2024-03-17, 10:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Snarare du som borde läsa på om hur reserve banking systemet fungerar. Finns ingen styrsel förutom den inbillade de hittat på själva. När de höjer styrräntan så pressar de snarare upp inflationen eftersom att fler människor säljer sina investeringar och lägger sig likvida på banken istället - vilket banken i sin tur använder för att erlägga ännu mer krediter som gör att inflationen sticker iväg ännu mer. Visst köpkraften minskar bland vanligt folk, men banken får också 10x mer krut att låna ut så...

Tack, jag är upp 300k iår på mina krypto, och de utgör 3% av mina investeringar. Men lycka till med svennelivet och det ändlösa hamsterhjulet gullet.
Haha alltid samma argument: Jag har en trillion i crypto därför har jag rätt. Kan du bevisa det, inser du vilket efterblivet argument det är?
Citera
2024-03-17, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Nä guld kommer alltid att ha ett värde så länge det finns ett användningsområde för metallen.

Som jag skrev, ett mycket lägre värde men inte 0.
För dig som investerare skulle det dock bli så litet värde kvar att det inte gör mycket skillnad.
Guld hade sin ställning långt innan det hade ett industriellt värde.
Citera
2024-03-17, 10:48
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merkhur
Du tänker på industriella tillämpningar, men guld fick sitt värde långt innan dess. Detta har bara varit relevant i pqa 50 år av guldets mångtusenåriga historia. Men visst, guldet kommer inte falla till 0 pga detta men det skulle bli en extrem kollaps.
Har du hört talas om smycken? Vet du varför guld är så extremt bra till att tillverka smycken? Det finns många saker som är vackra och blänker, men guld är överlägset mest efterfrågat. Känner du till dessa unika egenskaper hos guldet?

Ett tips är att sluta skriva innan man gör bort sig helt.
Citera
2024-03-17, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Har du hört talas om smycken? Vet du varför guld är så extremt bra till att tillverka smycken? Det finns många saker som är vackra och blänker, men guld är överlägset mest efterfrågat. Känner du till dessa unika egenskaper hos guldet?

Ja det är vad jag sagt, det är baserat på att människor gillar hur det blänker. Jag skrev om detta här:

Citat:
Det har allt med saken att göra. Kvinnor skulle inte vilja få guldsmycken eller en vigselring i guld av sin man om det inte var dyrt. En stor del av efterfrågan av det finns alltså pga att det är dyrt. När det är dyrt blir det eftertraktat.

Guldet fick sitt värde för att det blänker, människor gillade vad de såg och tillgången var begränsad. Den begränsade tillgången gjorde att alla inte kunde få det vilket gav status. Det etablerade ett värde för guld så att det kunde börja användas som pengar långt innan fiat fanns. Detta förstärkte människors inställning att guld är värdefullt och ju längre tid människor såg på guld på detta sätt desto stabilare värde fick det. Till slut visste alla att guld är pengar och alla vill därför ha det. Guldets värde backas alltså endast upp av att människor anser att det är värdefullt.

Och det var mycket praktiskt som ett betalmedel jämfört med att betala med byteshandel. Du kunde ta med dig ditt guld istället för att släpa med dig all din egendom.

Idag däremot kan du inte det, du kommer direkt stoppas i tullen om du försöker ta med dig guldtackor när du lämnar landet. Du behöver också beskydd om du har med dig en massa guld, du kan bli rånad på alla dina tillgångar annars. Med krypto är det annorlunda, du har tillgång till det var än i världen du befinner dig. Det är inte fysiskt och behöver därför inte transporteras med dig när du flyttar. Staten kan inte beslagta dina krypto som de kan med fiat genom inflation. Där kan staten bara trycka mer fiat så dina fiat blir mindre värda.
Citera
2024-03-17, 10:55
Medlem
Citat:

Smycken är väl inte direkt ett exempel på funktionellt användningsområde.

Det är bara att inse - guld har ett högt värde för att det är eftertraktat pga sitt värde - inte pga sitt användningsområde.

Nästan allt guld som utvinns blir smycken eller tackor som placeras i bankfack.
Citera
2024-03-17, 10:55
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Som jag skrev, ett mycket lägre värde men inte 0.
För dig som investerare skulle det dock bli så litet värde kvar att det inte gör mycket skillnad.
Guld hade sin ställning långt innan det hade ett industriellt värde.

Nä det skrev du ju inte. Sitter du och inbillar dig saker?
Citera
2024-03-17, 10:58
Medlem
Citat:
Nä det skrev du ju inte. Sitter du och inbillar dig saker?

Jag har skrivit det flera gånger. Enligt Copilot används 6,7% av guldet i industriellt syfte, det räcker alltså inte för att upprätthålla värdet.

I många av dessa fall är guld inte ens en fördel. T.ex. min förstärkare har guldplätterade kontakter men det ger ingen fördel, annat än som försäljningsgimmick.
Citera
2024-03-17, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298

Det är bara att inse - guld har ett högt värde för att det är eftertraktat pga sitt värde - inte pga sitt användningsområde.

Precis, om en vigselring i guld skulle kosta 50 kr skulle ingen kvinna vilja ha det.
Citera
2024-03-17, 11:00
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ja det är vad jag sagt, det är baserat på att människor gillar hur det blänker. Jag skrev om detta här:
Så du känner alltså inte till de unika egenskaper hos guld som gör att det är extremt användbart till bl a smycken.

Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
??

Är kläder heller inte det? Alla skulle kunna klä sig i likadana gråa overaller då. Och varför ska man måla om hemma, det är heller inte funktionellt?

Citat:
Vad i helvete är det du skriver? Guld är eftertraktat pga att det är eftertraktat?

Citat:
Detta stämmer inte överhuvudtaget. Majoriteten används inom industrin och smyckestillverkning.
Citera
2024-03-17, 11:01
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Bitcoin är inte uppbackat av nånting utan bara av att det finns en greater fool som är beredd att betala mer än du gjorde.
Precis som guld då?

Innan du kommer med "ja men i industrin..." så fundera på guldets värde de 4000 år industrin inte fanns.
Citera
2024-03-17, 11:02
Medlem
Citat:
Så du känner alltså inte till de unika egenskaper hos guld som gör att det är extremt användbart till bl a smycken.

Dessa egenskaper behövs inte för ett smycke.
Den egenskapen kvinnan är ute efter är värdet, hon vill att mannen ger henne värdefulla föremål.
Citera
2024-03-17, 11:03
Medlem
Citat:
Detta stämmer inte överhuvudtaget. Majoriteten används inom industrin och smyckestillverkning.

Bullshit.

https://geology.com/minerals/gold/uses-of-gold.gif

6% används i industrin - resten blir smycken och investeringar i bankfack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in