2024-02-25, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det bygger på empiri om hur ”frysreaktionen” används i våldtäktsmål.

Det är annars inte alls omöjligt att våldtäktsoffer är passiva och känner maktlöshet under våldtäkten. Men att de då drabbats av ”frysreaktionen” är inte sant. Att någon som intalats av andra att de lider av en ofrånkomlig fysisk reaktion tror detta innebär inte att de ljuger, men de har ändå fel.

Som sagt; att du tror att våldtäktsoffer ljuger är din åsikt. Kan inte göra något åt de.
Citera
2024-02-26, 01:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Det är inte vetenskapligt belagt att den påstådda frysreaktionen existerar. De som står för teorin har inte försökt falsifiera den. Vi kan fortsätta diskutera den saken här: (FB) "Frysreaktion vanligt vid våldtäkt"

Så nej, kuratorn kan inte konstaterat att målsäganden fått någon ”frysreaktion”.

Om målsäganden i övrigt har givit en klar, tydlig och trovärdig berättelse eller inte har jag inte uttala mig om.

Haha, jo, det är det, det finns mycket vetenskap bakom det. Så visst kan och har kuratorn konstaterat detta. Läs FUP så ser du. Du kan diskutera frysreaktion bäst du vill i den andra tråden. Jag noterar kort att det finns och att kvinnan i detta fallet råkat ut för en, det är fastställt av kuratorn.

Nej, istället för att uttala dig om vad målsäganden sagt, ägnar du dig mest bara åt att hitta på en massa trams och lägga ord i hennes mun.

Men så är det, hon har gett en klar, tydlig och trovärdig berättelse och kuratorn har konstaterat att hon fick en frysreaktion. Gott så.

Mannen våldtog henne, det är ställt bortom rimligt tvivel. Det kommer helt säkert hovrätten också att konstatera.
Citera
2024-02-26, 08:30
Medlem
mirandakerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Inget av det är något ifrågasättande av mannen.

Jo, det vet vi. Det står i FUP!

Ja, som sagt, läs FUP, så kan vi ta diskussionen därifrån.

Kan du inte bara ladda upp FUP i tråden?
Citera
2024-02-26, 10:55
Medlem
Citat:
Det finns inga vetenskapliga belägg för att ”frysreaktionen” skulle existera och det är således en myt, ja. En myt som t ex denna kurator har bibringats och använder som förklaringsmodell. Eftersom du skriver som du skriver har du uppenbarligen svarat på min fråga om du är anhängare av denna myt.

Det finns vetenskapliga studier och forskning som stödjer förekomsten av frysreaktionen vid våldtäkt och andra traumatiska händelser. Forskning inom områden som neurobiologi, psykologi och traumatologi har bidragit till förståelsen av hur människokroppen och hjärnan reagerar på olika typer av trauma, inklusive sexuella övergrepp.

Ett exempel på forskning som stödjer frysreaktionen vid våldtäkt är studier som har undersökt neurobiologiska reaktioner under traumatiska händelser. Dessa studier har visat att vissa delar av hjärnan, inklusive amygdala och prefrontala cortex, kan spela en roll i att reglera responsen på fara, inklusive frysreaktionen.

Sök på PubMed, Scholar eller vetenskapliga tidskrifter "freeze response rape" och lär dig innan du börjar kasta ut dig massa strunt.
Citera
2024-02-26, 12:57
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sntropy
Det finns vetenskapliga studier och forskning som stödjer förekomsten av frysreaktionen vid våldtäkt och andra traumatiska händelser. Forskning inom områden som neurobiologi, psykologi och traumatologi har bidragit till förståelsen av hur människokroppen och hjärnan reagerar på olika typer av trauma, inklusive sexuella övergrepp.

Ett exempel på forskning som stödjer frysreaktionen vid våldtäkt är studier som har undersökt neurobiologiska reaktioner under traumatiska händelser. Dessa studier har visat att vissa delar av hjärnan, inklusive amygdala och prefrontala cortex, kan spela en roll i att reglera responsen på fara, inklusive frysreaktionen.

Sök på PubMed, Scholar eller vetenskapliga tidskrifter "freeze response rape" och lär dig innan du börjar kasta ut dig massa strunt.

Bra, tack!

"tonic immobility in humans" är en annan bra sökfras i ämnet, i alla fall för den som är intresserad av fakta, sanning och vetenskap. Foliehattar göre sig icke besvär
Citera
2024-02-26, 14:00
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sntropy

”Frysreaktionen” innebär att en person som står inför ett potentiellt hot direkt fryser till is och därefter blir inkapabel att protestera, göra motstånd eller fly under en längre tid. I den formen av fenomenet handlar det om vantro. Det stämmer inte med vad reaktionen har för biologisk funktion. Att en person i extrema situationer vad de nu kan vara kan drabbas av passiva tillstånd som kanske är samma eller delvis besläktade med tonisk immobilitet är en annan sak.

Du är välkommen att diskutera frågan här.

(FB) "Frysreaktion vanligt vid våldtäkt"
Citera
2024-02-26, 14:16
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Haha, jo, det är det, det finns mycket vetenskap bakom det. Så visst kan och har kuratorn konstaterat detta. Läs FUP så ser du. Du kan diskutera frysreaktion bäst du vill i den andra tråden. Jag noterar kort att det finns och att kvinnan i detta fallet råkat ut för en, det är fastställt av kuratorn.

