2024-03-19, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Vem står officiellt som ägare till lägenheten, paret eller bara en av dem eller helt enkelt någon annan i deras krets, jag har iaf inte sett info om att de verkligen ägde lägenheten, men jag kan ju ha missat det i denna tråd.

Det är en till lägenhet till salu på samma adress nu, en annan tvåa lika stor men en våning ovanför med balkong. Om man är "intresserad av den lägenheten" Man kan kontakta bostadsrättsföreningen/mäklaren och begära att få ta det av föreningens medlemsregister. Genom att undersöka medlemsregistret bör man kunna få reda på vem som äger lägenheten. Till skillnad från lägenhetsförteckningen är medlemsförteckningen offentlig, vilket innebär att den ska hållas tillgänglig för den som vill se den, till exempel köpare, mäklare, myndigheter med flera. Men det innebär inte att styrelsen är skyldig att lämna ut en kopia på den. Men om man är lite smidig och spelar lite dum till mäklaren, som borde ha en svårsåld lägenhet i den porten, kan man kanske komma runt den vägen. Bara en tanke. Jag har för mycket omkring mig själv för att aspirera på Br just nu. Någon måste ju stå som ägare eller ny ägare.
Citera
2024-03-19, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
En skribent Haparandaflickan hade hittat inlägg från W,s syster,
G- skrev på engelska
G skrev att mord aldrig var acceptabelt.

Så antar att det varit känt i släkten/klanen
och att mord diskuterades internt i klanen.
Hittar inte inlägget fr Haparandaflickan..

Det var inte ett nyskrivet inlägg men det var en väldigt tydlig uppfattning av G där. Som MG1 inte tryckte gilla på vilket hon brukar göra på annat.
Citera
2024-03-19, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Det går att göra en polisanmälan i någon annans namn, inga problem.
Gör man en skriftlig anmälan skriver man Ws namn som anmälare.
Gör man en via nätet fyller man i Ws namn som anmälare.
Samma med begäran om kontaktförbud så BO inte ska ha samröre med W.
Så inte ens polisen vet alltid vem som anmält eller begärt kontaktförbud.

Så lurad FV förmodligen blev om det gick till så, vilken soppa! Visst kan man förstå om WK var rädd och ville skydda sig själv från att bli mördad, men frågan är om hon insåg hur det skulle sluta för AHA och hennes egna barn ?
Citera
2024-03-19, 20:59
Medlem
mitutoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Trafikkamerorna avses ge en bild av generellt flöde, och bilarna som där fångas på bild är ju svåra att identifiera; och är man ändå orolig för det kan ju 222:an undvikas helt för fallets alla inbegripna sträckor – utom Skurubroarna. Där avgiftsregistreras man på nya bron (d.v.s. fordonet identifieras, rimligen genom fotografering) och kan därför väntas ta gamla bron i stället. Åtminstone jag har nämnt saken så och borde kanske skrivit ‘avgiftsregistreras’ i stället. När Meadowsheart sedan lade upp länken i första sammanfattningen så var den klippt, men inlägget för gammalt för att kunna redigeras av honom.

Om än inte direkt efterfrågade så bidrar kamerorna en viss översiktsresurs serverad.

Fast alltså, 13 kameror är långt ifrån Värmdö. Kamerorna är placerade från centrala Stockholm fram till Skurubron. Det är i stort sett noll risk "att fastna på kamerorna" och om du nu mot förmodan fastnar så kan du på inget sätt identifieras. Kamerorna enda syfte är att visa mängden trafik. Flera av kamerorna fungerar inte ens.

Mellan kamera 13 och 14 är det 15 km.

Resterande 3 kameror (kamera 14, 15 & 16) är placerade flera kilometer EFTER platsen där väskan dumpades. Innan du kört så långt har du åkt förbi 2st motorvägsavfarter. Mölnviksrondellen (4,5km från väskan), Grisslinge (5,4km från väskan), Ålstäket (6,5km från väskan).

Det är inga problem att ta sig till dumpningsplatsen utan att fastna på någon av kamerorna. trafiken där väskan dumpades återspeglas eventuellt enbart i kameran från Möllnviksrondellen, men inte ens den är relevant då det är två motorvägsavfarter mellan väskan och den kameran.

Så, de kan ha tagit sig till platsen för väskdumpningen och tillbaka utan att fastna i kamerorna. Det samma gäller registreringen på Nya Skurubron. Däremot tror jag inte ens att de har försökt med detta, då inget av det spelar någon roll. Om de ändå dumpade BO bil på platsen så sket de troligtvis även fullständigt i om BOs bil fastnade i registreringen på Nya Skurubron. Kanske ville de till och med få det atts e ut som om han åkt dit?
Citera
2024-03-19, 21:00
Medlem
mitutoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Oavsett har de flytt landet, mord preskriberas i regel aldrig (beror på ålder). Till Sverige och EU kommer de förmodligen aldrig. Det är oaktat till omständigheterna en bättre dom än vad en clown i TR hade dömt. Hoppas bröderna åker dit för griftefrid, så de får leva med den notisen. (Hemskt för B.O:s anhöriga att inte få någon juridisk upprättelse på pappret men det är i princip sak samma). Förutsätter såklart att de misstänkta inte kan mjölka staten på bidrag.

