2024-03-16, 18:52
Medlem
Fr3ak0ut90s avatar
Vafan moderaterna behöver få knulla runt också?
Citera
2024-03-16, 18:55
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Låter som en juridisk mardröm att bedöma vad ett "humoristiskt sammanhang" är, funkar ens lagen så eller går man mer eller mindre på rena teknikaliteter som "har ansvarig utgivare" och "skämtar om sånt som känns typ okej i magen för kultureliten". Det förefaller inte orimligt att mången forumrasister trots allt försöker sig på ett skämt, jag skulle inte ta gift på att så inte är fallet iallafall. Är lagen då att man ska ha "hjärtat på rätt plats", känns spontant inte superduperrättssäkert.
I detta fallet så känns det inte så speciellt svårt att bedöma det som humor.
Jag tycker även det finns renodlade fall där någon bara randomhatar folkgrupper ur kontext.
Jag förstår inte att det skulle vara så svårt att bedöma, det är många brott som är rena bedömningsfrågor utav rättsväsendet.
Citera
2024-03-16, 18:56
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Min kusins fru jobbar inom socialtjänsten och är det något som har ökat de sista 2 åren bland prostitution så är det ryskor!
Inte ovanligt heller att de har kommit hit på förfalskade ukrainska pass efter de är gångbara inom EU.
Är du ryss så behöver du visum.
Är det något Ukrainare har gjort på senare tid så är det att konkurrera ut Mellanöstern kärringar inom städ.
Vi har ett par ukrainskor på jobbet som städar.
De talar redan skaplig svenska.
Säger inte att du har fel i din upplevelse men Ukrainarna rent generellt ligger långt över genomsnittsinvandraren och kommer få akademiska jobb, inte städarjobb. Våra tre bästa flyktinggrupper (asylflyktingar, och ukrainare är inte asylflyktingar rent tekniskt) de senaste 40 åren har varit iranierna, kroaterna och Ukrainarna. Asylinvandring som verkligen bidragit till samhället. Att en arab "eller barn till arab" får sitta i skattefinansierad tv och göra sig rolig på deras bekostnad känns märkligt.
Citera
2024-03-16, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Om jag eller annan vill anmäla, för att testa lagen om den bara gäller när vita uttalar sig nedlåtande mot svarta, så finner jag det som att det är just på detta viset.
Hets mot folkgrupp är ett hatbrott (lagen som kriminaliserar hets mot folkgrupp kallas i Sverige även Lex Åberg) som innebär att offentligt sprida uttalanden som hotar eller är nedlåtande mot vissa utpekade grupper av människor.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hets_mot_folkgrupp
Christina Hill, ansvarig utgivare för IFS och programchef på SVT, säger att det inte är aktuellt med några åtgärder.
– Det är ett program som leker med och gör humor av stereotyper och nationaliteter som vi kanske inte är så vana vid att höra i Sverige, säger hon.
https://www.svt.se/kultur/ukrainas-ambassador-rasar-mot-svt-program

De är så fräcka.

”Det är ett program som leker med och gör humor av stereotyper och nationaliteter som vi kanske inte är så vana vid att höra i Sverige

Ja, vi är inte vana vid det för att ni dömer hos för HMF om vi sprider sådana skämt.
Citera
2024-03-16, 19:01
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Är statstelevisionen platsen att skrika att flyktingar (som tvingas uppehålla sig i landet på grund av ett pågående krig) är horor? Misstänker att toleransen hos de flesta skulle vara något lägre om det var statstelevisionen i ett shit hole country i stil med Ryssland.

För all del, vem är jag att bedöma verkshöjd i ett skämt? Men nån jävla Cartman, som inte fattar vad Cartman är, som pekar på en kvinna och säger: "haha, du tvingas bli våldtagen inom sexindustrin". And there was much rejoicing. Vänstern alltså, kommer fan aldrig fatta hur era jävla trippla måttstockar funkar...

Någon får väl texta klippet till engelska och lägga ut "skämtet" på youtube. Skulle vara intressant att få internationella reaktioner på svensk stats-tv:s version av "svensk" humor.
Citera
2024-03-16, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det finns väl olika kontext. När man gör det i humoristiskt sammanhang eller om man bara randomhatar på något forum.
Hat eller komik?

