Citat:
Ursprungligen postat av
Area55
Det torde innebär att man nu kan sända drönar till alla oljeraffinaderier och de kan slå ut "crackers", den mest viktiga delen i Rysslands oljeproduktion.
Det framkommer dock inte hur den automatiska styrningen fungerar, tröghetsnavigering, bildigenkänning eller värmekamera som går efter det som är varmt? Handlar det om det sistnämnda så behöver tekniken nog mogna lite mer innan man kan sända in dessa drönare på ett raffinaderi.
Men jag satt och räknande lite, 10.000 för någonting som inte kan störas ut i slutfasen. Okej, den kräver troligen lite manuellt sökarbete i början men tekniken är sjukt fascinerande.
50 million hryvnias är dryga 13,5 miljoner sek. Dom söker crowdfounding för 1300 drönare vilket ger ett styckpris på 10.000 Det här kan jämföras med en standard 155mm granat (M795) tillverkad i USA som verkar kosta 3000 dollar eller 31.000 sek.
Jag har bara sökt lite snabbt så jag hittar inga priser på SAAB's BONUS men jag noterar att M982 Excalibur kostar 68,000 dollar eller 713 242 kronor styck. Nu är det förstås en himla skillnad i sprängkraft mellan drönaren i ovanstående inlägg och en Excalibur