2024-03-20, 11:21
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afrofobiker56
Intressant!
Det borde innebära att oljetankers klassas som riskfyllda transporter och att deras försäkringar mm borde kontrolleras?

Jag är lite mer av en snickare som har datorer som hobby, internationell rätt och sjöfart är inte mina starka sidor måste jag erkänna. Med det sagt och med risk för att gå offtopic, jag tror det är mer politik som styr här. Ryssarna håller på och hjälper Turkarna med ett gasfält i Svarta havet, det är rätt så stor handel länderna emellan. Så jag tror inte Turkarna tänker göra någonting för att jävlas med Ryssarna. Så jag sätter mitt hopp till Ukrainarna att dom kan ordna med en blockad för att få stopp på den här trafiken.
Citera
2024-03-20, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Men du håller med om att det är Ryssland som startar de här orättfärdiga krigen mot grannländer till att börja med?

Självklart! Men hur hjälper det?

Det är som när folk i Sverige skriver och skriker Slava Ukraini men samtidigt tycker man borde vara försiktig med att skicka alltför mycket vapen eller pengar.
Citera
2024-03-20, 11:35
Medlem
Jag har svårt att hänga med på alla kartor och vad som sker. Har ryssen fortfarande initiativet eller har dom blivit stoppade?

Måste vara ett rent helvete att ligga på fronten för bägge sidorna. Drönarna har verkligen ändrat hela slagfältet och dom stackars soldaterna kan inte känna sig trygga någonstans. Hur många kommer inte lida av PTSD när dom kommer hem?
Citera
2024-03-20, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag är lite mer av en snickare som har datorer som hobby, internationell rätt och sjöfart är inte mina starka sidor måste jag erkänna. Med det sagt och med risk för att gå offtopic, jag tror det är mer politik som styr här. Ryssarna håller på och hjälper Turkarna med ett gasfält i Svarta havet, det är rätt så stor handel länderna emellan. Så jag tror inte Turkarna tänker göra någonting för att jävlas med Ryssarna. Så jag sätter mitt hopp till Ukrainarna att dom kan ordna med en blockad för att få stopp på den här trafiken.

Samtidigt har kalkonien andra åtaganden. De är medlemmar i Nato och kan nog inte utan vidare strunta i det. Även om de krumbuktade sig massor så godkände de både Finland och Sverige och hade pruttler fått bestämma hade de naturligtvis inte gjort det.

Att ”jävlas” som i en direkt konfrontation får vi så klart knappast se men kalkonien är tillräckligt stora för att sätta sina egna intressen först och de känner nog inte att de måste vika ner sig i någon fråga om det inte medför fördelar för dem. Skulle det gynna dem att gå emot ryzzland är jag övertygad om att de kommer att göra det. Då menar jag generellt och inte nödvändigtvis i det här specifika fallet. Här får vi nog sätta vårt hopp till Ukraina.
Citera
2024-03-20, 11:41
Medlem
Africagonzos avatar
Dags för Frankrike att skicka trupperna Macron talat om.

Polish General Staff, Rajmund Andrzejczak gör ett uttalande om att det behövs manskap.
Stämmer det som vi blir informerade om att Ryssland kommer fortsätta sitt oprovocerade anfallskrig mot resten av Europa finns det väl inget att vänta på?

Sverige borde organisera en frivilligkår likt det som gjordes under Vinterkriget. Då gick 8260 man frivilligt in i strid tillsammans med tyskarna och finnarna mot ryssen. Det borde inte vara några som helst problem att få ihop mångdubbelt idag till Ukraina.

Ukraine's losses in the conflict with Russia should be counted "in the millions," the former chief of the Polish General Staff, Rajmund Andrzejczak, has claimed.

https://www.bignewsnetwork.com/news/274181729/ukraines-losses-in-the-millions-retired-polish-general

"War may be the only road to peace" Macron

https://www.msn.com/en-us/news/world/macron-on-sending-troops-to-ukraine-necessary-wake-up-call/ar-BB1kd6fm
Citera
2024-03-20, 11:42
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Du menar väl tvärtom. Stoppar du Ryssland så smäller det.

Om Ryssland vill bli atombombat tillbaks till stenåldern, så tycker jag vi ska bjuda dem på det.

Alla dessa hot är så jävla patetiska. Jag tror absolut att det kommer att smälla oavsett och att Ryssland måste stoppas och sona de brott de begått. Kärnvapen däremot? Nja.. Problemet med kärnvapen är att kärnvapen alltid kommer att bemötas med kärnvapen och därför är det nästan omöjligt att använda dem. Frågan man måste ställa sig är om Putin verkligen tycker att fucking jävla Ukraina är så viktigt att han hellre går under tillsammans med Ryssland och atombombas än accepterar ett nederlag? Jag tror inte det.

