2024-03-20, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Du menar vändningar som att Ryssland inte kan försvara sina raffinaderier och snart står utan drivmedel till armen?

Konstigt att man liksom inte alls nämnt den något om denna strategi i nyheterna? Med det faktum att har ryssarna inte drivmedel till sina arme, så kommer allt stå väldigt stilla och det blir till sätta in kavalleriet om de ska anfalla Ukraina. Det enda de snackar om på nyheterna är priserna går upp i Ryssland och snart får de alla cykla till jobbet, men det kanske beror på att det är mest feminister inom media idag, så det är väl mer det som de kan relatera till. Sedan snackar de även om att det kommer att påverka världspriset på olja och att det i förlängning kan drabba oss. Men om så är fallet, så innebär det ju att indirekt så går ju jäkligt mycket fortfarande på export från Ryssland och det sker fortfarande massa handel med Ryssland som inte borde ske och som man inte går ut med offentligt.
Citera
2024-03-20, 08:20
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ja, exakt. Rysslands forna delrepubliker har att välja mellan att bli knullade eller att först få stryk och sedan bli knullade.

Den såg jag ändå inte komma. Att du öppet förespråkar brutalt våld och överfall och att alla som utsätts för det bara ska ge upp och låta sig bli slagna. Gäller det alla länder? Med andra ord har du just gett det starkaste argumentet för att vi måste stoppa Ryssland nu. Frågan är ju bara om du är en vanlig fascist eller om det är så att du är typ västagent? Så öppet brutala argument är ju guld för motståndet mot den ryska fascismen! Ni visar ert rätta ansikte.
Citera
2024-03-20, 08:21
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Ja, antagligen på samma sätt som Ryssland kollapsade efter Västs sanktioner. Världens dynamik har förändrats, Väst sitter inte på trumfkortet längre, vilket är någonting bra.

Vi sitter/tillhör väst.
Vi har inte trumfkortet.

På vilket sätt är det bra för oss, här i tråden, Sverige och väst?

Trumfkortet = sanktioner tänker du?
Citera
2024-03-20, 08:23
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Det beror vilken källa man väljer att tro på.

Källan ska väl vara internationell lag och rätt. FN och FN stadgarna.
Finns det någon annan källa som vi ska titta på?

Vilken i så fall. Och varför?
Citera
2024-03-20, 08:24
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ukraina, Baltikum, Moldavien...

Som sagt, du förespråkar öppet ryska angrepp på fler grannländer, men borde ni inte klara av Ukraina först innan ni angriper fler fria länder för att förslava dem?
Citera
2024-03-20, 08:28
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Dagens Fakta
# Rysk statsideologi propagerar för ”försvarskrig” mot väst i syfte att upprätthålla samhällelig enighet och undertrycka oliktänkande. Allt för att själva få sitta kvar och behålla makten, i sin nyfunna diktatur.

# Rysslands utrikespolitik drivs av ekonomiska intressen, exploaterar antivästliga sentiment och är inriktad på långsiktiga mål **
[/i]

Ifrån Rysslands synvinkel så är det såklart ett försvarskrig som tvingats på Ryssland genom USAs medvetna provokationer. Svårt att inte se det på det sättet. Speciellt som Natoländer först saboterar fredförhandlingar och numera hotar med att gå in samt hela tiden donerar vapen till konflikten för att hålla igång den.

Hoppas innerligt att ryska utrikespolitiken utgår ifrån ekonomiska intressen och är inriktad på långsiktiga mål. Innebär att de är rationella aktörer som går att förhandla med. Det skumma är att den svenska eller europeiska utrikespolitiken inte är baserad på det. Vad är egentligen Sveriges eller EUs mål med att fördjupa ett storskaligt krig med Ryssland? Finns bara nackdelar för oss.
Citera
2024-03-20, 08:30
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Nej, det var ingen halmgubbe utan en ren spekulation eftersom det finns källor som pekar åt båda håll och jag är ödmjuk nog att erkänna att jag inte är insatt nog för att avgöra vilken den yttersta källan är. Är verkligen Ukrainas gränser som suverän stat erkända enligt internationell lag? Jag vet inte men om det vore så så kan vi vara säkra på att MSM och politiker alla har anledning att ligga lågt med dessa uppgifter och det sätter Kinas uttalande i ett helt annat ljus.

