2024-03-18, 12:11
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
sökte på hans namn på google och 99% är det västerländsk media som går bananas om hans namn och pratar gott om honom. Bara det ger en indikation ...
Nej det är inte så källkritik går till, försök åtminstone och sluta spamma med skräp.
Citera
2024-03-18, 12:22
Medlem
scoremaxs avatar
Nu vet jag inte hur Ryssarna fungerar rent psykologiskt, men hade jag varit Putin hade jag sett valet som en utmärkt möjlighet att dra mig tillbaka.

Att inte ställa upp för omval hade gjort att Ryssland mer eller mindre hade kunnat reparera hela Ukraina-fadäsen på ett snyggt sätt.
Kanske det enda sättet.
Citera
2024-03-18, 12:29
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleballe8
Fast det där stämmer ju inte öht. Mellan 2008-2012 var det Medevev som var president. Putin har bara suttit sedan 2012 således.

Man var ju inte ens diskret med att Medevev var Putins VD för Ryssland
Citera
2024-03-18, 12:30
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleballe8
Franklin D. Roosevelt ställde också upp för en tredje mandatperiod trots att det egentligen stred mot USA:s konstitution.

Det stred mot traditionen men inte mot dåvarande konstitutionen.

https://en.wikipedia.org/wiki/1940_United_States_presidential_election
Citat:
Throughout the winter, spring, and summer of 1940, there was much speculation as to whether Roosevelt would break with longstanding tradition and run for an unprecedented third term. The two-term tradition, although not yet enshrined in the Constitution, had been established by George Washington when he refused to run for a third term in 1796;

Regeln om att bara sitta två perioder kom till med det 22 tillägget till konstitutionen och vann laga kraft 1951

https://en.wikipedia.org/wiki/Twenty-second_Amendment_to_the_United_States_Constitution
Citat:
The Twenty-second Amendment (Amendment XXII) to the United States Constitution limits the number of times a person can be elected to the office of President of the United States to two terms, and sets additional eligibility conditions for presidents who succeed to the unexpired terms of their predecessors.[1] Congress approved the Twenty-second Amendment on March 21, 1947, and submitted it to the state legislatures for ratification. That process was completed on February 27, 1951, when the requisite 36 of the 48 states had ratified the amendment (neither Alaska nor Hawaii had yet been admitted as states), and its provisions came into force on that date.

Franklin D Roosevelt var president mellan March 4, 1933 – April 12, 1945 så det gällde inte han. Då annat än att han bröt mot en tradition och inte konstitution.
Citera
2024-03-18, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nu vet jag inte hur Ryssarna fungerar rent psykologiskt, men hade jag varit Putin hade jag sett valet som en utmärkt möjlighet att dra mig tillbaka.

Att inte ställa upp för omval hade gjort att Ryssland mer eller mindre hade kunnat reparera hela Ukraina-fadäsen på ett snyggt sätt.
Kanske det enda sättet.

Tror inte det är supersmart för ett land att ändra president mitt i ett "krig" och konflikt med västvärlden.. kan ju väldigt lätt blir kaos och personen ska komma in i sitt jobb med allt vad det innebär.. Att driva ett sådant enormt land är ingen enkel uppgift.
Citera
2024-03-18, 12:33
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Tycker nog att Putin börjar tappa greppet, bara drygt 87% röstade på honom!

https://www.aljazeera.com/news/2024/3/17/putin-poised-to-win-russian-presidential-election-by-a-landslide

Det var bättre på de store förebildens tid då man kammade hem valet med 99,3% av rösterna!

https://en.wikipedia.org/wiki/1937_Soviet_Union_legislative_election

Där snackar vi om en populär ledare!
Citera
2024-03-18, 12:34
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
En lika intelligent fråga som: Skiter björnar i skogen?

Det viktiga är inte hur folk röstar utan vem som räknar rösterna. Nu skulle sannolikt Putin vinna ändå efter all propaganda och förtryck av oppositionella.

Undrar om han verkligen skulle vinna om det fanns 4-5 trovärdiga motkandidater som folk kunde rösta på, som inte tyckte som Putin, och som inte riskerade att mördas?

Den frågan får vi aldrig veta svaret på därför att Ryssarna har aldrig upplevt detta. För Ryssarna är "valet" en ceremoni där man visar sin lojalitet mot härskaren som sitter fram till sin död.
Citera
2024-03-18, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Fast dom gjorde ju det. (Skulle bra gärna vilja veta vilka länder det handlar om här...)

https://tass.com/politics/1759269

En av dom här länderna var fria och demokratiska Syrien ledd av humanisten och världsmedborgaren Bashar al-Assad. Har ni hört någonting annat om han och det landet så beror det bara på att Svenska medier är så korrupt och biased...
Vilka länder var inbjudna?
Citera
2024-03-18, 12:42
Medlem
snake65s avatar
Fria val enligt ryzzland, beväpnade soldater som övervakade dom som röstade
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/vittnen-till-svt-hur-kan-valet-kallas-legitimt-nar-det-star-nagon-med-kpist
Citera
2024-03-18, 12:48
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Vilka länder var inbjudna?

Jag har inte sökt ordentligt men dom enda länderna jag känner till som blev inbjudna är Syrien och Sydafrika förutom dom andra länder som nämns i TASS-artikeln. Kan tänka mig några länder i Sydamerika och några andra afrikanska länder också har fått samma inbjudan. Jag kan hojta till om jag hittar någon definitiv lista.
Citera
2024-03-18, 12:50
Medlem
sunlesss avatar
Det var förutbestämt att Putin skulle vinna. Han kommer slå Stalins rekord.
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Viktigt att förstå är att den legitimitet du refererar till, och som du tycker Ryssland borde kunna uppnå, sannolikt inte är något som tilltalar ryssarna och Ryssland. Vår tolkning av demokrati är helt enkelt inte den bästa sett från deras perspektiv. De anser säkert att det är inkörsporten till hbtq, feminism och annat destruktivt.

Vår "öppenhet" i väst är ju också bara en chimär. Visst, mer öppet än Ryssland men långt ifrån helt öppet, så frågan blir var man väljer att dra gränsen. Ryssarna kanske är nöjda med där gränsen är dragen idag. Är du nöjd med var vi dragit våra gränser? Är vi "perfekta" nu?

Demokrati är inte binärt och om sanningen ska fram är det snarare väst som närmar sig Ryssland vad gäller öppenhet och censur. I sken av det, varför skulle dom vilja ställa om och möta oss? De kanske ställer sig den omvända frågan: "Varför går utvecklingen i väst så långsamt?"
Trump och Putin går hand i hand.
Det är ju knappast ett problem i Ryssland. Fattigdom och lägre levnadsstandard är det.

Att inte kunna medverka politiskt, tycka vad man vill och älska den man vill är inte demokrati. Det är uppenbart att du ser det som nånting bra/försöker få det att framstå som nånting bra. Jag måste ändå medge att du inte är helt oskolad i gaslighting. Jävla giftorm.
Citera
2024-03-18, 12:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Trådens ämne är INTE era åsikter om Covid och vaccin. Inlägg raderade, varningar utdelade.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in