2024-03-16, 00:08
Medlem
Nordoxens avatar
Nyligen flyttat till ny bostad som saknade fiber indraget. Shit hur ska det här gå tänkte jag som haft fiber i stort sätt hela vuxna livet sen tekniken ersatte ADSL, med undantag för en kort period när man var student för typ 15 år sen och var tvungen att klara sig på nåt sketet mobilt usb/dongle bredband med typ 50mb/månad surfmängd...

P.g.a. brist på alternativ var jag nu tvungen att skaffa mobilt bredband igen men upptäckte till mina förvåning (har som sagt alltid haft fiber och aldrig brytt mig om att följa denna utveckling) att mobilt bredband idag innebär att man sitter med en router som vanligt med enda synliga skillnaden att man bara stoppar i ett simkort och kan ta med den överallt, och kan surfa obehindrat i 250/250 till vrakpris av vad jag betalade tidigare.

Trodde först att den skulle ha sämre räckvidd än mitt förra wi-fi eller att det skulle vara en massa störningar i driften av diverse orsaker, men verkligheten har varit det precis motsatta hittills. Inte ett enda strul hittills på snart ett halvår, och spelar ingen roll var i huset eller nära anslutning till den jag befinner mig, alltid bra täckning samma som med mobilen.

Enda skillnaden jag har märkt är att jag har lite sämre ping i online PvP-spel där man lirar 64vs64 än vad jag hade tidigare, åtminstone om det är ett flertal enheter som är connectade och används samtidigt, men inte alls i den grad att det påverkar nåt särskilt märkvärdigt. Väldigt försumbart.

Så nu börjar jag seriöst undra. Varför ska man ens överhuvudtaget skaffa fiber längre? Känns spontant ganska onödig kostnad när dessa alternativ finns. Speciellt när allting blir allt mer trådlöst (t.o.m. satelit-internet börjar bli mer vanligt). Missar man något?

Annat är det väl om man bor i lägenhet och fiber är normen och redan är indraget, men frågan är egentligen riktat till de som bor i villa som inte har fiber indraget redan.

Särskilt med tanke på att flesta villor som väljer att ansluta sig till fiber sitter ju ändå med en wi-fi låda i slutändan istället för indragna ethernet-anslutningar i väggarna så vad är egentligen skillnaden när man tänker efter?
Senast redigerad av Nordoxen 2024-03-16 kl. 00:13.
Citera
2024-03-16, 00:34
Medlem
Raytheons avatar
Särskilt nu när fiberpriserna generellt har gått upp kraftigt.

Starlink är inte mycket dyrare.
Citat:
559 kr/mån för service, 115 kr/mån för hårdvaruuthyrning och 0 kr aktiveringsavgift.
Citera
2024-03-16, 00:56
Medlem
OtherBarrys avatar
Som du nämner så är latency största skillnaden mellan fiber och 5G förutsatt att du har bra 5G täckning.

Hur ditt wifi fungerar lokalt har mer med routern att göra än typen av uppkoppling.

Dock så kan du teoretiskt köra upp till 200G med fiber med prylar som inte kostar mer än ca en månadslön (om du har en leverantör som kan leverera detta).
Citera
2024-03-16, 01:03
Medlem
ValkPaddas avatar
Majoriteten skulle säkert klara sig bra med 5G. Kör man på WiFi är man redan van vid att anslutningen är lite skakigare än trådbundet.

Själv vill jag ha 100/100 utan avbrott och får psykbryt för minsta lilla problem så jag kör fiber och trådbundet.
Citera
2024-03-16, 01:43
Medlem
llundberg57s avatar
Vet inte hur det är i Sverige men där jag bor så är fiber oslagbart och jag tror inte det kommer att ändra sig. 5G and wifi använder man bara om det inte går att få fiber. Inte ens på samma planet anser jag.
Citera
2024-03-16, 01:56
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
P.g.a. brist på alternativ var jag nu tvungen att skaffa mobilt bredband igen men upptäckte till mina förvåning (har som sagt alltid haft fiber och aldrig brytt mig om att följa denna utveckling) att mobilt bredband idag innebär att man sitter med en router som vanligt med enda synliga skillnaden att man bara stoppar i ett simkort och kan ta med den överallt, och kan surfa obehindrat i 250/250 till vrakpris av vad jag betalade tidigare.

Jo, man kan få normal hastighet via LTE på många ställen. Speciellt med 5G.

Vill du dock komma upp i 1 Gbit/s (som jag kör i dag) eller upp till 10 Gbit/s så kan det vara svårare.

Sedan kan det även vara skillnad i latensen också. Oftast har du fler hopp i LTE-förbindelser än i fasta förbindelser.

