2024-03-20, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Personlighetsstörningar är inte en diagnos utan en sammanställning av personen.
En diagnos ställer du på sjukdomstillstånd och andra tillstånd som kan förändras - en personlighets störning kan man inte tillfriskna ifrån eller hjälpas ur -- det är ett tillstånd som inte går att påverka.

Du har fel om diagnoser här, har full förståelse eftersom det ibland ändras snabbt och det är svårt att hänga med. Det du säger skulle ses som korrekt för bara fem år sedan. Men nu säger vi personlighetssyndrom istället för personlighetsstörning och det ses inte längre som något statiskt utan förbättring är möjlig. Det är till och med möjligt att helt tillfriskna från tex F60.3 (ICD 10), det som tidigare kallades Borderline.
Citera
2024-03-20, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spark040
https://www.mark.se/marks-gymnasieskola/utbildningar/anpassad-gymnasieskola/

Killen (påstås vara MGM) på vänster sida.

Jag kommer bara till skolans hemsida men hittar inga foton mer än det på startsidan + en video…
Citera
2024-03-20, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamigfaan
Jag kommer bara till skolans hemsida men hittar inga foton mer än det på startsidan + en video…
Fotona är borttagna nu.
Ena fotot föreställde en tonårskille med en såg, andra fotot föreställde Maja som höll i en soppskål med soppa i, tredje fotot minns jag inte riktigt, men det var någon kille
Senast redigerad av Tesla83 2024-03-20 kl. 00:59.
Citera
2024-03-20, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Fotona är borttagna nu.

Ok, tack. Då var det inte jag som var snurrig 👍🏼
Citera
2024-03-20, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vilket spår tänker du att en hund skall ta upp och följa i centrala Skene med hundratals människor som rört sig kring skolan?
Inte för att det var jag som skrev det, men hundar kan faktiskt vara läskigt bra på att spåra även i miljonstäder, under långa sträckor, och även om det gått ett tag

https://youtu.be/md75n8cyenA

Visst, hans målgrupp är för yngre, men han är en NASA-ingengör och hans tema är att förespråka vetenskap vilket han värderar högt
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2024-03-20 kl. 01:09.
Citera
2024-03-20, 01:09
Medlem
sverjevenns avatar
Hur pass "funktionsvarierad" (efterbliven) är MGM?
(Det finns ju så många grader, från att vara 17 år och skratta sig harmynt åt teletubbies dag ut och dag in, till att vara redigt jävla skadad översexuell wannabegangster med allt som hör därtill.)
Jag försöker förstå om det har hänt en olycka för att han inte fattar bättre, eller om det skett ett dåd med värsta tänkbara utgång för att han helt saknar konsekvenstänk, empati och förnuft.
Citera
2024-03-20, 01:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Inte för att det var jag som skrev det, men hundar kan faktiskt vara läskigt bra på att spåra även i miljonstäder, under långa sträckor, och även om det gått ett tag

https://youtu.be/md75n8cyenA

Visst, hans målgrupp är för yngre, men han är en NASA-ingengör och har som syfte att förespråka vetenskap och värderar det högt

Visst, att ta upp ett spår där hundratals människor rört sig går säkert, hunden går sannolikt på det färskaste spåret och det lär inte vara Majas när en hund väl kommit på plats.

Dessutom kan hundar inte prata, så man vet inte vem som avsatt spåret som hunden följer.
Senast redigerad av OY 2024-03-20 kl. 01:24.
Citera
2024-03-20, 01:40
Medlem
Citat:
Visst, att ta upp ett spår där hundratals människor rört sig går säkert, hunden går sannolikt på det färskaste spåret och det lär inte vara Majas när en hund väl kommit på plats.

Dessutom kan hundar inte prata, så man vet inte vem som avsatt spåret som hunden följer.

Men hunden får väl lukta på något som doftar flickan innan den börjar spåra?
Citera
2024-03-20, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaskedGinger

Korrekt, det finns dock olika tränade hundar där vissa bara följer de spår de hittar och de som är mer intiktade på specifika personsök och då i princip enbart letar efter en doft de blivit presenterad för.
Citera
2024-03-20, 01:51
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaskedGinger
Ja hunden måste lukta på någon som tillhör Maja. Vad var det för väder den dagen. Regnade det är det kört.
Maja är inte synlig efter kl 14.30 när bussen skulle gå.
"Föräldrar larmar polisen, som upprättar en anmälan om försvunnen person kl 18.30"
Då har det gått 4 timmar och det tar säkert 1-2 timmar till innan föräldrarna hade fått dit något som luktade Maja.

Fanns ens en spårhund i Skene just då? Om inte hade det tagit ytterligare en stund innan hunden kunde spåra.
Jag tror att Maja var död rätt kort stund efter att hon försvann, som mest någon timme.
Hur dom än hade burit sig åt var dom för sent ute med åtgärder för att hitta henne vid liv.

Vi får veta när fupen kommer och det tar några månader tyvärr. Många frågor nu och inga svar...
Citera
2024-03-20, 02:08
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:

Polisen använder välutbildade hundar och deras förare kan vanligen läsa av sina hundar bra under arbetet. Spår på uppåt två dygn brukar inte vara problem för hunden och många klarar även äldre spår än så beroende på typ av spår, väder och underlag. I ett väl samtränat ekipage litar föraren på sin hund och uppfattar bl.a. när det är dags att stötta, bryta eller fortsätta.
Citera
2024-03-20, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja hunden måste lukta på någon som tillhör Maja. Vad var det för väder den dagen. Regnade det är det kört.
Maja är inte synlig efter kl 14.30 när bussen skulle gå.
"Föräldrar larmar polisen, som upprättar en anmälan om försvunnen person kl 18.30"
Då har det gått 4 timmar och det tar säkert 1-2 timmar till innan föräldrarna hade fått dit något som luktade Maja.

Fanns ens en spårhund i Skene just då? Om inte hade det tagit ytterligare en stund innan hunden kunde spåra.
Jag tror att Maja var död rätt kort stund efter att hon försvann, som mest någon timme.
Hur dom än hade burit sig åt var dom för sent ute med åtgärder för att hitta henne vid liv.

Vi får veta när fupen kommer och det tar några månader tyvärr. Många frågor nu och inga svar...
Regn skulle inte påverka spåret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in