2024-03-18, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Tack för detta!
Sade de om det var det en gammal Nokia?
Bare hyggelig.
Vet inte om den er så jattegammal, men typisk "burner"...
Möjlig 4G med et simpelt OS och browser.
Den til høger:
https://imgur.com/a/Ecu3QtA
Citera
2024-03-19, 03:46
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Som jag förstått det håller svenska polisen fortfarande på att gå igenom gpsen?
Visst borde man då få fram när han lagt in olika adresser?
Om Terje tex lade in alla adresser på en gång eller lade till dom under resans gång skulle ju vara en viktig sak att få reda på.
Om han under sin resa lägger till adresser allt eftersom kan ju det tyda på att han på något sätt har kontakt med någon som säger åt honom var han ska köra. Får man fram en tidpunkt på när det skedde borde det gå att kolla mot samtalslistan på telefonen för att se vem han samtalat med senast.
Lade han till alla adresser redan vid avfärd från Nykirke så innebär ju det att han efter det att han googlat resrutten man fann på laptopen ganska hastigt fått kasta om sina resplaner.
Citera
2024-03-19, 05:05
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Tack för detta!
Sade de om det var det en gammal Nokia?

Jag tror Terje mötte upp en bekant / vän på McDonalds i Karlstad så han fick hjälp med husköpet, den långa körsträckan & sin tunnelskräck samt sällskap på vägen.
Ett troligt scenario om det inte vore för att polisen inte verkar kunna hitta några spår, dna, fingeravtryck osv, som tyder på att någon annan än Terje färdats i bilen.
Citera
2024-03-19, 05:21
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Ett troligt scenario om det inte vore för att polisen inte verkar kunna hitta några spår, dna, fingeravtryck osv, som tyder på att någon annan än Terje färdats i bilen.

Men sådant kan väl ha tvättas bort, av en illasinnad person som lurat Terje?
Citera
2024-03-19, 06:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av m11080

Terje kan ju ha tänkt köpa hund av PÅL men han befinner sig troligen på Muskö och tränar hundarna?
Terje har inte tid att vänta 2–3 dagar och tar modet och åker ut på ön. Väl där händer något efter samtalet till systerdottern.
Fast varför ljuger Terje om att han nästan är framme.
Citera
2024-03-19, 08:12
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
Jag vet inte om du sett bilderna inifrån Terjes bil?
Man kan väl säga att städa bilen inte var något han prioriterade direkt högt. Skulle någon ha städat i den för att få bort fingeravtryck etc tycker jag att det skulle ha synts rätt tydligt.
Citera
2024-03-19, 08:29
Avslutad
Citat:
Jag vet inte om du sett bilderna inifrån Terjes bil?
Man kan väl säga att städa bilen inte var något han prioriterade direkt högt. Skulle någon ha städat i den för att få bort fingeravtryck etc tycker jag att det skulle ha synts rätt tydligt.

Med tanke på att det var glassplitter på förarsidan så lär det snabbt blivit kallt i bilen, -14 grader.
Det är möjligt att han nu försöker bege sig till något hus för att värma sig då han misslyckas med att få loss bilen. Någon kan ha uppfattat Terje som ett hot, mitt i vintern, kolsvart ute på Muskö.
Tänk också att folk på ön troligen var alerta efter man satt upp bommen ganska nyligen.

Katjas inlägg på FB gruppen kan ha fått någon att ta fram vapnet, en trigger happy äldre person.
Sen kan nog flera personer vara inblandade i mörkläggandet.
Jag tror ingen på ön vågade röra Terjes bil om dom gjort något med honom, man vill nog lämna så minimalt med avtryck som möjligt.