Lagen gör ingen sådan distinktion. Även skämt kan vara HMF när en svensk är avsändaren.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VRAK1/pojke-domd-for-rasistiskt-facebookinlagg
Citera
2024-03-16, 19:03
Medlem
psykoshippiens avatar
Håll käften, det är objektiv journalistik och de har då samlat sina objektiva åsikter och kan presentera dessa helt riktigt. Det är kvinnor i överflöd som kommer hit och pressar priserna på sexmarknaden så att Svenska kvinnor kommer bli utsatta för sexuellt våld i högre grad. Ad hoc måste vi ta emot flera invandrare från MENA samt bygga fler pedofiltempel så att arabers sexualbrott kan pågå bakom stängda dörrar.
Citera
2024-03-16, 19:04
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
I detta fallet så känns det inte så speciellt svårt att bedöma det som humor.
Jag tycker även det finns renodlade fall där någon bara randomhatar folkgrupper ur kontext.
Jag förstår inte att det skulle vara så svårt att bedöma, det är många brott som är rena bedömningsfrågor utav rättsväsendet.
Menar du alltså att rasistiska uttalande på nätet aldrig är formulerade som skämt? Vad är skillnaden att skämta om att kvinnor från Ukraina är horor i SVT och att, säg, skämta om att romer är tjuvaktiga på Flashback? Funkar det alltså så i Sverige att det är upp till domstolen att bedöma inte vad man skämtat om utan om upphovsmannen vid skämttillfället hade dödsknarkarnazist-uppsåt? Låter för en icke-invigd som extremt Kafkaesque.
Senast redigerad av brukstjack 2024-03-16 kl. 19:09.
Citera
2024-03-16, 19:04
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Njae, finns en hel del supervackra judinnor.scarlett johansson, nathalie portman etc.
Dessa är väl inte särskilt semitiska dock.
De är inte renodlade semiter eller judar. De är gravt rasblandade med arier som de flesta hollywoodjudar är idag.
Iranier och många araber är härstammar däremot ifrån det indo-ariska ur hemmet.
Citera
2024-03-16, 19:05
Medlem
Här finns en TV-tråd för dom som vill diskutera själva programmet (FB) SVTs frågesport: Vita svenskar tävlar mot invandrare i "Invandrare för svenskar". Första halvan av tråden innehåller mest FBare som "rasar" innan programmet ens sänts.
Citera
2024-03-16, 19:06
Medlem
Citat:
Du lever upp till ditt nick iallafall. Det kan ingen ta ifrån dig min vän!

Haha! Alltså håller med om att standard är att det är ett jäkla hyckleri. Kvinnor kan i princip aldrig göra fel, män gör fel genom att existera. En kvinnlig chef som uppvisar samma personlighetsdrag som en man som sitter i fängelse får applåder och kallas Girlboss. Alltså sexismen är så genomsyrande att jag inte ens orkar bry mig längre.

Sedan riktiga simpcucks är i regel av annan modell. Det är killen som helt struntar i moral, etik, verklighet osv. Han kommer säga att han "standwithgirls" även om bruden är 55, seriemördare, sociopat och VD. För han tjänar på det. Han kan inte få uppskattning annars. Det gynnar hans karriär att vara en cuck osv.

Just ang. den här tjejen så är hon faktiskt ganska rolig och ser trevlig ut.
Inte sett programmet som tråden handlar om. Bara svenska nyheter.

Om det stämmer att det antyddes sånt om Ukrainare så tycker jag det var fel och osmakligt, men är heller inte något fan av cancel culture och liknande sociala vapen.
Senast redigerad av SimpCuck2000 2024-03-16 kl. 19:29.
Citera
2024-03-16, 19:09
Medlem
Keramik-Kalabaliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Fick ett spam-email häromdagen om någon påstådd dating sida där man kan träffa ukrainska kvinnor. I själva verket är det prostitution.
Endast lågbegåvade tror att s.k. spam är äkta reklam. När du nu följde länken så kom du säkert till en sida som inte handlar om prostitution av ukrainskor eller ukrainare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in