Poängen från första början vara att konstatera att Ryssland bara är hatat i Väst. Resten av världen ser inte alls på Ryssland på samma sätt som man framställer det i media där man lätt får intrycket att det är världen mot Ryssland, ungefär.

Citat:
Nej, det var ingen halmgubbe utan en ren spekulation eftersom det finns källor som pekar åt båda håll och jag är ödmjuk nog att erkänna att jag inte är insatt nog för att avgöra vilken den yttersta källan är. Är verkligen Ukrainas gränser som suverän stat erkända enligt internationell lag? Jag vet inte men om det vore så så kan vi vara säkra på att MSM och politiker alla har anledning att ligga lågt med dessa uppgifter och det sätter Kinas uttalande i ett helt annat ljus.
Varför spekulera och samtidigt framföra det som en sanning, beroende på "källa".
Det blir trams då. Off topic och trådförstörande.
Så vänligen ange källa och argument.

Citat:
Poängen från första början vara att konstatera att Ryssland bara är hatat i Väst. Resten av världen ser inte alls på Ryssland på samma sätt som man framställer det i media där man lätt får intrycket att det är världen mot Ryssland, ungefär

Ser inte din teori om hat mot Ryssland som bärande i någon fråga. Snarare att du vill relativisera Rysslands invasion av Ukraina och de krigsbrott som Ryssland har utför i o m invasionen samt de krigsbrott som ryska armen och ryska legosoldater har utfört i Ukraina, på civila kvinnor, barn och äldre. Hur du tolkar den media du läser är ditt problem.
Om du vill hänvisa till öppen och opartisk mediarapportering, så länka till detta. Så kan vi ta en diskussion om det innehållet.
I annat fall är det ytterligare trams av dig. Utan substans.
Citera
2024-03-20, 08:30
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Sedan snackar de även om att det kommer att påverka världspriset på olja och att det i förlängning kan drabba oss. Men om så är fallet, så innebär det ju att indirekt så går ju jäkligt mycket fortfarande på export från Ryssland och det sker fortfarande massa handel med Ryssland som inte borde ske och som man inte går ut med offentligt.

I och för sig så har jag tagit Ryssarna på orden och för en gångs skull tror dom när dom säger att dom har stoppat exporten av raffinerade produkter, kanske ett misstag av mig, men jag följer några riktigt smala konton från folk som spårar båtar & oljetransporter världen över. Ingen av dom har nämnt någonting om att raffinerade produkter har sålts under denna tid. Jag kan heller inte komma ihåg att jag sett några blänkare i större tidningar som Bloomberg eller Forbes om det.

Så med det sagt, någon procent tror jag väl att världsmarknadspriset på råolja har stigit. Men jag tror även det mer beror på att folk som handlar med olja är hariga av sig och inte tycker om förändringar. (Måste kolla upp när Ryssland slutade exportera raffinerade produkter denna omgång och se på priserna)
Citera
2024-03-20, 08:32
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ja du, det är nog en mängd saker som spelar in som du och jag inte har en aning om och som MSMedia noga undviker att upplysa allmänheten om för att hålla oss i okunskap, så därför slänger de fram apor som Paasikivi och andra orerande gökar för att underhålla folket med glädjerapporter som inte har ett jota med verkligheten att göra.

Då är det tur att vi har dig, som kan redovisa vad som är fel i den rapportering som du pratar om, utan att hänvisa, länka eller kopiera in.
Får mig att tro att du inte har någon bäring i vad du påstår.

Kom med de fakta som saknas! så ska vi diskutera din fakta.
Citera
2024-03-20, 08:40
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Bra då vet vi. Berätta gärna allt du vet om Budapestavtalet när du ändå har ångan uppe, alla klausuler och undantag i förhållande till andra avtal och internationella lagar. Det hade varit jättehyggligt. Tack på förhand.

