2024-03-20, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag skulle mer tro att han propagerar för att Ryssland bör brytas upp i smådelar, då med tanke på alla minoritetsspråk som existerar där.

Ja det borde vara dags nu. Helst igår. Det är väl bara de åldrande slaverna som har någonting att förlora på det.
Citera
2024-03-20, 10:46
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Ni bla bla bla orchsvammel bla bla bättre med Sovjet.

Precis, det är ett kulturkrig där ni orcher inbillar er att nån vill ha ert sovjet.
Så är inte fallet.
Folk lider av en enda anledning, ert svinaktiga anfallskrig.
Citera
2024-03-20, 10:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Nu skriver du någonting som kan appliceras nästan på vilken stat som helst. Betyder därför att det är meningslöst och egentligen en grund för dubbla måttstockar.
Så nästan alla stater hotar med kärnvapen och invaderar grannländer? Nix.
Citera
2024-03-20, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Så nästan alla stater hotar med kärnvapen och invaderar grannländer? Nix.
Jag trodde det, är det inte så alla länder utom möjligen Schweiz agerar.
Hört också att alla Nazister spelar SIMS hela dagarna: Eller har jag lyssnat för mycket på Kremls propaganda?
Senast redigerad av SkogsSaab 2024-03-20 kl. 10:56.
Citera
2024-03-20, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Markant nedgång till och med i Ukrainas uppblåsta siffror. Det saknas materiel, ammunition och manskap för Ukraina. När kommer den vita flaggan?

Kommer aldrig hända.
Det fortsätter till dess Putin slutar mörda ryssar.
Citera
2024-03-20, 10:53
Medlem
Citat:
Bara för att Ryssland vill se en fredlig lösning.

Ville Putin se en fredlig lösning så skulle det inte vara krig.
Alla andra, förutom ryssarna, vill dock ha en fredlig lösning.
Citera
2024-03-20, 10:55
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Nu skriver du någonting som kan appliceras nästan på vilken stat som helst. Betyder därför att det är meningslöst och egentligen en grund för dubbla måttstockar.

Vad är problemet med dubbla måttstockar?
Det är ju vardagsmat för din del och Putin.

Så vad klagar du över?
Citera
2024-03-20, 10:56
Medlem
Citat:
Ryssland måste antingen stoppas, eller också sluter alla fred med Ryssland. Ett seriöst försök att stoppa Ryssland innebär kärnvapenkrig. Vilket väljer du?

Att Ryssland stoppas så klart.
Att inte stoppa Ryssland ökar risken för kärnvapenkrig flerfaldigt.
Citera
2024-03-20, 10:57
Medlem
Area55s avatar
Citat:
https://twitter.com/sternenko/status/1770348417102819563

Det torde innebär att man nu kan sända drönar till alla oljeraffinaderier och de kan slå ut "crackers", den mest viktiga delen i Rysslands oljeproduktion.
Citera
2024-03-20, 11:04
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Det torde innebär att man nu kan sända drönar till alla oljeraffinaderier och de kan slå ut "crackers", den mest viktiga delen i Rysslands oljeproduktion.

Det framkommer dock inte hur den automatiska styrningen fungerar, tröghetsnavigering, bildigenkänning eller värmekamera som går efter det som är varmt? Handlar det om det sistnämnda så behöver tekniken nog mogna lite mer innan man kan sända in dessa drönare på ett raffinaderi.

Men jag satt och räknande lite, 10.000 för någonting som inte kan störas ut i slutfasen. Okej, den kräver troligen lite manuellt sökarbete i början men tekniken är sjukt fascinerande.

50 million hryvnias är dryga 13,5 miljoner sek. Dom söker crowdfounding för 1300 drönare vilket ger ett styckpris på 10.000 Det här kan jämföras med en standard 155mm granat (M795) tillverkad i USA som verkar kosta 3000 dollar eller 31.000 sek.

Jag har bara sökt lite snabbt så jag hittar inga priser på SAAB's BONUS men jag noterar att M982 Excalibur kostar 68,000 dollar eller 713 242 kronor styck. Nu är det förstås en himla skillnad i sprängkraft mellan drönaren i ovanstående inlägg och en Excalibur
Citera
2024-03-20, 11:13
Medlem
Citat:
Krigsfartyg regleras fortfarande genom konventionen i Montreux. Vad gäller civila fartyg så skulle jag tro att det är standard regler för sjöfart som gäller.

https://en.wikipedia.org/wiki/Montreux_Convention_Regarding_the_Regime_of_the_St raits

Vilket gjorde mig nyfiken och jag hittade det här. Maritime Traffic Regulations for the Turkish Straits and the Marmara Region https://www.un.org/depts/los/LEGISLATIONANDTREATIES/PDFFILES/TUR_1994_Regulations.pdf
Intressant!
Det borde innebära att oljetankers klassas som riskfyllda transporter och att deras försäkringar mm borde kontrolleras?
Citera
2024-03-20, 11:19
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afrofobiker56
Intressant!
Det borde innebära att oljetankers klassas som riskfyllda transporter och att deras försäkringar mm borde kontrolleras?

Det är en riktig iakttagelse!

(Något som just nu diskuteras kring Östersjön, som är ett väldigt känsligt innanhav.
Nyligen har det skett en kollision på danskt farvatten. Ett fartyg som sägs ha varit inblandad, var ett ryskt fartyg som tillhör "skuggflottan")
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in