Kan man fejka sin identitet i Sverige, vilket var fallet för många ensamkommande, lär man även kunna göra det i Sydamerika. Får de nya identiteter kan de resa fritt.
Citera
2024-03-19, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Det sista gällande anmälan. Det är något som inte berörts tillräckligt i tråden. Vi har så att säga fått svälja dessa anmälningar med "hull och hår". Media säger att WK har anmält detta men man visar inga bevis att det skulle ha skett. Då blir ju frågan hur ska man få reda på hur dessa anmälningar ser ut. Skulle tro att AB Oisin sitter på dessa uppgifter. Det är också här som man väljer att inte publicera hur anmälan sett ut. Som sagt det är en snårskog gällande rättigheter för allmänheten att få tillgång till en nedlagd polisanmälan. Parterna som är inblandade ska/bör i alla fall ha fått besked gällande anmälans avgörande.

(Där tror jag nog att ex-frun är högst informerad hur dessa anmälningar sett ut).

Här beskrivs problematiken att vi inte får möjlighet att se dessa anmälningar.

https://lawline.se/answers/har-man-ratt-att-ta-del-av-en-nedlagd-polisutredning

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Podd om fallet i ab. Har inte hunnit lyssna, och kommer inte hinna just nu, men fastnade för inledningen där Oisin Cantwell säger:

"Ja, en hel del är fortfarande oklart, och för att komplicra det ännu mer, så vet vi en del som ansvarig utgivare (men) av pressetiska skäl har valt att vi inte ska berätta."

https://www.aftonbladet.se/podcasts/episode/367457

Ja, nu blir jag nyfinen till tusen. Vad kan det vara?

Från Efterlyst förra veckan avsnitt 7 (sändes 240314). Det aktuella fallet visas 1:50-4:31 in i programmet.
Jag försöker transkribera de viktiga delarna som inte redan framkommit sedan tidigare i tråden, för de som ej kan se avsnittet. Jag fetar det som är "viktigt" i citaten nedan.

2:33 "19-åringen ska enligt medieuppgifter vara lillebror till 23-åringen, även om någon syskonrelation inte finns registrerad hos Skatteverket. "Kvinnan har barn med de båda bröderna och hon och 23-åringen är ett par."
3:24 "37-åringen(BO) och kvinnan ska ha haft någon form av relation och kvinnan har enligt uppgifter till oss anmält mannen för våldtäkt och misshandel."
3:31 "I februari i år ansökte hon om kontaktförbud mot mannen men åklagaren sade nej."
Maskad Bild visas med ett dokument -text längst ner i dokumentet står det:
"Norrorts åklagarkammare i Stockholm"[maskning) "Ej kontaktförbud" "Kontaktförbud ska ej meddelas" [maskning] "med avseende på" [maskning] "2024-02-12".
Citera
2024-03-19, 21:06
Medlem
Citat:
En konflikt mellan AA och WK är ju uppenbart att det fanns. Om vi backar tillbaka till när det hela började så misstänkte polisen kidnappning. Då kan man fråga sig varför kidnappa en person? Vad skulle kunna vara anledningen?. Är det tips från ex-frun?. Eller har polisen med den bakgrundshistorik i tidigare anmälningar sett att det är däråt det lutar. Därför undrar man vad som dessa anmälningar bestod i och hur dom varit formulerade för att polisen misstänkte kidnappning. Oisin nämner brottslighet. Hmm.. kan BO ha blivit pressad på en skuld eller hade han lånat ut pengar till WK och det egentligen var han som skulle ha betalt. Många frågor.
Kan polisen dragit slutsatsen om kidnappning efter samtal med frun?

Kan det handla om de där 100K som hon bad sin vän ljuga om för FV? Och vems var pengarna då?

Lyssnade nyss på en krimpodd från igår och de verkar övertygade om att de är utomlands i en annan världsdel, så mig magkänsla blev att se är lokaliserade, att de vet vart de är.
Citera
2024-03-19, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hishhish
Kan polisen dragit slutsatsen om kidnappning efter samtal med frun?

Kan det handla om de där 100K som hon bad sin vän ljuga om för FV? Och vems var pengarna då?

Lyssnade nyss på en krimpodd från igår och de verkar övertygade om att de är utomlands i en annan världsdel, så mig magkänsla blev att se är lokaliserade, att de vet vart de är.