Nej, istället för att uttala dig om vad målsäganden sagt, ägnar du dig mest bara åt att hitta på en massa trams och lägga ord i hennes mun.

Men så är det, hon har gett en klar, tydlig och trovärdig berättelse och kuratorn har konstaterat att hon fick en frysreaktion. Gott så.

Mannen våldtog henne, det är ställt bortom rimligt tvivel. Det kommer helt säkert hovrätten också att konstatera.

Citat:
Bra, tack!

"tonic immobility in humans" är en annan bra sökfras i ämnet, i alla fall för den som är intresserad av fakta, sanning och vetenskap. Foliehattar göre sig icke besvär

Du skall inte vara oförskämd oavsett om du har rätt eller fel. Som vanligt häpnar jag när människor som du nu visar upp aggressivitet och oförmåga att respektera andra samtidigt som de sätter sig på höga moraliska hästar och fördömer andra för ett brott som innebär just det.

Du har förstås lika lite som kuratorn någon vetenskaplig kunskap om ”frysreaktionen ” utan det hela bygger famösa svenska studien som fått fram att 70% av de intervjuade säger sig ha upplevt passivitet vid våldtäkt, varefter du och kuratorn och en massa andra extrapolerar det till att i princip alla som hamnar i en situation där de blir tafsade på av någon som vill ligga med dem och de själva är tveksamma direkt fryser till is och stannar i det tillståndet en längre tid.

Jag har inte studerat det här fallet tillräckligt noggrant för att diskutera det på djupet, men lika lite som i flera andra fall verkar det finnas några bevis bortom rimligt tvivel utan i själva verket mer tvivel än så. Det du presenterat av hur bevisningen ser ut imponerar inte, utan det verkar vara frågan om ord mot ord.

Ja, kvinnan kan ha varit ovillig från början men hon kan också varit med på det initialt och efter en stund ångrat sig och då avbrutit sexet. Men om hon nu skulle blivit chockad och ”fryst” handlar det om några sekunder och inte tillräckligt länge för att inleda ett samlag.
Citera
2024-02-27, 20:50
Medlem
Citat:
Jaha, så nu är det oviktigt vilka ord hon använt.

Hon har berättat om vad som hände och hur hon upplevde situationen, och därefter har en utbildad person slagit fast att hon haft en frysreaktion. Hon har inte talat om en frysreaktion. Det är något du har hittat på. Kuratorn är den som talat om en frysreaktion. Så sluta du upp med dina lögner!

Som jag redan har sagt så har hon talat om vad som kan betraktas som en frysreaktion, vilket också är vad kuratorn har bedömt det som. Jag har inte påstått att hon använt ordet "frysreaktion", vad det nu skulle ha för betydelse.

Om jag säger att hon påstår sig ha blivit våldtagen, ljuger jag då eftersom hon inte har använt exakt de orden?

Jag förstår inte varför du håller på och dividerar om detta.

Bemöt istället det jag tog upp angående vad hon sagt till brorsan, att hon "hånglat med P".

Kan du hålla med om att åtminstone denna uppgift ger stöd åt P:s version snarare än MÄ:s?

Eller tycker du att ”hångla” är likvärdigt med att ha blivit kysst mot sin vilja?
Citera
2024-02-27, 20:59
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Som jag redan har sagt så har hon talat om vad som kan betraktas som en frysreaktion, vilket också är vad kuratorn har bedömt det som. Jag har inte påstått att hon använt ordet "frysreaktion", vad det nu skulle ha för betydelse.

Om jag säger att hon påstår sig ha blivit våldtagen, ljuger jag då eftersom hon inte har använt exakt de orden?

Jag förstår inte varför du håller på och dividerar om detta.

Bemöt istället det jag tog upp angående vad hon sagt till brorsan, att hon "hånglat med P".

Kan du hålla med om att åtminstone denna uppgift ger stöd åt P:s version snarare än MÄ:s?

Eller tycker du att ”hångla” är likvärdigt med att ha blivit kysst mot sin vilja?

Hmmm, du svarar på något jag släppt för ett par dagar sedan och undrar varför jag håller på och dividerar om det

Du påstod att hon talat om frysreaktion. Det har hon inte. Hon sa att hon upplevde en stunds förlamning. Sedan är det du som håller på och dividerar om det eftersom du uppenbarligen inte klarar av att ha fel och måste försöka skriva om vad som de facto hänt.
Citera
2024-03-02, 16:34
Medlem
Nyfikenpalasts avatar
Vet någon när I Tingsrätten dömde våldtäktsmannen Peter Molarin ska upp i Hovrätten och kriga för att gå loss?
Citera
2024-03-02, 22:41
Medlem
PreciousStoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpalast
Vet någon när I Tingsrätten dömde våldtäktsmannen Peter Molarin ska upp i Hovrätten och kriga för att gå loss?
Detta är inte fastställt ännu, men min egen spekulation (länkad i detta inlägg) är sannolikt om 9-12 mån då den i TR dömde Peter Molarin inte är frihetsberövad.
Om en i TR dömd GP är frihetsberövad och ärendet överklagas till HR så ges ärendet förtur, och beroende på brottsrubriceringen kan väntetiden ofta vara 6-9 mån (+/- 3 mån).
Citera
2024-03-18, 18:33
Medlem
HBOLLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpalast

Var alltså ingen invandrare denna gång utan en förmodad svensk incel vid namn Peter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in