2024-03-20, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Jag tror inte att Nato är beredda att riskera kärnvapenkrig för tre småländer på fel sida Östersjön.

Det kan du svära på att vi är - börja - så får du se vad som händer.
Citera
2024-03-20, 12:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Nu skriver du någonting som kan appliceras nästan på vilken stat som helst. Betyder därför att det är meningslöst och egentligen en grund för dubbla måttstockar.

Nej, det var helt tydligt och uppenbart Ryssland som beskrevs. Get back in the saddle boy
Citera
2024-03-20, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Du menar väl tvärtom. Stoppar du Ryssland så smäller det.

Nej, att stoppa Ryssland är säkraste sättet att undvika att det smäller.
Stoppas in Ryssland i Ukraina står Baltikum på tur.
Citera
2024-03-20, 12:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Fant detta som kan vara av intresse i tråden, det handlar om vad slags ammo som tjeckien har fått nys på med sitt ammo-initiativ :
Czech President Petr Pavel said in February that Prague had identified 500,000 155 mm shells and 300,000 122 mm shells outside Europe that could be bought and sent to Ukraine after the necessary funds were allocated to the initiative.
Pavel announced on March 7 that all the funds for the 800,000 shells had been collected. Fiala and other Czech officials later disputed this statement, saying that only the purchase of 300,000 shells has been secured so far

https://kyivindependent.com/czech-pm-czech-led-initiative-may-secure-200-000-more-artillery-shells/
Men inte 152 mm...hmm...

Betyder att det inte är f.d. öststater som säljer dem.
Citera
2024-03-20, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag är besviken på att så lite materiel förstörts för ryssarna. Handlar det om att det blivit lervällings-säsong nu? Något annat?

Det som brukar nämnas är att ryzzen har brist på utrustning eller håller på att omgruppera så de anfaller inte just nu. Annat är t.ex. vädret som gör att Ukraina inte kan använda sina drönare för eldledning på ett effektivt sätt. Att Ukraina omgrupperar brukar också nämnas som en anledning.

Vet säkert gör nog bara den Ukrainska militärledningen.
Citera
2024-03-20, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag menar att Rysslands svarta havsflotta vågar inte lämna hemmahamn då dom löper stor risk för att sänkas av Ukrainas drönare. Man kan även se samma tendenser från Rysslands mörka flotta där dom allt mer färdas i Turkiska farvatten på Svarta havet för att få skydd av Turkarna. Det har gått så långt så att man för några veckor sedan kunde se skepp vända innan dom färdats genom Bosporen och åka upp till Östersjön för att lasta av i hamnar här uppe.

Så med det sagt jag tror snart att Ukraina kommer införa en blockad av opassande transporter på Svarta havet. (I Ukrainska och Ryska farvatten)
Krigsskepp har inte rätt att passera Bosporen i krigstid sedan förra årtusendet (Montreuxkonventionen) så det behöver inte kompletteras, dock tror jag att Turkiet har ngn form av inflyttande
Citera
2024-03-20, 13:20
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Det som brukar nämnas är att ryzzen har brist på utrustning eller håller på att omgruppera så de anfaller inte just nu. Annat är t.ex. vädret som gör att Ukraina inte kan använda sina drönare för eldledning på ett effektivt sätt. Att Ukraina omgrupperar brukar också nämnas som en anledning.

Vet säkert gör nog bara den Ukrainska militärledningen.

För att inte tala om alla attacker mot raffinaderier som leder till bränslebrist för rysshordens mördarmaskineri.
https://yle.fi/a/74-20079843

Citat:
Enligt Kari Liuhto, Professor vid Åbo handelshögskola och Rysslandsforskare med 30 år av erfarenhet, förstår Europa inte fullt ut vad en lyckad rysk invasion skulle innebära för Europa och Ukrainas existens. Om Ryssland lyckas ockupera Ukraina är det troligt att tusentals västvänliga människor helt enkelt kommer att avrättas. Dessutom börjar miljontals västukrainare fly till Europa. – Det här kommer att bli väldigt dyrt för Europa, säger professorn. Professorn påpekar också att Putin inte är nöjd med de ockuperade områdena i östra Ukraina. Efter Ukraina kommer det sannolikt att följas av Transnistrien och Gagauz i Moldavien.

Citat:
Enligt Liuhto är det anmärkningsvärt att ukrainarna inte har slagit till mot Primorsk och Novorossijsk i södra Ryssland, trots att de är Rysslands största exporthamnar för råolja. Experten bedömer att små oljeraffinaderier är viktigare för Ukraina än stora råoljehamnar, eftersom ryska stridsvagnar och flygplan drivs med diesel och fotogen. I sin enklaste form är Ukrainas mål att förhindra förflyttning av rysk militär utrustning, förklarar professorn. Liuhto bedömer att Ukrainas anfall mot raffinaderier kan skjuta upp Rysslands omfattande invasion med några veckor.

