Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
"Täby den 9 januari 1990.
Till Sven Anér!
Efter ditt första brev med relevanta frågor runt Palmemordet kände jag mig mycket motiverad och skrev samma vecka ner tjugofyra A4 sidor utan att ens ha hunnit halvvägs.
Men, julen närmade sig och jag blev tvungen att prioritera annat. Eftersom jag ville leva upp till din egen ambition i ämnet, så skrev jag några rader till dig om att jag ville utnyttja mellan-dagarna till en fortsättning.
Sedan kom kallduschen i form av ditt nästa brev, strax innan du for söderut. Du ifrågasatte inte bara om jag verkligen hade varit på platsen vid tillfället, utan du påstod t.o.m. att jag ljugit ihop en massa.
Ingen som känner mig skulle nånsin påstå något sådant. Så kategorisk som du var i din formulering så kändes det helt meningslöst att fortsätta mitt skrivande runt dina frågor."
https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-2019-01-09_E63-24_Korrespondens_Stig_Engstr%C3%B6m_Sven_An%C3%A9r _Gunnar_Wall.pdf/5
Detta är strax efter att FUP:en släppts efter frikännandet av CP i hovrätten.
Fråga 1-2 från Anér besvarar SE i intervjun 1992, samt i april-förhöret 1986:
Det var en Valmet-annons och den postades strax innan han gick.
Fråga 3 har han besvarat ett flertal gånger, att han tittade på klockan.
Fråga 6-8 är intressanta, och frågan är om Anér fick dem från FUP:en:
Varken polismannen eller mannen i kön (supervittnet) har hört SE-signalementet.
Eller utförde Anér egna efterforskningar? Man kan undra vad som finns i hans arkiv.
Även detta borde kanske digitaliseras. Åtminstone bitarna som rör Skandiamannen.
De där 50 sidorna, eller vad det nu hade blivit, hade varit intressanta att läsa!
Svaret till Anér vibrerar av ilska, även om skrivstilen är ytterst kontrollerad.
Budskapet är att GS inte var i fysisk form för sitt arbete och hans insats på platsen var något som LP "svor åt", och "lilla" AH är inget mer än en tömmare av bäcken. Båda gjorde fel i sina yrkesroller, menar SE, och därmed är de mindre trovärdiga än honom.
Detta är en känd manöver inom retoriken: Att angripa någons trovärdighet och flytta över ansvar till andra.
Kanske har vi fått något att fundera på nu?