2024-03-19, 22:22
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hishhish
Var i media kan man läsa om att WK har barn med båda bröderna?

Testa att först läsa HELA inlägget du kommenterar på:
Citat:
Från Efterlyst förra veckan avsnitt 7 (sändes 240314). Det aktuella fallet visas 1:50-4:31 in i programmet.
Jag försöker transkribera de viktiga delarna som inte redan framkommit sedan tidigare i tråden, för de som ej kan se avsnittet. Jag fetar det som är "viktigt" i citaten nedan.
Citera
2024-03-19, 22:25
Medlem
Citat:
Var i media kan man läsa om att WK har barn med båda bröderna?
Detta sas som jag skriver på Efterlyst avsnitt 7. Det skrivs inte i media om detta,
detta kan ju vara det som AF benämner "Vi har mer vetskap om detaljer, men som vi av etiska skäl ej skriver om."
Citera
2024-03-19, 22:33
Medlem
Citat:
Är WK föräldraledig? Är det någon som vet hur gamla hennes barn är?

Inte säkert att hon är det, tog tyvärr det för givet. Vill minnas att någon skrev att yngsta barnet var ca 6 månader (född 2023) och det äldre barnet ca 3 år (född i slutet av 2020).

Men hon behöver givetvis inte ha varit föräldraledig bara för att barnen är små. Hon kan ha studerat, jobbat, varit jobbsökande...
Citera
2024-03-19, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneeye-q
Japps absolut, jag kan spåra ur rätt hårt med mina teorier men det är mest för jag inte vill utesluta något.
Det kan såklart vara så enkelt att BO valt innan mötet att ”dela position” med ex frun på sin telefon för att hon skulle kunna se vart han var.
Nån snackade juh om att polisen först gick ut med en kidnappning så det kanske var vad BO var orolig över.
Sedan brukar man juh kunna spåra en telefon även om den är avstängd, så smartast är väl att göra sig av med den i ex sjön.

Jag tror att de hade tänkt göra sig av med både BO och mobilerna "i en sjö/sjön"
-troligen i vattnet vid denna bron de passerat precis innan, alltså ganska nära där de sedan dumpade väskan.
https://www.google.com/maps/@59.3201546,18.3533717,16z?entry=ttu
De hade inte tänkt på att vattnet var fruset, liksom flera skribenter här i tråden inte heller tänkt på. Trots att man bor i Sthlm så tänker man kanske inte på att längre ut i skärgården är det tjock is även i det som ser ut som en farled. Detta tänker man inte alltid på om man bor närmare stan, då man ofta kan se tex Finlandsfärjor passera i de större farlederna även vintertid.

Precis som de säger i poddavsnittet "Väskmordet och flykten" känns det som om väskan dumpats "lite som en panikreaktion".
https://www.aftonbladet.se/podcasts/ab/episode/367457
Senast redigerad av norea 2024-03-19 kl. 23:16.
Citera
2024-03-19, 23:53
Medlem
Det kommer inte att ta lång tid innan de åker fast
Citera
2024-03-20, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
En konflikt mellan AA och WK är ju uppenbart att det fanns. Om vi backar tillbaka till när det hela började så misstänkte polisen kidnappning. Då kan man fråga sig varför kidnappa en person? Vad skulle kunna vara anledningen?. Är det tips från ex-frun?. Eller har polisen med den bakgrundshistorik i tidigare anmälningar sett att det är däråt det lutar. Därför undrar man vad som dessa anmälningar bestod i och hur dom varit formulerade för att polisen misstänkte kidnappning. Oisin nämner brottslighet. Hmm.. kan BO ha blivit pressad på en skuld eller hade han lånat ut pengar till WK och det egentligen var han som skulle ha betalt. Många frågor.

