2024-03-18, 13:25
Medlem
Nu vet jag att det finns ett visst motstånd mot poddar men Vetenskapsradion handlade faktiskt om det här idag. (Jag har bara slölyssnat själv eftersom jag var upptagen av annat när det sändes i P1 men ska ladda ner avsnittet och lyssna noggrannare.)

Citat:
Genom att själv ansluta små solcellsanläggningar direkt till ett vanligt vägguttag kan man i Tyskland numera bli sin egen elproducent. Så kallade balkongkraftverk har blivit enormt populära för att sänka elräkningen och stödja energiomställningen.

https://sverigesradio.se/avsnitt/sa-gor-en-miljon-tyskar-sin-egen-el-med-balkongkraftverk
Citera
2024-03-18, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Enligt Tysk forskning är det där inget problem. Tvärtom vill deras motsvarighet till Svenska Kraftnät underlätta för de här anläggningarna.

Detta är alltså INTE avsett att helt ersätta nätel helt, utan bara minska förbrukningen för lägenhetsinnehavaren och därmed få ner elräkningarna.

EDIT: Om anläggningen inte har kontakt med nätet slås för övrigt kraftverket ifrån.

Ja största problemet är nog att elnätsbolag, elbolag och myndigheter sätter käppar i hjulen som tex det här med fast installation och då blir sådana här enkla och "billiga" lösningar dels dyra. Glöm inte heller att staten missar intäkter i de skatter de lägger på, om folk får sätta upp dessa för att producera gratis el.

Ja men en solpanel fortsätter väl producera tyckte jag att jag läste någonstans eller är det skitsnack, tänker här på överhettad bortkopplad panel och risk för brand?
Citera
2024-03-18, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Ja största problemet är nog att elnätsbolag, elbolag och myndigheter sätter käppar i hjulen som tex det här med fast installation och då blir sådana här enkla och "billiga" lösningar dels dyra. Glöm inte heller att staten missar intäkter i de skatter de lägger på, om folk får sätta upp dessa för att producera gratis el.

Ja men en solpanel fortsätter väl producera tyckte jag att jag läste någonstans eller är det skitsnack, tänker här på överhettad bortkopplad panel och risk för brand?
Vad jag förstår slås själva växelriktaren ifrån om den inte har kontakt med nätet.

Man har alltså heller inte sett några problem med de här anläggningarna i Tyskland.

Jag tycker bara det verkade vara en smart lösning för att få ner sin elkostnad. Men visst knotade en del nätägare i Tyskland men myndigheterna verka stödja den här lösningen.

EDIT: De tyska myndigheterna, alltså.
Senast redigerad av GiatarrNenne 2024-03-18 kl. 14:05.
Citera
2024-03-18, 14:59
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ja det finns faktiskt en skillnad mellan Tyskland och Sverige; Tyskarna har oftare gasspisarna kvar. De förbrukar på det sättet inte lika mycket el. Vad jag förstår kan de här kraftverken ändå ge c:a 1,3 kW.

Det är frågan om ca 0,3 kW i normalfallet. Det innebär att en sådan panel kan leverera ungefär dagsförbrukningen i en lägenhet när solen skiner.
Citera
2024-03-18, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är frågan om ca 0,3 kW i normalfallet. Det innebär att en sådan panel kan leverera ungefär dagsförbrukningen i en lägenhet när solen skiner.
OK. Det är ju naturligtvis beroende av många parametrar. Jag tänker främst på solintensitet och infallsvinkel.

Det stämmer nog med 300 W som du skriver.

(Sthlm har ungefär 80 soltimmar under varje sommarvecka , teoretiskt ger det isf 96 kWh/månad, på sommaren.)
Senast redigerad av GiatarrNenne 2024-03-18 kl. 16:02.
Citera
2024-03-18, 15:33
Medlem
Citat:
Vad jag förstår slås själva växelriktaren ifrån om den inte har kontakt med nätet.

Man har alltså heller inte sett några problem med de här anläggningarna i Tyskland.

Jag tycker bara det verkade vara en smart lösning för att få ner sin elkostnad. Men visst knotade en del nätägare i Tyskland men myndigheterna verka stödja den här lösningen.

EDIT: De tyska myndigheterna, alltså.

Största problemet här i tex Sverige är det dålig verkningsgrad på de här panelerna när det som mest behövs vi har ju ofta export av el och det är norra änden som har överskottet men i söder är det bristen uppstår med import.

Stor andel "förnybar" i form av vind (och sol) gör dessutom att tex vattenkraften oftare får spilla vatten förbi turbinen. De vill ju ha högt utnyttjande av anläggningen och som sagt tjäna pengar.
Det är ett dilemma det här och nätet måste vara stabilt.