Tidigare fanns en ljudupptagning i samband med denna artikeln av OC https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/nQ5QMd/den-misstankte-for-vaskmordet-ar-liten-som-ett-frimarke - den finns inte kvar på sidan längre.
Där sade journalisten OC att polisen hade digitala spår som ledde till Latinamerika.
Citera
2024-03-19, 21:13
Medlem
mitutoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Hann du läsa posten innan den togs bort (en riktig krutdurk som bröt mot regler dessutom). Jag tycker att den ändå hade något med att framhäva att MGM, som enligt konsensus här varit mer utav en schackpjäs i ett större spel, kanske faktiskt håller i tyglarna.

Att MGM kan ha tvingat MGK att göra våldtäktsanmälningarna var en eventualitet som jag inte tänkt på tidigare, men den är möjlig.

Är det detta du menar? (FB) 37-årig man mördad - hittad i väska på Värmdö (2024-03-10)

Nu är det svårt att veta vilken information som fanns i det inlägget, dvs det ursprungliga inlägget. Har man läst det "förbjudna" delarna så får man kanske en annan bild av den teorin. Men utan att ha sett det ursprungliga inlägget som bröt mot reglerna har jag svårt att köpa den teorin. Tycker allt den teorin gör är att utgå från det klassiska, dvs att friskriva kvinnan med fördomen om att "hon är kvinna och således såklart inte kan vara hjärnan bakom allt".

Som sagt, utan hela inlägget får jag snarare en bild av att det är en teori som är uppdiktad av någon som försöker rentvå MGK. Något jag kan säga då jag inte ens vet vilken användare som skrev inlägget. Jag hävdar inte ens att det är så, jag har ingen misstanke om det. Säger bara att hela teorin känns som något som knåpats ihop som ett försök att rädda ryktet för MGK. Rent teoretiskt. Men vi får se när FUP kommer, om teorin backas i förhören.
Citera
2024-03-19, 21:19
Medlem
Citat:
Oisin nämner brottslighet. Hmm.. kan BO ha blivit pressad på en skuld eller hade han lånat ut pengar till WK och det egentligen var han som skulle ha betalt. Många frågor.

För en tid sedan lyssnade jag på Naudio Dox podd-serie "Dirty Jane", där det beskrevs att "Jane" på ett ögonblick kunde vända en diskussion till att det var hon som var den utsatta, att "Jane" var offret och att andra alltid var skyldiga henne något. "Jane" ska ha nån egen tråd här någonstans.

Det är väl inte otänkbart att kvinnan i detta fallet är av samma skrot och korn som "Jane"? Att BO (redan innan mordet ägde rum) varit den brottsutsatta, men att MGK vänt det till att det är hon som är offret (våldtäktsanklagelser m.m.) och hela hennes följe och familj har dansat efter hennes pipa och gått hennes ärenden.

EDIT:
För att ändå inte hänga ut eventuellt oskyldiga ska det nog tilläggas att "Jane" är inte dömd för något mord...
Senast redigerad av neveroddoreven 2024-03-19 kl. 21:23.
Citera
2024-03-19, 21:23
Medlem
mitutoyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neveroddoreven
För en tid sedan lyssnade jag på Naudio Dox podd-serie "Dirty Jane", där det beskrevs att "Jane" på ett ögonblick kunde vända en diskussion till att det var hon som var den utsatta, att "Jane" var offret och att andra alltid var skyldiga henne något. "Jane" ska ha nån egen tråd här någonstans.

Det är väl inte otänkbart att kvinnan i detta fallet är av samma skrot och korn som "Jane"? Att BO (redan innan mordet ägde rum) varit den brottsutsatta, men att MGK vänt det till att det är hon som är offret (våldtäktsanklagelser m.m.) och hela hennes följe och familj har dansat efter hennes pipa och gått hennes ärenden.

Det är väl allmänt känt att kvinnor gärna ser sig som offer, oavsett vad verkligheten säger. Se bara på hela feministrörelsen, det är inte mycket sunt förnuft där och det är sällan något backas av fakta. Ändå är det många där ute som är helt säkra på hur förtryckta de är.
Citera
2024-03-19, 21:32
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fauxbamboo
Det man frågar sig. Enligt Booli såldes lägenheten 16 februari. Hemnet tog bort annonsen 21 februari. Borde de inte ha hunnit längre i säljprocessen sedan dess? Verkar orimligt att handpenningen lämnar mäklarens konto och når säljaren innan denna överlämnat nyckel.

Så den såldes den 16 februari, den 12 februari fick hon nej till kontaktförbud, vet inte hur lång tid det tar mellan anmälan sen BO in på förhör, och sedan beslut, men annonsen OCH anmälan har ju kommit in tidigare. Frågan är vilket som gjordes först, försäljningsannons eller kontaktförbudsanmälan. Åtminstone påbörjades allt i januari tycker jag det ser ut som.

Sen det där att mäklaren inte fått tag på dem de senaste två veckorna innan mordet är ju skitskumt!

Går det att se någonstans när annonsen lades ut på lägenheten? Vilket jävla fall..!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in