Citat:
Trodde först att den skulle ha sämre räckvidd än mitt förra wi-fi eller att det skulle vara en massa störningar i driften av diverse orsaker, men verkligheten har varit det precis motsatta hittills. Inte ett enda strul hittills på snart ett halvår, och spelar ingen roll var i huset eller nära anslutning till den jag befinner mig, alltid bra täckning samma som med mobilen.

Ditt lokala WiFi är en annan sak. Du kan ha lokalt trådlöst WiFi, eller lokalt fasta trånade förbindelser.

Detta oberoende av om din uppkoppling går via en fast fiberförbindelser eller trådlöst (via tex. LTE eller satellit).

Blanda inte ihop dessa två saker.
Citera
2024-03-16, 02:11
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Särskilt med tanke på att flesta villor som väljer att ansluta sig till fiber sitter ju ändå med en wi-fi låda i slutändan istället för indragna ethernet-anslutningar i väggarna så vad är egentligen skillnaden när man tänker efter?

Blanda som sagt inte ihop vilka typer av förbindelser som du kör lokalt i huset (WiFi, Ethernet, etc) med vilken förbindelse du har mellan huset och omvärlden (Fiber, LTE, Starlink, etc).

Fö. så kommer du med bra WiFi 6/6E och WiFi 7 upp i klart högre hastigheter än vad de flesta personer har i förbindelse till Internet (1 GBit/s eller lägre).

Mitt lokala nät med WiFi6 och WiFi7 som är direktanslutna till switchar (och med 10 GBit/s backbone med fiber och DAC internt genom hela huset, ut till alla ethernet-switchar), har mycket högre kapacitet än min förbindelse som jag idag har till Internet (1 GBit/s via Telia Öppenfiber till Bahnhof).

Men har du väldigt höga krav på din anslutning, tex. till en dator som du använder för spel, så är det ju alltid en fördel att ansluta den direkt med en trådar (tex. Ethernet) anslutning. Kanske inte så mycket för hastigheten, men för att latensen är lägre än att gå via WiFi.

Viktigt är även att se till att du har en bra router som klarar de hastigheter mot din Internetanslutning som du önskar och som dessutom är stabil (har själv en professionell 19" router i racket).

Så glöm inte att se över din lokala nätarkitektur i villan, och stirra dig inte bara blind på din anslutning till Internet är mitt tips. Mitt bästa råd till alla jag känner är att kasta (eller ställa undan) de routrar som man får "gratis" via sina nätoperatörer. De är sällan speciellt bra och oftast det största bekymret.
Citera
2024-03-16, 02:16
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Vet inte hur det är i Sverige men där jag bor så är fiber oslagbart och jag tror inte det kommer att ändra sig. 5G and wifi använder man bara om det inte går att få fiber. Inte ens på samma planet anser jag.

Exakt.

Har själv LTE som en backup-förbindelse till Internet om min ordinarie förbindelse (via Telia Öppen fiber) skulle gå ner. Har varit inne på Starlink som backup, men LTE har ju lägre latensen än via satellit (även om Starlink har lägre latenser än de flesta andra satelliter, tack vare att de är placerade i mycket lägre omloppsbana än andra, så är det ändå lite högre latensen än via LTE) och är billigare.

Fördelen med Starlink som backup är dock vid lokala grid-down-scenarion, där basstationer för LTE inte har UPSer med hur lång lokal strömförsörjning som helst (ibland är de dimensionerade för att klara enbart för ett par timmar utan ström).

Har du själv lokalt reservkraftverk, eller solceller med batteribank, så kan ju Starlink ge Internetkoppling även om hela din region (eller tom. nationen) går ner över flera dygn (storm, och andra naturkatastrofer, eller andra externa händelser och påverkan som leder till problem).
Senast redigerad av peterpanp 2024-03-16 kl. 02:22.
Citera
2024-03-16, 02:18
Medlem
Det kommer alltid finnas störningar med luftburet bredband. 5g, 6g osv kommer alltid ha fiber i botten från basstationen.
Har du fiber rätt in i kåken, ljusets hastighet sätter gränsen.
Citera
2024-03-16, 02:44
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Det kommer förr eller senare bli som med telefoni. Kabel kommer att fasas ut och allt hos slutkund kommer att vara trådlöst.
Citera
2024-03-16, 03:00
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Det kommer förr eller senare bli som med telefoni. Kabel kommer att fasas ut och allt hos slutkund kommer att vara trådlöst.

Fast du har väl redan mobil trådlös Internet med din telefon?

Det är ju en potentiell trådlös router och terminal mot Internet, oavsett var du befinner dig.
Citera
2024-03-16, 03:01
Medlem
calvinclowns avatar
Fiber är det som gäller. Inte ens coaxial rör jag frivilligt. 5g endast semester och wifi för slasket. Vill se 1 ms när jag gör anrop. Är kräsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in