Svårt att avgöra om det bra eller ej men som jag ser det är det isf framförallt södra landet kanske upp till Stockholm det skulle vara av intresse med såna här anläggningar?

Ja Tyskland är i ett helt annat läge sedan de stängde sista kärnkraftverken och de har även haft fler kritiska lägen i elnätet där det var nära bortkoppling för att hålla frekvensen stabil.
Citera
2024-03-18, 15:43
Medlem
Citat:
Största problemet här i tex Sverige är det dålig verkningsgrad på de här panelerna när det som mest behövs vi har ju ofta export av el och det är norra änden som har överskottet men i söder är det bristen uppstår med import.

Stor andel "förnybar" i form av vind (och sol) gör dessutom att tex vattenkraften oftare får spilla vatten förbi turbinen. De vill ju ha högt utnyttjande av anläggningen och som sagt tjäna pengar.
Det är ett dilemma det här och nätet måste vara stabilt.

Svårt att avgöra om det bra eller ej men som jag ser det är det isf framförallt södra landet kanske upp till Stockholm det skulle vara av intresse med såna här anläggningar?

Ja Tyskland är i ett helt annat läge sedan de stängde sista kärnkraftverken och de har även haft fler kritiska lägen i elnätet där det var nära bortkoppling för att hålla frekvensen stabil.
Jovisst, det är ju ett problem med att spilla vatten men jag vet faktiskt inte hur stort problemet är, i stort. Just nu kan det nog förekomma eftersom vi haft så mycket nederbörd, de senaste månaderna.

Men visst det här är inget som ger några stora förändringar av landets elförsörjning utan mer ett sätt för vissa lägenhetsinnehavare att sänka sina elräkningar.
Citera
2024-03-18, 15:54
Medlem
Citat:
Jovisst, det är ju ett problem med att spilla vatten men jag vet faktiskt inte hur stort problemet är, i stort. Just nu kan det nog förekomma eftersom vi haft så mycket nederbörd, de senaste månaderna.

Men visst det här är inget som ger några stora förändringar av landets elförsörjning utan mer ett sätt för vissa lägenhetsinnehavare att sänka sina elräkningar.

Frågan är om det är lönsamt vad är minsta årsförbrukning där det går att räkna hem?
I artikel hade han tjänat in investeringen på två år men som sagt hade velat haft lite mer siffror. Var något räkneexempel i kommentarerna.
Citera
2024-03-18, 15:59
Medlem
Citat:
Frågan är om det är lönsamt vad är minsta årsförbrukning där det går att räkna hem?
I artikel hade han tjänat in investeringen på två år men som sagt hade velat haft lite mer siffror. Var något räkneexempel i kommentarerna.
Till att börja med måste man ha en balkong i någorlunda söderläge som inte skuggas av träd eller andra byggnader.

Har man det gav mitt räkneexempel alltså 24 kWh per sommarvecka i Sthlm.

Här finns kraftverk med prisexempel: https://www.amazon.se/s?k=balkongkraftverk&language=sv_SE&adgrpid=111088 025886&hvadid=678382885855&hvdev=c&hvlocphy=906780 5&hvnetw=g&hvqmt=e&hvrand=1463429553136430915&hvta rgid=kwd-1830579655182&hydadcr=2861_2402393&tag=textstdgled es-21&ref=pd_sl_4g1c5g1a89_e

EDIT: Soltimmar på olika platser vecka för vecka under sommaren i Sverige förra året: https://www.svt.se/datajournalistik/solligan-2023/
Senast redigerad av GiatarrNenne 2024-03-18 kl. 16:01.
Citera
2024-03-18, 16:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Hur många balkongräcken är av trä?

Det var ju snack om satelitdiskar också... om risken att de skall blåsa bort och fara runt i storm.

Är det fastighetsägarna som konstrar?

Sedan gäller det att de matar in rätt på nätet och då kan det vara elbolagen som ställer sig på tvären?

Borde nästan vara ännu lättare att montera på ett metallräcke då det skulle räcka med ett gäng kraftiga gummerade slangklämmor.
Citera
2024-03-18, 16:35
Medlem
Running_mans avatar
Hyresvärden borde installera solceller överallt själva där det är möjligt. På taken, på balkongen, på returstationen, på cykelförrådet...

Så slipper dom 72 olika sorters solpaneler som förfular fasaden (tänk er när paraboler var vanilga).
Citera
2024-03-18, 16:43
Medlem
Hur är detta ur ett brandskyddsperspektiv? Låt säga många balkonger har en anläggning. En fattar eld, hur lätt kan elden sprida sig så att nästa fattar eld, och så vidare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in