2024-03-16, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
För att det inte hade något med poängen att aktiepriserna är uppblåsta jämfört med företagens faktiska värden eller deras förhållandevis ynka årsresultat.

Varför är dom uppblåsta? Jo för att folk använder aktiemarknaden för att parkera sina fiat kapital då det är värdelöst att ha pengar på banken/madrassen.

Apropå att kräva svar på frågor, när skall du be om ursäkt för att du rekommenderade folk att sälja sina Bitcoin nere på 20k? Eller när du lovade att det inte skulle bli några mer ATH igen, för ett drygt år sedan?

När ska du be om ursäkt för din felaktiga prisförutsägelse på hela 3-6 miljoner dollar till slutet av 2026?
Citera
2024-03-16, 17:42
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merkhur
Det jag skrev hade inget med bitcoin att göra så du ljög.

6,7% används i industriellt syfte enligt Copilot. Den lilla efterfrågan sätter alltså inte priset på guld. Smycken och investeringar utgör en majoritet och detta baseras jut på att människor anser att guld har ett värde, precis som indianerna ansåg att glaspärlor hade ett värde.
Du kanske ska fråga en guldsmed om varför inte alla bara gör smycken av aluminium och sparar pengar?
Citera
2024-03-16, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du kanske ska fråga en guldsmed om varför inte alla bara gör smycken av aluminium och sparar pengar?

Jag behöver inte fråga eftersom jag gav svaret i inlägget du citerade. Eftersom människor bländas av guld på samma sätt som indianerna bländades av glaspärlor.
Citera
2024-03-16, 17:47
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag behöver inte fråga eftersom jag gav svaret i inlägget du citerade. Eftersom människor bländas av guld på samma sätt som indianerna bländades av glaspärlor.
Då har du helt fel. Ditt ursprungliga uttalande var alltså:

Citat:
En ytterst liten andel av allt guld används för metallens egenskaper
Vilket naturligtvis är helt uppåt väggarna fel (och inte för att man ”bländas” av guld ).

Nu har jag aldrig hävdat att guld ens är en bra investering, men någon gräns måste det ju finnas för denna dumhet kring ”guld 2.0”, ”digitalt guld” osv.
Citera
2024-03-16, 17:50
Medlem
Citat:
Då har du helt fel. Ditt ursprungliga uttalande var alltså:

Vilket naturligtvis är helt uppåt väggarna fel (och inte för att man ”bländas” av guld ).

Nu har jag aldrig hävdat att guld ens är en bra investering, men någon gräns måste det ju finnas för denna dumhet kring ”guld 2.0”, ”digitalt guld” osv.

Nej inget av det jag skrivit är fel. Endast 6,7% av guldet används som metall enligt Copilot. Värdet av guld sätts alltså av att människor imponeras av guld, att vi gillar det och ger det ett värde.
Citera
2024-03-16, 17:55
Medlem
Så länge vi har karteller och andra kriminella organisationer som håller bitcoin igång så är allt bra. De dom kriminella som tillför värde i bitcoin
Citera
2024-03-16, 18:00
Avslutad
Värdet på bitcoin är lika säkert som att låna ut en femhundring till pundare.
Det enda som krävs är att nån ryss skapar falska bitcion eller att usa förbjuder handel så är det kört och ni är lika fattiga som när ni började. Sorry men det blir inge nya padelbollar nästa match
Citera
2024-03-16, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Värdet på bitcoin är lika säkert som att låna ut en femhundring till pundare.
Det enda som krävs är att nån ryss skapar falska bitcion eller att usa förbjuder handel så är det kört och ni är lika fattiga som när ni började. Sorry men det blir inge nya padelbollar nästa match

Du kan väl argumentera emot bitcoin utan att vara så där tramsig, eller?
Förstår du inte alls tekniken bakom och att du inte bara kan skapa falska bitcoin?
Finns väl vettigare argument du kan hitta på än att lägga dig på denna låga nivå.
Citera
2024-03-16, 18:06
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Som jag sagt till dig tidigare. Bolagens börsvärden är uppblåsta 10x-20x över deras världen om man skulle likvidera bolagen eller mäta deras snitt vinster per år.

Varför är det så? Jo för att det ytterst är tillgång och efterfrågan som sätter priset på aktier, INGET annat. INGET!

Aktier används som investering, store of value. DET är vad som driver efterfrågan och därmed priset.
Så är det vid varje högkonjunktur. Men plötsligt ropar någon att kejsaren är naken och aktiernas värde kollapsar. Som vid Wall Street kraschen för 100 år sedan. Eller dotcom-bubblan för 25 år sedan.

Citat:
Vad tyckte du om mitt förslag att starta ett tomt aktiebolag, börsnotera det och sedan hävda att det är det ultimata ”store of value”?
Många gjorde i princip det under dotcom-bubblan.
Citera
2024-03-16, 18:09
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Nej inget av det jag skrivit är fel. Endast 6,7% av guldet används som metall enligt Copilot. Värdet av guld sätts alltså av att människor imponeras av guld, att vi gillar det och ger det ett värde.
På vilket sätt är smycken inte att ”användas som metall”?

Du kanske ska fråga en guldsmed (eller en fysiker) om det där för övrigt.
Citera
2024-03-16, 18:11
Avslutad
Citat:
Du kan väl argumentera emot bitcoin utan att vara så där tramsig, eller?
Förstår du inte alls tekniken bakom och att du inte bara kan skapa falska bitcoin?
Finns väl vettigare argument du kan hitta på än att lägga dig på denna låga nivå.
Det du och andra krypto fanboys inte fattar hur ostabilt det är. Det räcker med ett rykte så rasar allt. Har du glömt FTX?
Citera
2024-03-16, 18:15
Medlem
Citat:
På vilket sätt är smycken inte att ”användas som metall”?

Du kanske ska fråga en guldsmed (eller en fysiker) om det där för övrigt.

Guldet används inte för metallens egenskaper vid smycken, det används för att människor tycker det är vackert och värdefullt. Precis som indianerna tyckte om glaspärlor.

Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Det du och andra krypto fanboys inte fattar hur ostabilt det är. Det räcker med ett rykte så rasar allt. Har du glömt FTX?

Varför skriver du detta till mig, det har noll med det jag har skrivit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in