Citat:
Ursprungligen postat av
Nordoxen
Särskilt med tanke på att flesta villor som väljer att ansluta sig till fiber sitter ju ändå med en wi-fi låda i slutändan istället för indragna ethernet-anslutningar i väggarna så vad är egentligen skillnaden när man tänker efter?
Blanda som sagt inte ihop vilka typer av förbindelser som du kör lokalt i huset (WiFi, Ethernet, etc) med vilken förbindelse du har mellan huset och omvärlden (Fiber, LTE, Starlink, etc).
Fö. så kommer du med bra WiFi 6/6E och WiFi 7 upp i klart högre hastigheter än vad de flesta personer har i förbindelse till Internet (1 GBit/s eller lägre).
Mitt lokala nät med WiFi6 och WiFi7 som är direktanslutna till switchar (och med 10 GBit/s backbone med fiber och DAC internt genom hela huset, ut till alla ethernet-switchar), har mycket högre kapacitet än min förbindelse som jag idag har till Internet (1 GBit/s via Telia Öppenfiber till Bahnhof).
Men har du väldigt höga krav på din anslutning, tex. till en dator som du använder för spel, så är det ju alltid en fördel att ansluta den direkt med en trådar (tex. Ethernet) anslutning. Kanske inte så mycket för hastigheten, men för att latensen är lägre än att gå via WiFi.
Viktigt är även att se till att du har en bra router som klarar de hastigheter mot din Internetanslutning som du önskar och som dessutom är stabil (har själv en professionell 19" router i racket).
Så glöm inte att se över din lokala nätarkitektur i villan, och stirra dig inte bara blind på din anslutning till Internet är mitt tips. Mitt bästa råd till alla jag känner är att kasta (eller ställa undan) de routrar som man får "gratis" via sina nätoperatörer. De är sällan speciellt bra och oftast det största bekymret.