2024-03-19, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Men 17-åringen som sköt en polis i Göteborg fick 8 års fängelse. Men om nu MGM här blir fälld för mord av Maja så kanske det blir sluten ungdomsvård i 4 år. Han blir då inlåst på något ungdomshem. Exempelvis SIS ungdomshem i Råby, Lund eller Sundby, Fagersta.

Men frågan är hur domstolen behandlar en gärningsman som går på särgymnasium? Bedöms de som fullt tillräkneliga? Förstår de vad de gjort? Men enligt hovrätten så är hjärnskador inte skäl för straffrabatt!https://www.nj.se/kortnyheter/hj%C3%A4rnskada-och-psykiska-problem-inte-sk%C3%A4l-f%C3%B6r-straffrabatt-efter-grovt-hot-mot-polis

Borås tingsrätt är kända för hårda straff, så MGM får kanske också räkna med 8 år i fängelse, om han nu blir dömd. Om mordet innehåller både våldtäkt och misshandel till döds så borde straffet vara så omfattande att MGM hålls undan samhället lång tid.

Han som blev dömd för polismordet, hade gängkopplingar och mördade en polis i tjänst. Han hade dessutom blivit dömd innan till sluten ungdomsvård men återfallit i brott, alla de omständigheterna gjorde att han fick fängelse. Det är extremt ovanligt att fängelsestraff utdöms till någon under 18 år.
Citera
2024-03-19, 14:19
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckadmutation
Adhd är ingen utvecklingsstörning, dumfan.
Det står det inte heller. Det förstår man om man kan läsa kommatecken.
Citera
2024-03-19, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Får lite känslan av Philip Grahn- Elin-fallet i höör, hmm

Jag tänkte precis samma tanke.
Citera
2024-03-19, 14:22
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Jo, jag är själv högst o-fotogenisk och har full förståelse för att man kan fastna på bild i de märkligaste av poser.

Givet också att det andra kan handla om okunskap och en vilja att flexa muskler på fotot så är allt givetvis spekulationer.

Men sett till vad för typ av skola det rör sig om så blev det min spontana tanke baserat på erfarenheter av barn och ungdomar med samma problematik som personen på bilden sannolikt har.

Reflektionen gjorde jag som sagt redan innan det framgick att personen ev. är MGM och jag hade gjort precis samma reflektion om jag sett samma saker i något annat sammanhang än det här. Bortsett de kalla kårarna, de kom av sammanhanget att flickan bredvid var död sannolikt mördad.

Det var inte heller menat så dömande som det kanske kan verka, det är uppriktigt en person jag gärna hade hjälpt hantera en fogsvans. Det där greppet associerar jag genast med 'raseriutbrott'. Det hade lika gärna kunnat vara en bandyklubba, lejdare, ratt eller ett styre ... Det är något med att hålla väldigt hårt i saker som det ska hållas löst i.

Om inte annat finns det ingen anledning för varken tving eller att stå högerhänt när man är vänsterhänt. Att ta i när man sågar gör det som du säkert vet tio resor jobbigare och den handen som inte håller i handtaget bör styra bladet. Oavsett diagnoser behöver alla nyexade snickarlärlingar lära sig att hantera en fogsvans.

Som fotograf vill jag förtydliga att genrebilder som dessa oftast är arrangerade.
Citera
2024-03-19, 14:24
Medlem
Någon som vet vilken adressen som polisen gör en husrannsakan på just nu? Enligt BT är dom hos den misstänka GM.
Citera
2024-03-19, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Men 17-åringen som sköt en polis i Göteborg fick 8 års fängelse.
Ja, men han nöjdförklarade sig med domen, märkligt nog, det hade aldrig hållit i hovrätten. Så om denne misstänkte yngling går hela vägen blir det ungdomsvård.
Citera
2024-03-19, 14:29
Medlem
Etrades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Från gymnasiet kan man gå ned till Assbergs hållplats o gena över spåret. Finns en stig där i slänten. Man får slirar runt i leran men kommer ut på stickspåret som går till Stora Enso. Förmodligen kan man gå bakom Artwood? Då kommer man ut på detta gärde och sedan kan man klart gå från den misstänkta mordplatsen ned till Industrigatan.
Okej.
Och längs med stickspåret och bakom Artwood är det ganska igenväxt och snårigt vad det verkar.
Så är det ingen annan person som står vid Assbergsperrongen så kan man ta sig där ifrån och till fyndplatsen ganska enkelt utan att bli upptäckt. Även på dagtid om man nu förutsätter (och jag tror) att allt detta elände hände mellan kl 14:30-16:00 i torsdags.
Citera
2024-03-19, 14:34
Medlem
Finurlig34s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Okej.
Och längs med stickspåret och bakom Artwood är det ganska igenväxt och snårigt vad det verkar.
Så är det ingen annan person som står vid Assbergsperrongen så kan man ta sig där ifrån och till fyndplatsen ganska enkelt utan att bli upptäckt. Även på dagtid om man nu förutsätter (och jag tror) att allt detta elände hände mellan kl 14:30-16:00 i torsdags.

Troligt också att killen väl kände till denna väg om han bor i Berghem för då tar man tåget dit just från Assbergs station
Citera
2024-03-19, 14:35
Medlem
Imzadis avatar
Vad är det för sågarbild ni babblar om?
Citera
2024-03-19, 14:35
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckadmutation
Adhd är ingen utvecklingsstörning, dumfan.
Ser du inte att jag radar upp flera olika diagnoser, med "," och "och"?
Citera
2024-03-19, 14:36
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Eller stolen, snarare, beroende på omständigheterna.

/AI

Det för tankarna till det 15-åriga "Skellefteåmonstret" som våldtog och försökte slå ihjäl lilla Luna, och som efter det brutala överfallet omsorgsfullt togs om hand av de svenska myndigheterna medan den nu funktionsnedsatta Luna fått indragen assistans trots sina irreversibla skador, och får nöja sig med den lägre nivån av stöd från socialtjänsten. Det är tydligen en nödvändig besparing så att pengarna fördelas rätt, så att otyglade och sadistiska mördarmongon som "Abushi" inte känner sig missunnade och åsidosatta... å andra sidan måste kräket övervakas under dygnets alla timmar. Stolen hade nog varit ett lämpligare öde för den sortens avarter som aldrig någonsin kommer att vara något annat än en belastning för samhället.

Om det är någon "tröst" i sammanhanget får man hoppas att den stackars 17-åriga flickan inte utsatts för sexuellt våld, och att hon avled så smärtfritt som möjligt. Det lär vara ont om information betr. det jämnåriga kräket som sitter anhållen men förhoppningsvis får man klarhet i detta så snart som möjligt, och vad det är för någon.
Senast redigerad av -DaRude- 2024-03-19 kl. 14:48.
Citera
2024-03-19, 14:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Okej.

Närmsta vägen från skolan till fyndplatsen går över ICA Kvantums parkeringsplats förbi återvinningsstationen, över en äng genom vegetation och slutligen över järnvägsspåret.

Som sagt, det finns minst en kamera vid varuhusets entré, bara noterar det.

Tänker att det är enklare att smälta in i omgivningen om det finns en del folk på en plats, ingen tar notis om två ungdomar bland bilar och människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in