2024-03-18, 17:03
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Förträngt det mesta... utom den galna fransyskan. '

Avhåller mig nog från mer beskådande av eländet till "dokumentär"
Har haverikommisonen gjort ngt avsnitt om detta? Borde väl vara bättre än dokumentären.
Citera
2024-03-18, 17:04
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Om vi utgår ifrån att planet körde slut på "fuel" och störtade i Oceanien? Var de i ingenmansland utan ngn kontakt med ATC?

Ja.
Citera
2024-03-18, 17:08
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Ja.
Hur troligt är påståendet om att en brittisk fotograf sett planet i Kambodjas djungel?
Citera
2024-03-18, 17:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Förträngt det mesta... utom den galna fransyskan. '

Avhåller mig nog från mer beskådande av eländet till "dokumentär"

Netflix dokumentär är ju helt galen. Fransyskan med kanske, men har läst hennes bok, OK att hennes slutsats är märklig men de fakta hon ger i boken kan man använda att dra andra slutsatser.
Citera
2024-03-18, 17:11
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Har haverikommisonen gjort ngt avsnitt om detta? Borde väl vara bättre än dokumentären.
Minns inte men problemet är ju att, så fort som vänstersvängen över halvön utfördes, rann ju tiden ut för enkla medel att spåra maskinen. Skulle ju bli ett väldigt tunt avsnitt av programmet
Citera
2024-03-18, 17:11
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxZero
https://youtu.be/Y5K9HBiJpuk?si=KRcTcP1xhvt18OZb

Länk till en mycket bra dokumentär av en mycket duktig kreatör, mentour pilot.

Kolla gärna greendotaviation med. De kompletterar varandra bra.
Citera
2024-03-18, 17:12
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Hur troligt är påståendet om att en brittisk fotograf sett planet i Kambodjas djungel?

Ungefär så nära noll som det går.

(Han tog ingen bild?
En fotograf som ser MH370 och inte fotar skulle få foten av mig på stående fot.)

Vi har Inmarsat-data. Det fungerar som en GPS men eftersom vi bara har en satellit får vi inte en position utan en radie på jorden. Men det är ungeför lika exakt.
Googla ”pingringar”. Vi har frekvensskift även det från satellitens logg som omöjliggör den norra delen på pingringen.

Vi har också de är upphittade vrakdelarnas driftmönster. Det matchar ungefär.

Det har växt på snäckor som är i linje med det området (marinbiologer har tittat på det).

Kärran ligger någonstans där i Södra Indiska Oceanen. Punkt.

ATSB från Australien gjorde statistik på hur nära flygmaskinen havererar när det uppstår nöd, för att minimera sökområdet (eftersom det är galet stort om man inte sätter gränser). Här antog man att maskinen ibte hade någon pilot utan att flygmaskinen gjorde som den gör om motorerna stannar när ingen flyger den.

Enligt mig är det fullt möjligt att ”någon” aktivt styrde maskinen till landning.

Då gäller inte sökområdet man hade innan. Utan man måste söka bredare.

Jag tror det kan vara sunt att låta de nya teorierna styra lite av var mannska söka och att man ska tänka bredare ön att piloten var död eller medvetslös.
Senast redigerad av OmedelSvensson 2024-03-18 kl. 17:21.
Citera
2024-03-18, 17:13
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
0,00000%?
Citera
2024-03-18, 17:14
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Netflix dokumentär är ju helt galen. Fransyskan med kanske, men har läst hennes bok, OK att hennes slutsats är märklig men de fakta hon ger i boken kan man använda att dra andra slutsatser.
Inte imho, från det som framgick på Netflix. Skulle aldrig betala för hennes bok heller
Citera
2024-03-18, 17:16
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ungefär så nära noll som det går.

(Han tog ingen bild?
En fotograf som ser MH370 och inte fotar skulle få foten av mig på stående fot.)
Såna här händelser lockar fram många som vill hamna i rampljuset, tyvärr. Hela händelsen är väldigt bisarr, man får väl anta att det va piloten som medvetet störtade planet men hur lyckades han med det om inte resten av besättningen va med på det.
Citera
2024-03-18, 17:18
Medlem
448s avatar
Citat:
CVR-FDR ska klara minst 30 dagar på 20.000 fot djup. Klarar de det finns det en chans att de är täta väldigt länge. Tror detta är draget i tråden för ~10 år sedan. (De ska klara en massa G, en massa temperatur och en massa tryck.)
Det är såklart ingen garanti för att de är hela/täta och kan läsas ut men om min gissning stämmer - att piloten (eller den som nu gjorde det - gjorde det såpass raffinerat så avslutades det troligen inte på en slumpvis inte utvald plats i Indiska Oceanen. I så fall är platsen utvald pga dess kvaliteter. Gissningsvis både djup och att botten är så långt ifrån slät det går - Broken Ridge hette den väl(?) - mitt tips sedan 10 år.
Det skulle kunna finnas ngt annat ställe som är lika ”bra” så det måste inte vara Broken Ridge.
I vart fall, om det är så det gjordes kan man ha försökt sig på en så mjuk landning som det går för att minimera mängden flytande delar. Det skulle skona CVR/FDR en hel del.
Chansen finns att datat går läsa ut idag.

Boxarna har garanterat klarat nedslag o så.
Det är just galvanisk korrission som äter sig in och att minnen som ligger stilla "tappar bitar" som är kruxet.

10 år är ok men inte 20-30 år men det kan fortare

Man får se
Citera
2024-03-18, 17:19
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Såna här händelser lockar fram många som vill hamna i rampljuset, tyvärr. Hela händelsen är väldigt bisarr, man får väl anta att det va piloten som medvetet störtade planet men hur lyckades han med det om inte resten av besättningen va med på det.
Han behövde bara vänta tills andrepiloten gick på muggen, efter det var utgången given
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in