2024-03-17, 11:05
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Den senast handlade bitcoinen prissattes till 67k $, men du får inte 67k $ för alla miljontals utestående bitcoins. Skulle alla miljontals bitcoin läggas ut till försäljning samtidigt så skulle priset bli ungefär 0$.

Lägger du ut alla Apple-aktier till försäljning samtidigt så skulle dom också betinga ett pris långt under gårdagens stängningspris. Men varje aktie skulle ändå ha ett pris som motsvarar andelen av de diskonterade förväntade framtida kassaflödena från Apples affärsverksamhet.

Ja, och om man tänker sig en fyrkantig cirkel, är den rund eller fyrkantig?
Tankeexperiment är inte intressanta om dom är irrelevanta för verkligheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merkhur
Precis, om en vigselring i guld skulle kosta 50 kr skulle ingen kvinna vilja ha det.

Och en kriminell skulle inte gå omkring med en halvkilos halskedja i guld om den kostade ett par hundra kronor.

Framtidens statusflashande kanske blir att signera ett meddelande med nyckeln till en välfylld bitcoinadress?

(Jag hör dock till dem som tror att guld kommer att fortsätta att ha ett ganska högt värde, trots att priset sjunker om man mäter i bitcoin.)
Citera
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merkhur
Dessa egenskaper behövs inte för ett smycke.
Den egenskapen kvinnan är ute efter är värdet, hon vill att mannen ger henne värdefulla föremål.

Lista gärna andra grundämnen (metaller) som:
- inte oxiderar
- inte korroderar
- är vackert
- har en hög smältpunkt
- är formbart
Citera
2024-03-17, 11:06
Medlem
TotalWars avatar
Det finns en massa kryptovalutor som är bättre än bitcoin på alla sätt och vis men bitoins höga kurs beror på den så kallade "first mover advantage". Bitcoin var först ut och priset reflekterar det. Det är en myt att bitcoin skulle ha "speciella egenskaper". Värdet ligger i att folk känner till den. Nätverket drar onödigt mycket ström och är inte tillräckligt anononymt, men det reflekteras inte i priset.

Är det ett pyramidspel?
Nej, inte om man håller sig till de stora kryptovalutorna.

Är det en bubbla?
Sannolikt ja men det går att tjäna pengar länge än.
Citera
2024-03-17, 11:07
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Nästan allt guld som utvinns blir smycken eller tackor som placeras i bankfack.

Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
6% används i industrin - resten blir smycken och investeringar i bankfack.
Kan du se några skillnader mellan dina två uttalanden ovan?
Citera
2024-03-17, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes

Lista gärna andra grundämnen (metaller) som:
- inte oxiderar
- inte korroderar
- är vackert
- har en hög smältpunkt
- är formbart

Fast varför är det ens viktigt, vi lever i ett annat samhälle idag än för 100 år sedan, nu köper vi nytt.
Det här med vad som är vackert är också starkt backat av våra känslor, uppbackat av känslor alltså.
Citera
2024-03-17, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Bitcoin är ett tankeexperiment.
Citera
2024-03-17, 11:13
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Tankeexperiment är tvärtom mycket användbara i logiska resonemang, men du har som bekant svårt för sådana.

Vill du berätta nu hur du kom fram till att aktier är överprissatta med 10x jämfört med de underliggande värdena, men att bitcoins pris alltid råkar vara exakt detsamma som det underliggande värdet?
Citera
2024-03-17, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det är ett pyramidspel. Den dagen folk inte efterfrågar Bitcoin så finns inget värde. Noll.

Håller med dig att den dagen folk inte efterfrågar Bitcoin så finns inget värde.

Kan du hålla med mig i att folk efterfrågar Bitcoin pga dess unika egenskaper/funktioner samt dess säkerhet?

Sen kan vi diskutera huruvida efterfrågan kommer att bli mindre eller störrre i framtiden. Jag tror större.
Citera
2024-03-17, 11:21
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vill du berätta nu hur du kom fram till att aktier är överprissatta med 10x jämfört med de underliggande värdena, men att bitcoins pris alltid råkar vara exakt detsamma som det underliggande värdet?

Vill du berätta varför ett företag som köps upp av ett annat företag ALDRIG kostar i närheten av det sammanlagda aktiepriset? Varför är det så tror du?
Du brukar själv dra upp Gamestop i tid och otid...

Don’t confuse the company’s value with the value of shares
https://www.onetoonecf.com/dont-confuse-the-companys-value-with-the-value-of-shares/

Enjoy...
Citera
2024-03-17, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Du kan inte jämföra fastigheter med bitcoin. Du förstår inte detta men någon som är smart förstår det.

Om bitcoin var lika säkert som fastigheter, varför kan du då inte låna pengar till det på samma sätt av bankerna? Menar du på att bankerna sitter på mindre expertis och resurser än du själv?

Bitcoin lån finns, bara googla
Citera
2024-03-17, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Nä eller så är vi lite mer insatta i hur ekonomi fungerar. En vanlig valuta som ett lands valuta, dollar eller kronan t ex är uppbackade av en centralbank och landets ekonomi. Har marknaden stark tilltro till ett lands ekonomi så har det landets valuta även ett starkt stöd. En kryptovaluta har inget underliggande stöd alls och är ett pyramidspel precis som någon annan skrev. De bygger på the greater fool.

Jag är väldigt insatt i ekonomi, tack. Och jag känner därför till bluffen med fiat-systemet. Jag köper inte premissen att jag ska slita och jobba (byta min tid mot pengar) för att få en valuta i handen, som en annan aktör i samma system kan skapa obegränsat av från tomma intet. Kommer aldrig att göra det så länge jag lever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in