2024-03-17, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Så allt som är uppbyggt av atomer är grundämnen menar du? Du har lyckats diskvalificera dig för vidare diskussion. Önskar dig en god kväll, med dina grundämnen.

Jag syftar inte enbart på rena grundämnen, kan handla om föreningar också. När jag säger ''grundämne'' så syftar jag även på föreningar. Så återigen, inga misstag, enbart din autistiska tolkning på saken.

Men jag ska göra pinan kort för dig:

Premiss 1: För att något ska bestå av atomer så måste det innehålla en viss andel av ett eller flera grundämnen eller vara rena grundämnen.

Premiss 2: Bitcoin innehåller varken en viss andel av ett grundämne eller är ett rent grundämne.

Slutsats: Bitcoin består därför inte av atomer.

Erkänn dig besegrad.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2024-03-17 kl. 18:15.
Citera
2024-03-17, 18:14
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Jag har 2.75% av portföljen investerat i Bitcoin genom innehavet Coinbase. Värdet av noll är inget annat än noll - men man kan ändå spekulera.
Så för att knyta an till trådens ämne håller du alltså med om att det saknas underliggande värde.

Citat:
Jag ser Bitcoin som en proteströrelse mot Fiatvaluta och håller definitivt med om kritiken. Pengar ska inte ha olika verktyg där politiken kan gå in och ändra räntor och trycka nya pengar hur som helst, riktiga pengar är guld och straffet för att späda ut den ädla metallen har traditionellt varit döden.

Att en valuta som har värdet noll kan konkurrera med andra riktiga valutor borde ses som ett mycket allvarligt problem och anledning till självkritik. Att Bitcoin ens finns som begrepp säger att det är ett allvarligt fel på Fiatvalutan. Trots mer än 100% plus så tänker jag hålla kvar vid Coinbase. Det finns bara guld, krypto och Fiat att välja på och där väljer jag nog helst gruvor som producerar guld, krypto som spekulation och har jag för mycket pengar på kontot så blir det aktier. Fiat innebär ju att "cash is trash" räknat över tid.
Men jag har ju läst flera gånger om här, bl a från eminente skribenten Leaston, att bitcoin inte alls är en valuta utan snarare jämförbart med guld! Hur ska vi ha det egentligen? Vilka politiker är det som späder ut värdet på guld?
Citera
2024-03-17, 18:15
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Jag syftar inte enbart på rena grundämnen, kan handla om föreningar också.

Men jag ska göra pinan kort för dig:

Premiss 1: För att något ska bestå av atomer så måste det innehålla en viss andel av ett eller flera grundämnen eller vara rena grundämnen.

Premiss 2: Bitcoin innehåller varken en viss andel av ett grundämne eller är ett rent grundämne.

Slutsats: Bitcoin består därför inte av atomer.

Erkänn dig besegrad.
Nu försöker du bara slingra dig från påståendet att allt uppbyggt av atomer är grundämnen.
(FB) Är krypto i princip ren spekulation utan underliggande värde? Hur ska man resonera?
Eller tar du tillbaka det?

Låt mig fråga:
Är text i en bok något fysiskt enligt dig?
Senast redigerad av Leaston 2024-03-17 kl. 18:17.
Citera
2024-03-17, 18:16
Medlem
Jag tycker diskussionen har hamnat i ett sidospår nu.

Bitcoin är värdefull i egenskap av att vara en digital, knapp tillgång (den enda verkligt knappa) vars egenskaper efterliknar, idealiserar och förbättrar guldets monetära egenskaper. Dessa egenskaper har gett guldet den absolut största delen av dess värde genom historien till denna dag.

Digitala företeelsers eventuella koppling till atomer etc är irrelevant. Och bitcoin efterliknar förstås inte guldet rent fysikaliskt.

Däremot är bitcoin ett ytterst intressant experiment som har fallit så väl ut att bitcoin är på god väg att finansiellt etablera sig som "digitalt guld" och i förlängningen kan komma att utgöra den monetära basen för hela världen.

Detta gör det högintressant att skaffa sig eller hålla en bitcoinposition. Många inser detta, varför priset stiger år efter år.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-03-17 kl. 18:19.
Citera
2024-03-17, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merkhur
Så du tror att en atom är samma sak som ett grundämne och att ett grundämne är en atom?
Det är den gängse uppfattningen de senaste 200 åren. Med parentesen att ett grundämne är förstås inte en specifik individuell atom, utan det avses alla atomer med ett specifikt antal protoner i sin kärna.