Du vet inte ett skit.

Varför ska andra sitta och behöva redovisa det uppenbara, för dig?
Är det ännu mera ett sätta att tramsa?

Du för fram teorier som du inte anser du behöver redovisa/underbygga eller på annat sätt argumentera för. Sedan ska något som varit uppe i tråden ett antal gånger, finns lättillgängligt att söka på nätet, har varit bärande argument från Ukrainas sida.

Ska du fortsätta att tramsa, utan underlag, länkar eller någon from av bärande argumentation?
Då är allt du säger trams, offtopic och falsk ryktespridning.
Citera
2024-03-20, 08:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Som sagt, du förespråkar öppet ryska angrepp på fler grannländer, men borde ni inte klara av Ukraina först innan ni angriper fler fria länder för att förslava dem?

Så du menar att dessa länder föredrar att bli ruiner likt Ukraina framför att blomstra och utvecklas som en del av Ryssland?
Citera
2024-03-20, 08:43
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Ifrån Rysslands synvinkel så är det såklart ett försvarskrig som tvingats på Ryssland genom USAs medvetna provokationer. Svårt att inte se det på det sättet. Speciellt som Natoländer först saboterar fredförhandlingar och numera hotar med att gå in samt hela tiden donerar vapen till konflikten för att hålla igång den.

Hoppas innerligt att ryska utrikespolitiken utgår ifrån ekonomiska intressen och är inriktad på långsiktiga mål. Innebär att de är rationella aktörer som går att förhandla med. Det skumma är att den svenska eller europeiska utrikespolitiken inte är baserad på det. Vad är egentligen Sveriges eller EUs mål med att fördjupa ett storskaligt krig med Ryssland? Finns bara nackdelar för oss.

Rysk förhandling
Är de veka i köttet eller är de en riktig karl?
Ligger i ryssen natur att gapa och skrika samt hota. Det är så de fungerar, helt enkelt.
Vi i väst förstår inte spelet och gör en tolkning av personen.
Galen eller dum i huvudet? Valfritt.

Sedan är det intressant att se vilka svar, som ryssen inte vill ha/förväntar sig att få.

17 december 2021
Ryssland lägger fram två fördrag. Ett med Nato. Ett med USA.
De var definitioner på en ny världsordning.
I kort, Nato drar sig tillbaka till 1997 års gränser.
Därtill skulle Ukraina plockas bort från all framtida möjlighet till att bli medlem i Nato.
Detta var krav. Ingen diskussion.
I sin helhet. Ingen förhandling.
Inte minst, man skulle ha svar fort!
Detta var Ska vi förhandla eller Rysk förhandling

Ryssarna har en utpräglad förmåga att sätta krav som är vansinniga.
Men man kan också likna det med att du måste sikta på stjärnorna, för att nå molnen.
Det är en form av rysk retorik, som tillämpas på alla plan.
Ger du ryssen en chokladbit, så börjar denne genast och fundera på hur han kan få hela asken. Chokladbiten var ju gratis!

På samma sätt används hot. Kärnvapen ex.
Testa dina motståndareultimata krav och inget man tänkte backa på, då man också gjorde detta offentligt för alla att se.

Kraven var omöjliga att godkänna, så klart. Skulle man kasta ut Polen, Estland, Lettland och Litauen till att börja med?
Ryssarna gjorde med detta klart för alla att man tänkte gå i krig.
Därmed fanns/finns det också gränser för hur långt ryssarna tänkte gå. Till 1997 års gränser!
(nu är det väl få som tror att de har denna förmåga längre, i v f inte just nu. Får Ryssland rusta upp sig, så vet vi vart man vill)
Till detta ville Ryssland förhandla bort folkrätten, för östeuropa. Både vad det gällde Nato och EU.
Här skulle Ryssland ha veto. Man talade om mindre stater. Det är väl alla mindre än Ryssland.
Allt baserat på olikheterna kring synen på system.

Är du rysk i din syn på rätt och fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in