2024-03-15, 23:46
Medlem
Benny98s avatar
Guilt by association. Vem kan liksom hjälpa vem man är bror med?
Citera
2024-03-15, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
En del här som inte vet skillnaden på en klanfamilj och svenne familj.
Och jag som trodde begreppet klanfamilj redan var avklarad

Men visst. Fortsätt slå i luften för klanerna.
Exakt! Beklämmande att folk fortfarande är så naiva i sitt tankesätt!
Citera
2024-03-15, 23:48
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Han har naturligtvis vetat om vad brodern sysslar med, men valt att inte anmäla detta till polisen. Att han påstår att han inte hade en aning om vad brodern sysslar med är en ren lögn, även om dom bara träffats på högtider så måste han varit medveten om detta. Finns inte en gängkriminell vars familj inte vet vad denna sysslar med

99 % av alla anhöriga till kriminella gör allt för att inte dras in i deras verksamhet. I synnerhet gängkriminella.
Citera
2024-03-15, 23:48
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Ska jag ställas till svars för vad min bror gör eller ska han ställas till svars för vad jag gör?

Fan ni är värre än diktaturer i Afrika.

Ni som gormar om klaner och klan familjer, vi bor i Sverige och här gäller svensk lag och svenska normer. Om vi ska börja döma och tänka i klan tänk då är vi redan som dem.

Fan heller att jag någonsin kommer acceptera eller ta till mig klan tänket.

Medans SD ska ställas till svars för vad någon knäppis skriver på internet tänker du?

De här moraliskt skilda måttstockarna är varför man inte kan ta vänstern på allvar.
Citera
2024-03-15, 23:56
Medlem
Nog för att man anat att det inte vandrar runt några Einsteins i maktens korridorer, detta liknar mer ett gruppboende för lobotomipatienter. Tar det aldrig slut med vänstern naivitet och okunskapen om hur världen funkar?

Snart dags att förbjuda Socialdemokraterna, eller åtminstonde klassa dom som islamister.
Citera
2024-03-16, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OberheimXI
Nog för att man anat att det inte vandrar runt några Einsteins i maktens korridorer, detta liknar mer ett gruppboende för lobotomipatienter. Tar det aldrig slut med vänstern naivitet och okunskapen om hur världen funkar?

Snart dags att förbjuda Socialdemokraterna, eller åtminstonde klassa dom som islamister.
Ja det är rätt uppenbart att sossarna är en fara för rikets säkerhet. Det vimlar av islamister och kriminella inom partiet.
Citera
2024-03-16, 00:13
Medlem
Zoomalierns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Jag är helt efterbliven sosse som inte fattar någonting!

Det är ett problem att ha en riksdagsledamot som har en bror i maffian.

Hade det varit okej i Italien?
Senast redigerad av Zoomaliern 2024-03-16 kl. 00:16.
Citera
2024-03-16, 00:22
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
En del här som inte vet skillnaden på en klanfamilj och svenne familj.
Och jag som trodde begreppet klanfamilj redan var avklarad

Boken "Klanerna : den systemhotande brottsligheten" av Johannes Wahlström (journalist och statsvetare) och Jan Persson (säkerhetsexpert och ex-polis) publicerades oktober 2023, men fick inte någon stor uppmärksamhet.

Aftonbladet intervjuar Johannes Wahlström som uppger, att de brottskopplade klanerna i Sverige kommer från Balkan, Mellanöstern och Afrika

Citat:
– Vi har upptäckt ett ganska brett system av personer som samarbetar med varandra väldigt intrikat, som stora familjeföretag. En bråkdel bedriver kriminell verksamhet, säger Johannes Wahlström.

Men via klanernas lagliga verksamhet tvättas brottsinkomsterna vita.

[---]

Ett 40-tal klaner med 100-tals personer i en rad svenska städer omsätter varje år hundratals miljarder kronor, uppger han:

– I en rapport från EU-kommissionen konstateras att den svenska kriminaliteten årligen omsätter halva Sveriges statsbudget. Det är hundratals miljarder kronor.

Vet alla klanmedlemmar om att pengarna delvis kommer från kriminell verksamhet?

– Ja, det är klart att de vet. I klanens existens finns en strikt hierarki. Det finns klanöverhuvuden, på samma sätt som Marcus är familjen Wallenbergs överhuvud.

Du beskriver en stat i staten, som omsätter halva Sveriges statsbudget. Vad kan detta utvecklas till?

– De här nya klanerna kan komma att bli systembärande i Sverige, så mäktiga att vi kan få vänja oss vid att en familj äger Örebro, och en annan Hallsberg.

Avslutningsvis säger Johannes Wahlström: "Det kanske till och med blir så att det är något man inte pratar om."

Det är kanske det, som vi ser hos dem i den här tråden, som inte vill inse, att den här riksdagsmannen är en del av en klan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pQel7j/kartlagger-klanerna-ny-bok-av-wahlstrom-och-persson

https://www.bokus.com/bok/9789180024037/klanerna-den-systemhotande-brottsligheten/
Citera
2024-03-16, 00:33
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Guilt by association. Vem kan liksom hjälpa vem man är bror med?

Åh nej. GBA har sett sitt första historiska fall. Du har inte funderat över hur det tidigare har använts av vänstern?
Citera
2024-03-16, 00:37
Medlem
Citat:
99 % av alla anhöriga till kriminella gör allt för att inte dras in i deras verksamhet. I synnerhet gängkriminella.
Det kan jag hålla med om men som en med erfarenhet kan jag också påstå att 99.9% av släkten också vet att släktingen sysslar med skumma grejer.
Så vad menar du egentligen? Att det är rätt att inte berätta?
Eller konstaterar du bara fakta att dom flesta ignorerar?
Citera
2024-03-16, 00:42
Moderator
T-80Us avatar
Citat:

Vilka siffror har du som säger att det är så?

Jag skulle nog snarare säga att det troligen är precis tvärtom, baserat i klan och hederskulturella värden som i princip alla gängmedlemmar besitter. De ställer upp för sin klan, klanen ställer upp för dem. Deras familjer är förstås medlemmar i samma klan och är inblandade antingen direkt eller indirekt i de gängkriminellas verksamheter.

EDIT: Det är därför det finns omkring 14000 gängkriminella i Sverige, men om man räknar in de som har kända kopplingar till gängkriminalitet så stiger siffran till hela 60000 personer.

Du får inte vara naiv nog att tro att deras sociala mönster är samma som för svenskar. Det är nämligen raka motsatsen. En svensk familj vars son eller dotter blir gängkriminell kan man absolut tänka sig att familjen vill distansera sig ifrån, så icke med människor från klankulturer.
Senast redigerad av T-80U 2024-03-16 kl. 00:46.
Citera
2024-03-16, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Kusin? Enligt tidningen handlar det om bröder.

My bad. Bröder.

Min bror lider av en komplicerad schizofreni, han är fullt fungerande i samhällets ögon, men vi i familjen vet att han kan balla ur när som.

Är jag dålig som person för att han har den här åkomman?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in