Edit: men jag instämmer med Stopp.Belagg, det behöver vi kanske inte älta mer här. Vi kan bara konstatera att bitcoin är inte fysiskt.
Senast redigerad av HasseKlasse 2024-03-17 kl. 18:20.
Citera
2024-03-17, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Det är den gängse uppfattningen de senaste 200 åren. Med parentesen att ett grundämne är förstås inte en specifik individuell atom, utan det avses alla atomer med ett specifikt antal protoner i sin kärna.

Edit: men det behöver vi kanske inte älta mer här. Vi kan bara konstatera att bitcoin är inte fysiskt.

Nej den gängse uppfattningen är inte att grundämne är en atom. Det finns grundämnen med fler än en atom.
Citera
2024-03-17, 18:21
Medlem
Citat:

Irrelevant fråga, vi pratar om ditt uttalande kring huruvida bitcoin och andra digitala valutor är uppbyggda av atomer.

Håller du med om att allting som består av atomer är antingen rena grundämnen eller består av en andel av en eller flera grundämnen? Ja/nej?

Och om du inte håller med om det, så har du noll kunskaper om naturvetenskap men om du håller med om det, kan du förklara hur exempelvis bitcoin i sig självt uppfyller detta? Tack.

Att snacka omkull dig gör jag på nolltid, Leaston, det vet du.

Med din logik, så kan man hävda att spel som world of warcraft och counter strike också är uppbyggda av atomer haha. Är du så pass bränd?
Citera
2024-03-17, 18:22
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag tycker diskussionen har hamnat i ett sidospår nu.

Bitcoin är värdefull i egenskap av att vara en digital, knapp tillgång (den enda verkligt knappa) vars egenskaper efterliknar, idealiserar och förbättrar guldets monetära egenskaper. Dessa egenskaper har gett guldet den absolut största delen av dess värde genom historien till denna dag.

Digitala företeelsers eventuella koppling till atomer etc är irrelevant. Och bitcoin efterliknar förstås inte guldet rent fysikaliskt.
Bitcoin saknar också en av de nödvändiga egenskaper som har gjort guldet eftertraktat, nämligen att det har verkliga tillämpningar. Dvs att du skulle kunna göra annat med bitcoin än att köpa och sälja just bitcoin.
Citera
2024-03-17, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merkhur
Nej den gängse uppfattningen är inte att grundämne är en atom. Det finns grundämnen med fler än en atom.
Det vore ett genombrott, nämn ett så får du kanske Nobelpris i fysik
Citera
2024-03-17, 18:27
Medlem
Citat:
Nu försöker du bara slingra dig från påståendet att allt uppbyggt av atomer är grundämnen.
(FB) Är krypto i princip ren spekulation utan underliggande värde? Hur ska man resonera?
Eller tar du tillbaka det?

Låt mig fråga:

Bitcoin består av 0 % grundämnen och eftersom allting som är uppbyggt av atomer består av >0 % grundämnen, så kan inte bitcoin vara uppbyggt av atomer.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2024-03-17 kl. 18:31.
Citera
2024-03-17, 18:30
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Allt som är uppbyggt av atomer består av grundämnen i någon mån, men det behöver inte vara rena atomer. Lägg ner semantiken.
Det var du som började använda sematiken för att misstolka en väldigt enkel poäng om att Bitcoin inte är en illusion. Nu kommer alltså detta samtidigt som du börjar prata om "rena atomer"...

Jag låter moderatorn klippa bort ett par sidor dravel som uppstod för att du ville anmärka på just semantiken...

Har spenderat på tok för mycket tid nere på din låga nivå som det är. Jag avlutar med det konstaterandet.
Citera
2024-03-17, 18:30
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Så för att knyta an till trådens ämne håller du alltså med om att det saknas underliggande värde.
Min utgångspunkt är att så länge Bitcoin använder kraft till att beräkna nonsens så har den värdet noll. Det kan förändras om Bitcoin eller någon av dess kloner börjar att sälja beräkningskraft och lagringsutrymme. Då uppstår ett verkligt värde som kan öka exponentiellt.

Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Men jag har ju läst flera gånger om här, bl a från eminente skribenten Leaston, att bitcoin inte alls är en valuta utan snarare jämförbart med guld! Hur ska vi ha det egentligen? Vilka politiker är det som späder ut värdet på guld?
Kan inte svara för Leaston. Värdet på Fiat är som vi alla vet jämförbart med en aktie som aldrig går upp utan snarare minskar med 2% per år oavsett vad - vilket innebär att det är en no go zon som man alltid undviker. Vilka politiker späder ut guld? - Ingen kan späda ut guld utan att karaten förändras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in