Och så lite OffT. Man märker att nu efter valet så har masken fallit av (för att låna Niinistös ord) och nu visar fascismdyrkande pro-puttefnask på forumet sin blodtörstiga, krigshungriga samt önskan om kärnvapen och dominering av andra länder och människor sitt rätta ansikte.
Efter att ha gjort en analys av flertalet av dessa personers inlägghistoria märker man snabbt att de följer samma mönster. Då det finns risk för brott mot regel 1.06 kommer min analys av dessa varelser inte publiceras på FB.
Citera
2024-03-20, 13:24
Medlem
President Pavel (tidigare general inom NATO) hävdade alltså att han och hans team har "upptäckt" gömmor med i stort sett dubbelt den mängd av artilleriladdningar som hela EU skickade till Ukraina från februari 2022 fram till början av detta år (vid början av 2024 hade man sänt någonstans runt 450-470.000 155 mm laddningar, man räknar med att uppnå en halv miljon i slutet av mars).

Och nu har man alltså plötsligt 800.000 extra, klara för leverans direkt? Från något land som inte vill tala om vilka de är.

Ursäkta men för mig låter det som att han har lagt till en eller två nollor i PR-syfte, för att hålla grytan kokande och ge intryck av resolut handlingskraft medan EU i övrigt släpar efter med flera av sina löften.
Citera
2024-03-20, 13:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ja, exakt. Rysslands forna delrepubliker har att välja mellan att bli knullade eller att först få stryk och sedan bli knullade.
Där beskriver du riktigt bra hur ryzzland ser på andra länder. Faktiskt. Det är ju dina polare, ryzzarna.
Senast redigerad av jonkebonke 2024-03-20 kl. 13:30.
Citera
2024-03-20, 13:32
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
President Pavel (tidigare general inom NATO) hävdade alltså att han och hans team har "upptäckt" gömmor med i stort sett dubbelt den mängd av artilleriladdningar som hela EU skickade till Ukraina från februari 2022 fram till början av detta år (vid början av 2024 hade man sänt någonstans runt 450-470.000 155 mm laddningar, man räknar med att uppnå en halv miljon i slutet av mars).

Och nu har man alltså plötsligt 800.000 extra, klara för leverans direkt? Från något land som inte vill tala om vilka de är.

Ursäkta men för mig låter det som att han har lagt till en eller två nollor i PR-syfte, för att hålla grytan kokande och ge intryck av resolut handlingskraft medan EU i övrigt släpar efter med flera av sina löften.

Ja, det låter vettigt! Flera länder betalar "luft" för dessa! Du verkar inte ha alla hästar i stallet måste jag säga!
Citera
2024-03-20, 13:34
Medlem
Citat:
Kärnvapenkrig, om det är det enda sättet att stoppa Ryssplågan från att förpesta omvärlden så är jag helt för att göra hela Ryssland till en glasöken. Jag har även läst att Ukraina har biolabs med genmodifierade mygg, även dom är jag beredd att släppa lös på Ryssarna. CIA och Boris Jonsson säkert hjälpa till med det.

Haleluja vilka fina idér man läser om hur Ryssen skall bekämpas i Ukraina, Här har vi de två bästa,

Det första Kärnvapenkrig, Tänkte du efter där, behövs verkligen någon kritik av det förslaget.
Det andra, Genmanipulerade mygg hur ska man få myggen att hålla sig inom Ryssland och inte sprida sig till Finland, Sverige m.fl.
Citera
2024-03-20, 13:42
Avslutad
Citat:
Sedan dess har dock Putin byggt upp en ny digital mur med censur och propaganda. Skulle tro att Himmalaja matats med allt för mycket i nedanstående anda.

https://www.youtube.com/watch?v=WhJe9PIprZQ
Europe Winter Freeze Russian Propaganda 2022

Vi vet sedan hur det gick. Vi européer klarade oss utmärkt medans hundratusentals Ryssar frös arslet av sig denna vinter bara för att Putin och hans kompisar stal pengarna som skulle ha gått till underhåll. Och värre ska det bli nästa vinter då underhållsbudgeten för värmesystem har skurits ner. Stort grattis till alla ryssar, ni fick det ni röstade för

https://www.businessinsider.com/russia-economy-winter-freeze-soviet-infrastructure-heating-fails-war-spending-2024-2?r=US&IR=T
Nu när så många ryssar blivit ihjälskjutna i Ukraina så kanske det inte behövs så mycket värmeanläggningar och övrig infrastruktur kommande vinter? Nu är det 450 000 abonnenter färre och ännu färre lär dom bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in