Sen kan det mycket väl vara så att Terje tänkt möta PÅL där ute på Muskö om han tränade hundarna några dagar. PÅLs granne har väl stuga på Muskö som han kanske fick låna ibland...
PÅL kanske gillar att vara off-grid och lämnar mobilen hemma för att njuta av naturen helt.
Citera
2024-03-19, 09:27
Medlem
Citat:
Som jag förstått det håller svenska polisen fortfarande på att gå igenom gpsen?
Visst borde man då få fram när han lagt in olika adresser?
Om Terje tex lade in alla adresser på en gång eller lade till dom under resans gång skulle ju vara en viktig sak att få reda på.
Om han under sin resa lägger till adresser allt eftersom kan ju det tyda på att han på något sätt har kontakt med någon som säger åt honom var han ska köra. Får man fram en tidpunkt på när det skedde borde det gå att kolla mot samtalslistan på telefonen för att se vem han samtalat med senast.
Lade han till alla adresser redan vid avfärd från Nykirke så innebär ju det att han efter det att han googlat resrutten man fann på laptopen ganska hastigt fått kasta om sina resplaner.
Svenska polisen har inte gps'en, dom missade den helt!

Det var Terje's anhöriga som fann den och norska polisen som har analyserat den.
Citera
2024-03-19, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Med tanke på att det var glassplitter på förarsidan så lär det snabbt blivit kallt i bilen, -14 grader.
Det är möjligt att han nu försöker bege sig till något hus för att värma sig då han misslyckas med att få loss bilen. Någon kan ha uppfattat Terje som ett hot, mitt i vintern, kolsvart ute på Muskö.
Tänk också att folk på ön troligen var alerta efter man satt upp bommen ganska nyligen.

Katjas inlägg på FB gruppen kan ha fått någon att ta fram vapnet, en trigger happy äldre person.
Sen kan nog flera personer vara inblandade i mörkläggandet.
Jag tror ingen på ön vågade röra Terjes bil om dom gjort något med honom, man vill nog lämna så minimalt med avtryck som möjligt.

Sen kan det mycket väl vara så att Terje tänkt möta PÅL där ute på Muskö om han tränade hundarna några dagar. PÅLs granne har väl stuga på Muskö som han kanske fick låna ibland...
PÅL kanske gillar att vara off-grid och lämnar mobilen hemma för att njuta av naturen helt.
En fråga...

Var kommer informationen om glassplitter i bilen på förarsidan?

Det var nått nytt, har jag aldrig hört tidigare.
Citera
2024-03-19, 09:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EarthWindAndFires
En fråga...

Var kommer informationen om glassplitter i bilen på förarsidan?

Det var nått nytt, har jag aldrig hört tidigare.

Sista bilden
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8Qbx32/elva-fragetecken-om-forsvunne-terje-johansen

Ser ut som det är glassplitter på förarsidan.
Eller är det snö ?
Att polisen fortfarande undrar vilken mobil han använt säger väl allt i detta fallet!
Att dom har undersökt mobilmasterna är tveksamt.
Det var bara 6 bofasta på ön vintertid vilket borde göra arbetet ganska lätt.
Senast redigerad av Enotroligkille 2024-03-19 kl. 10:26.
Citera
2024-03-19, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Sista bilden
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8Qbx32/elva-fragetecken-om-forsvunne-terje-johansen

Ser ut som det är glassplitter på förarsidan.
Eller är det snö ?
Att polisen fortfarande undrar vilken mobil han använt säger väl allt i detta fallet!
Att dom har undersökt mobilmasterna är tveksamt.
Det är snö på förarsätet.

Vad jag minns så bekräftar polisen att Terjes mobil kopplades upp mot master som motsvarade infon från gpsen.
Gissar då att man gjort masttömningar.
Citera
2024-03-19, 11:38
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:

Fast är det så konstigt att man inte finner dna / fingeravtryck från ngn annan i bilen? Jag tycker inte det.
Det snöade, var lite kallt så att ha på sig mössa + handskar är inget märkligt. Plus att många använde munskydd pga pandemi.

Terjes resa avvek i Karlstadstrakten & jag tvivlar på att det var hans idé att bege sig till Muskö. Från hemmet till Karlstad hade han kört enl. planering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in