funderat på hur det faktum att en släkting gått ut i social media och påstått att Maja kan finnas i Stockholm och Norrköping, hur det kan ha inverkan på Polisens bedömning där och då?

Vi känner fortfarande inte till graden av funktionsnedsättning och hennes förmåga att lösa problem. Uppenbarligen klarade hon av att ta sig till en buss på egen hand, att hon skulle åka till fritids utan ledsagare talar för det.

Polisen hade sannolikt kännedom om hur det förhöll sig efter att ha samlat information om Maja, bland annat genom samtal med anhöriga och troligen även skolpersonal och elever på skolan som kan ha något att berätta, tror du inte?

Mobil, skola, sjukhus, det undersöks med inre spaning.

Har det inte framgått ganska tydligt i den här tråden att Polisen behöver uppslag innan man söker aktivt ute på fältet?

Att famla i blindo är ingen betjänt av, resurser bör användas på bästa sätt.
Citera
2024-03-20, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonRonaldinho
Tråkigt liv, ha sina föräldrar lämna dig och sedan dö i ett annat land.

Ja, du har rätt, där är skall vi säga, grundorsaken till problematiken, hade detta inte skett så hade hon varit hel, hemskt
Citera
2024-03-20, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falleritjohej
Jag tror att en har hejats/jagats på av de andra. Om det varit fler ungar på brottsplatsen. Det skulle resultera i att det räknas som grovt, hets!
Inget utesluter att där isåfall kan inkluderas tjejer.
Ingen skriver att de misstänkta som tillkommit är män?
Det var något fall där en flickvän hetsade en kille att bevisa din kärlek genom att skada en annan tjej. Han mördade henne. Utanför Stockholm TROR jag.
Detta var ju en jättesöt tjej som säkert kan kännas hotfull för andra tjejer. Hennes handikapp utesluter ju inte att hon faktisk kan attrahera.
Min spekulation.
RIP ❤️

Där satt den! Spiken i kistan! 😀
Citera
2024-03-20, 16:55
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Dagboksbladet står det saken , människorov .
Det kan knappast stämma. Och vid aktbilaga 1 står det Dagboksblad från Solna Tingsrätt.
Vaket av dig. De har nu gått ut med att det varit systemfel hos tingsrätten. Bara en misstänkt.
Citera
2024-03-20, 16:56
Medlem
Citat:
Inte ovanligt att anhöriga skriker ut sin frustration och spär på lite när någon nära är försvunnen, naturligt.

Har du funderat på hur det faktum att en släkting gått ut i social media och påstått att Maja kan finnas i Stockholm och Norrköping, hur det kan ha inverkan på Polisens bedömning där och då?

Vi känner fortfarande inte till graden av funktionsnedsättning och hennes förmåga att lösa problem. Uppenbarligen klarade hon av att ta sig till en buss på egen hand, att hon skulle åka till fritids utan ledsagare talar för det.

Polisen hade sannolikt kännedom om hur det förhöll sig efter att ha samlat information om Maja, bland annat genom samtal med anhöriga och troligen även skolpersonal och elever på skolan som kan ha något att berätta, tror du inte?

Mobil, skola, sjukhus, det undersöks med inre spaning.

Har det inte framgått ganska tydligt i den här tråden att Polisen behöver uppslag innan man söker aktivt ute på fältet?

Att famla i blindo är ingen betjänt av, resurser bör användas på bästa sätt.

Herregud så vissa kysser polisröv när dom uppenbarligen inte tagit något på allvar utan helt åsidosatt att hon går på en särskola av en anledning. Avgå alla som har hanterat fallet och att dom fann en misstänkt var nog snarare tur än bra polisarbete
Citera
2024-03-20, 16:57
Medlem
Citat:
Känner du till mgm, hur är han som person?

Nee, bara sett han cykla runt. Gärna hejar på folk som åker förbi typ.
Hört av folk som bor på samma gata att pappan ska vara rätt konstig.
Citera
2024-03-20, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Jag vill inte dra alla ADHD:s över en kam. Du verkar jätteduktig! Men ibland blir det fasligt fel - vilket kan vara anledningen till tragiken i det här fallet.

Sen en liknelse: skulle du välja att ta valpar på en tik som har lynnesfel? Tänk om det nedärvs till valparna?

Jämför du barn med NPF med hundvalpar från en aggressiv tik?
Jag vet inte vad den liknelsen har med något att göra.
Kan bara konstatera att du skulle ha varit en blöt fläck på lakanet.
Majoriteten av alla jag känner som har diagnoser är jävligt snälla och empatiska. Har du upplevt annat så handlar det nog snarare om din attityd och inställning. Då är det dig det är fel på och inte dem.
Citera
2024-03-20, 17:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
Herregud så vissa kysser polisröv när dom uppenbarligen inte tagit något på allvar utan helt åsidosatt att hon går på en särskola av en anledning. Avgå alla som har hanterat fallet och att dom fann en misstänkt var nog snarare tur än bra polisarbete

Att Polisen inte engagerade hela Försvarsmakten, Guterres med FN och alla amatörhundförare som går att uppbringa betyder inte att man inte tog försvinnandet på allvar.

Polisen bedrev inre spaning och förhör över helgen, antagligen för att skaffa sig underlag för uppslag att gå vidare med.

Majas syster delade en efterlysning med bland annat följande budskap.

Citat:
Hon kan även finnas i Stockholm!!

Tycker du att det rimmar bra med följande, svt;

Citat:
Hon hade tydliga rutiner och att hon skulle avvika frivilligt ansåg familjen var helt osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in