Citat:
Ursprungligen postat av
flashmaner
Haha, jo, det är det, det finns mycket vetenskap bakom det. Så visst kan och har kuratorn konstaterat detta. Läs FUP så ser du. Du kan diskutera frysreaktion bäst du vill i den andra tråden. Jag noterar kort att det finns och att kvinnan i detta fallet råkat ut för en, det är fastställt av kuratorn.
Nej, istället för att uttala dig om vad målsäganden sagt, ägnar du dig mest bara åt att hitta på en massa trams och lägga ord i hennes mun.
Men så är det, hon har gett en klar, tydlig och trovärdig berättelse och kuratorn har konstaterat att hon fick en frysreaktion. Gott så.
Mannen våldtog henne, det är ställt bortom rimligt tvivel. Det kommer helt säkert hovrätten också att konstatera.
Citat:
Ursprungligen postat av
flashmaner
Bra, tack!
"tonic immobility in humans" är en annan bra sökfras i ämnet, i alla fall för den som är intresserad av fakta, sanning och vetenskap. Foliehattar göre sig icke besvär

Du skall inte vara oförskämd oavsett om du har rätt eller fel. Som vanligt häpnar jag när människor som du nu visar upp aggressivitet och oförmåga att respektera andra samtidigt som de sätter sig på höga moraliska hästar och fördömer andra för ett brott som innebär just det.
Du har förstås lika lite som kuratorn någon vetenskaplig kunskap om ”frysreaktionen ” utan det hela bygger famösa svenska studien som fått fram att 70% av de intervjuade säger sig ha upplevt passivitet vid våldtäkt, varefter du och kuratorn och en massa andra extrapolerar det till att i princip alla som hamnar i en situation där de blir tafsade på av någon som vill ligga med dem och de själva är tveksamma direkt fryser till is och stannar i det tillståndet en längre tid.
Jag har inte studerat det här fallet tillräckligt noggrant för att diskutera det på djupet, men lika lite som i flera andra fall verkar det finnas några bevis bortom rimligt tvivel utan i själva verket mer tvivel än så. Det du presenterat av hur bevisningen ser ut imponerar inte, utan det verkar vara frågan om ord mot ord.
Ja, kvinnan kan ha varit ovillig från början men hon kan också varit med på det initialt och efter en stund ångrat sig och då avbrutit sexet. Men om hon nu skulle blivit chockad och ”fryst” handlar det om några sekunder och inte tillräckligt länge för att inleda ett samlag.