Ibland måste man sätta gränser oavsett konsekvenserna. Du ger aldrig en gangster vad han vill ha även om han har en pistol i handen.
Citera
2024-03-20, 11:42
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocuckad

Det är som när folk i Sverige skriver och skriker Slava Ukraini men samtidigt tycker man borde vara försiktig med att skicka alltför mycket vapen eller pengar.

Kan du ge något exempel på någon som skriver och skriker "Slava Ukraini" och samtidigt tycker man borde vara försiktig med att skicka alltför mycket vapen eller pengar? Jag tror inte att det finns.

De svenskar, den absoluta majoriteten, som stödjer Ukraina och ger uttryck för detta vill också skicka rejält med stöd, vapen, pengar och annat. Det är väl bara vissa högerextrema som dyrkar de ryska fascisterna och yttersta vänstern som antingen tror Ryssland fortfarande är Sovjet, eller är extrempacifister, som är emot stöd.

Bättre stoppa den ryska fascistiska staten i Ukraina än att låta dem ta även Baltikum (som verkar vara målet enligt dina meningsfränders skriverier idag) så vi får samma skit som fram till 1991 med en militaristisk diktatur på andra sidan Östersjön. (Königsbergsområdet kan vi idag bortse från då det inte är tillräckligt mer än för att utgöra ett marginellt hot).
Senast redigerad av FockeWulf190d 2024-03-20 kl. 11:46.
Citera
2024-03-20, 11:44
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Moldavien är inte topic i tråden och ni nappar direkt....?
Anmäl skiten. OffTopic.

Ni matas hela tiden och suger i er för fullt...

Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Det är en riktig iakttagelse!

(Något som just nu diskuteras kring Östersjön, som är ett väldigt känsligt innanhav.
Nyligen har det skett en kollision på danskt farvatten. Ett fartyg som sägs ha varit inblandad, var ett ryskt fartyg som tillhör "skuggflottan")

Inte för att vara den som är den, men för mig känns Moldavien, med gräns mot Ukraina och med rysk trupp i landet, som mer on-topic än en båtkollision i Östersjön?
Citera
2024-03-20, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocuckad

Ok då förstår vi varandra bättre. Jag kan inte sätta mig in i hur Ryssland tänker i det här. Tanken med vapen till försvar var (och är hoppas jag) att Ryssland skulle stanna och inse. Det har inte hänt och jag har svårt att se varför. Det är självskadebeteende.
Citera
2024-03-20, 11:52
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Inte för att vara den som är den, men för mig känns Moldavien, med gräns mot Ukraina och med rysk trupp i landet, som mer on-topic än en båtkollision i Östersjön?

Jag satte det inom parantes().

Frågan gällde Svarta havet och kontroll.
Parallellen att detta är en bra iakttagelse var tydlig.
Citera
2024-03-20, 11:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Ni Ukrainarunkare som sitter här och ljuger dagarna långa. Vad kommer eran historieförfalskning om Moldavien vara?

Inte en enda jävla borgmästare i städer norr om huvudstaden kan prata moldaviska/rumänska. Alla pratar ryska oavsett etnicitet. Hela autonoma Gagauzia pratar ryska utöver sina modersmål och ingen pratar moldaviska/rumänska, deras ledare var nyligen i Moskva och bad om hjälp. Samma gäller för hela Transnistrien. I Moldaviens näst största stad pratar 50% ryska som förstaspråk och resterande 50% ryska som andraspråk. Väldigt få pratar Moldaviska/rumänska, ingen känner någon identitet eller samhörighet alls med Moldavien eller moldaviska.

Moldaviska är egentligen en dialekt av rumänska och landet var endel av Sovjet och majoriteten där rysktalande. Ska ni komma och säga sedan att Transnistrien, Gagauzia, Balti osv inte ville tillhöra Ryssland? Flera hundratusen ber på sina bara knän för att bli endel av Ryssland eller iaf inte vara endel av Moldavien. Och de facto har de varken varit eller är endel av Moldavien. Precis så som många delar av Ukraina var och är men ni sitter här och ljuger i efterhand, när absolut endel invånare köpt väst propaganda och civila får lida av ukrainska bombandet.

SKA ÄVEN tilläggas att i huvudstaden Chișinău dominerar ryska och människor drömmer sig bort från Moldavien och många tycker det var bättre med Sovjet.
Det finns många som drömmer sig tillbaka till tredje riket också.

Du, till exempel.
Citera
2024-03-20, 11:53
Medlem
Här är precis det jag menar

EU stramar åt jordbruksimport från Ukraina
https://www.svd.se/a/ja1n9q/konflikten-mellan-ukraina-och-ryssland-har-ar-senaste-nytt

Å ena sidan säger man att man vill hjälpa Ukraina SAMTIDIGT som man inte vill göra någon ledsen inom EU.

Exakt såhär går det när man låter politiker styra, dem vill hålla alla nöjda och dem tänker på sin framtida karriär.

Det går inte att hålla alla nöjda, det är ett krig på gång, det är därför så många militära experter varnar för att det går för långsamt och man måste gå all in, annars är det kört!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in