Citat:
Ursprungligen postat av
Kattentufsan
Som Du skriver, handpenning betalas ut till säljaren när de träffas hos mäklaren (med avdrag för mäklarens arvode). Sätts direkt in på säljarens kto. Skulle köparen dra sig ur så förlorar de handpenningen (säljaren får behålla pengarna).
Slutsumman betalas ut när nycklar/lgh lämnas till köparen (hos mäklaren). Det kan ta upp till flera månader från köp till flytt. Många ggr beroende på att köparen kanske har en hyresrätt som tar ett antal månader att säga upp. Säljaren/köparen kommer överens om när inflytt ska ske och på detta datum träffas man hos mäklaren och slutsumman förs över.
Flyttar säljaren lite tidigare så kan hen komma överens med köparen om de ev får komma in i lgh lite tidigare (för ev rep mm).
Lägenheten gick väl för ca 2,1 miljoner, 10% i handpenning är ca 210.000 kr, vad är mäklararvodet i storstockholm, ligger det runt 4-7% av köpeskillingen eller har de provisionsbaserad betalning utifrån det pris som de kan fixa. Jag är helt novis om sådana försäljningar men det skulle vara intressant att veta vad de fått in på konto innan de drog. Hur mycket har de att röra sig med på flykten, ja förutom om de haft några sketna gustav på något bankkonto, kanske även diverse kreditkort som sannolikt numera är spärrade men de kan ju hunnit nyttja dem vid t.ex. biljettköp eller annat inför flykten.
Eller har pengarna gått in på någon annans konto, annan släkting, annan identitet etc. vilket inte är otroligt så att en spärr på deras egna konton inte påverkar dem i flykten, "Svarta änkan" kanske tänk på det.. Vem står officiellt som ägare till lägenheten, paret eller bara en av dem eller helt enkelt någon annan i deras krets, jag har iaf inte sett info om att de verkligen
ägde lägenheten, men jag kan ju ha missat det i denna tråd.