Brottsrubriceringen ändras ibland till människorov vilket ger bättre och fler verktyg för polisen än bara anmälan om försvunnen person som kan ligga och skvalpa tills man möjligen får lite mer att gå på, människorov startar en betydligt bredare utredning för oftast har polisen direkt en stark misstanke på att den försvunna kan förmodligen utsatts för ett brott.
I detta fall hittades personen mördad på annan plats (fyndplatsen) än brottsplatsen (lägenheten) och brottsrubriceringen ändras direkt till mord och brott mot griftefriden.
En fråga jag ställer mig och det är så tyst om, är barnen med i flykten eller är de redan transporterade någonstans innan BO skulle besöka ??
Citera
2024-03-20, 00:09
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beringer
Det kommer inte att ta lång tid innan de åker fast

Kanske lite av en utdaterad anekdot men det tog ganska lång tid för nassarna som flydde till Argentina att bli infångade, Eichmann lyckades gömma sig i ca 15 år. Sydamerika är inte direkt känt för att ha örnkoll... jag vet, 60 år gammal info men skulle ändå gissa att europeisk polis är vassare generellt när det kommer till att ställa brottslingar till svars.
Citera
2024-03-20, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
MGM har inte svenska medborgarskap utan de har TUT och PUT. Ja, du måste alltid först ha PUT för att kunna ansöka om medborgarskap även som flykting. Kommer du som kvotflykting (som MGM 2 verkar ha gjort) kan du få PUT ganska omgående, men de flesta får hålla på att söka på nytt ungefär varannat år och det tar många år innan de är klara. Som jag har sett är det enbart MGM 2 som har PUT i denna härvan. Övriga verkar ha TUT. Men jag kan ha fel, har inte granskat var och en i detalj.

Ok.. ganska mycket att hålla reda på.

Tack
Citera
2024-03-20, 00:52
Medlem
Lagopussys avatar
Jag tror inte barnen lever.
Citera
2024-03-20, 01:41
Medlem
mitutoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneeye-q
Det var jag som skrev det nämnda inlägget, och jag hade lite dålig koll på alla regler. Det mest väsentliga framkommer i det klippta citatet, men visst en del av det som är bortklippt bygger på inlägg av en annan användare jag nämnde.

Jag försöker inte rentvå någon utan det var endast min personliga teori(gissningar) om vad som hänt. Det mesta är väl fortfarande rätt luddigt, man vill höra mer från media om vad som händer nu.

Vill bara förtydliga att jag inte tror/menar att du försöker rentvå någon. Menade mer att teorin lät som om den skulle komma från någon som försöker det. Svårt att förklara, men det grundar sig i att jag inte tror på det.
Citera
2024-03-20, 01:43
Medlem
mitutoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Det där låter lite väl Hollywood att BO som var en vanlig snubbe skulle dyka upp på mötet med gadgets från en James Bond-film. Nä, jag tror helt enkelt att polisen kan se dels på passagerarlistorna att paret var på planet och att de tex gjort uttag på bankomat i det land på andra sidan Atlanten de nu befinner sig i, att nån kopplar upp sig på en mobil eller något. BO var visserligen orolig för det ödesdigra mötet men jag har svårt att se det framför mig, jag tror att BO var en ganska "analog" old-school knegartyp som inte höll på med sånt där.

Vad som menas med "digitala spår" är ju upp för debatt dock, så det kanske talar för din teori. Men en passagerarlista från flygen fick de nog ut digitalt.

”Digitala spår” är högst sannolikt en mobiltelefon.

Edit: Digitala spåren i Sydamerika kan däremot både handla om mobiler och kreditkort.
Senast redigerad av mitutoyo 2024-03-20 kl. 01:53.
Citera
2024-03-20, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Testa att först läsa HELA inlägget du kommenterar på:

Ja och jag frågade eftersom jag tvivlar på att det stämmer eftersom någon tidigare i tråden har skrivit att det måste varit en felsägning, och det kan väl mycket väl stämma att efterlyst sa fel annars hade det nog rapporterats om det överallt, därav min fråga var man kunde läsa om det? Men för den sakens skull behöver ju inte efterlyst haft fel för all del, bara jag som tvivlar lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in