Citat:
Ursprungligen postat av
GiatarrNenne
Vad jag förstår slås själva växelriktaren ifrån om den inte har kontakt med nätet.
Man har alltså heller inte sett några problem med de här anläggningarna i Tyskland.
Jag tycker bara det verkade vara en smart lösning för att få ner sin elkostnad. Men visst knotade en del nätägare i Tyskland men myndigheterna verka stödja den här lösningen.
EDIT: De tyska myndigheterna, alltså.
Största problemet här i tex Sverige är det dålig verkningsgrad på de här panelerna när det som mest behövs vi har ju ofta export av el och det är norra änden som har överskottet men i söder är det bristen uppstår med import.
Stor andel "förnybar" i form av vind (och sol) gör dessutom att tex vattenkraften oftare får spilla vatten förbi turbinen. De vill ju ha högt utnyttjande av anläggningen och som sagt tjäna pengar.
Det är ett dilemma det här och nätet måste vara stabilt.
Svårt att avgöra om det bra eller ej men som jag ser det är det isf framförallt södra landet kanske upp till Stockholm det skulle vara av intresse med såna här anläggningar?
Ja Tyskland är i ett helt annat läge sedan de stängde sista kärnkraftverken och de har även haft fler kritiska lägen i elnätet där det var nära bortkoppling för att hålla frekvensen stabil.