Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Nej, det är det inte. Det finns en liten överrisk - men det är något annat än det du påstår.
Hur kan du dra den slutsatsen överhuvudtaget?
Har du någon som helst statistik som stöder dina fördomar?
Psykopatibedömning brukar för övrigt inte finnas innan en person begått ett grovt brott. Det är ingen diagnos på det sättet - utan en beskrivning av en personlighet.
En personlighetsstörning är inte heller en diagnos.
Jag skrev ju NPF diagnoser kontra personlighetsstörningar. Inte att personlighetsstörning var en diagnos. Läs om, läs rätt. Det mellanstadiesvenska att kunna utläsa det ur mitt inlägg.
Psykopati är del av en personlighetsstörning, det är den grövsta formen på antisocial personlighetsstörning. Tro det finns lite olika. Men kluster B är väl bordeline, antisocial och narcissism. Jag har förövrigt själv skapat en tråd med anledning av att jag själv antagligen är en kluster b person, och då främst kanske någon blandning av borderline med annat. Men det har inget med tråden att göra.
Men för att återgå till diskussionen då. För allt ovanstående är irrelevant. Jag hävdade i mitt påstående att autister, eller närmare bestämt högfungerade eller fungerade autister, autister som inte är mongo, har en ökad benägenhet att mörda. Jag skrev att det antagligen bara är psykopater som har en högre mordfrekvens än autister. Då frågade du mig vad jag har för källor på det. Jag har inga källor på det så här på rak arm. Det var ett antagande av mig baserat på att jag väldigt ofta tycker mig se aspberger eller högfungerande autism förekomma hos mördare. Både seriemördare och vanliga mördare.
Om man tar NPF diagnoser och samtliga personlighetsstörningar som finns och sedan sammanställer statistik på vilka som mördar flest, då tror jag det ser ut så här:
1. Psykopater
2. Autister
3. Individer med adhd med drag av antisocial personlighetsstörning.
Min teori baserat på vad jag tror, är att autister är ohotade tvåor. Jag tror att Peter Mangs är aspis, så även Lasermannen. Skulle inte förvåna mig om Breivik också var det. Många seriemördare eller massmördare i USA var det. Tillexempel Ed Kemper som hade sex med sin döda mammas avsågade huvud + alla jävlar som ligger bakom skolskjutningar. Brendon Tarrant som sköt ihjäl massa muslimer på Nya Zeeland var det också. Jag tror det är extremt vanligt.
Jag ska försöka läsa mer om det och återkomma med fakta, som du ju vill ha.