2024-02-25, 15:09
Medlem
Jormapormas avatar
Hej!

När man ska söka bostadstillägg så står de att de som har rätt till det bidraget ska ha aktivitet eller sjukersättning. Hur är det om man har sjukpenning? Gäller samma regler? Drunknar i en djungel av byrokrati. Väldigt tacksam för svar'!
Citera
2024-02-25, 15:12
Medlem
3Godisars avatar
Jag kan inte det i huvudet, men kolla upp om du kan få bostadsBIDRAG istället? kanske?
Citera
2024-02-25, 16:27
Moderator
Tystnads avatar
Kan inte heller reglerna men antar dom skriver så eftersom sjukpenning ju är tidsbegränsat efter en olycka eller operation alltså inget man får för evigt.
60 dagar max med sjukersättning med upptrappning av arbetstiden från 0% till 50 % till 75% verkar vara någon standard grej dom kör med Försäkringskassan.

Sjukersättning som dom skriver är väl gamla tiders förtidspension .
I princip omöjligt få idag om man inte är helt "grönsak"
Citera
2024-02-26, 02:09
Medlem
stjaertselleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Kan inte heller reglerna men antar dom skriver så eftersom sjukpenning ju är tidsbegränsat efter en olycka eller operation alltså inget man får för evigt.
60 dagar max med sjukersättning med upptrappning av arbetstiden från 0% till 50 % till 75% verkar vara någon standard grej dom kör med Försäkringskassan.

Sjukersättning som dom skriver är väl gamla tiders förtidspension .
I princip omöjligt få idag om man inte är helt "grönsak
"

Jag har sjukersättning, och jag är långt från någon grönsak. Jag har definitivt omfattande problematik som gör det mycket svårt för mig att konkurrera på arbetsmarknaden, och omöjligt för mig med heltidsjobb, men jag är ändå relativt kapabel, kompetent och klipsk. Det handlar nog en hel del om tur/otur med tilldelning av handläggare på Försäkringskassan. För mig gick det helt friktionsfritt och snabbt, relativt sett.
Citera
2024-02-26, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jormaporma
Hej!

När man ska söka bostadstillägg så står de att de som har rätt till det bidraget ska ha aktivitet eller sjukersättning. Hur är det om man har sjukpenning? Gäller samma regler? Drunknar i en djungel av byrokrati. Väldigt tacksam för svar'!
Kort svar:nej.
Citera
2024-02-27, 10:25
Medlem
Jormapormas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Kort svar:nej.

Vet du mer?
Citera
2024-02-27, 17:19
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Hej!

Det står ju klart och tydligt vad som gäller på FK:s hemsida. Inte ett dugg byråkratiskt.

Du kan få bostadstillägg om du bor i Sverige, har aktivitetsersättning eller sjukersättning och betalar tillräckligt mycket för ditt boende i förhållande till din inkomst. Du kan också få bostadstillägg om du bor i Sverige och får någon invaliditetsförmån från ett annat EES‑land eller Schweiz.”

Det står inte en rad om sjukpenning.
Citera
2024-03-15, 16:47
Medlem
Jormapormas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Det står ju klart och tydligt vad som gäller på FK:s hemsida. Inte ett dugg byråkratiskt.

Du kan få bostadstillägg om du bor i Sverige, har aktivitetsersättning eller sjukersättning och betalar tillräckligt mycket för ditt boende i förhållande till din inkomst. Du kan också få bostadstillägg om du bor i Sverige och får någon invaliditetsförmån från ett annat EES‑land eller Schweiz.”

Det står inte en rad om sjukpenning.

Nej det står inte klart och tydligt alls exakt men nu vet jag hur det ligger till. Man kan inte få bostadsbidrag om man är sjuk och får sjukpenning, man måste ansöka till soc!
Hejja Sverige
Citera
2024-03-15, 16:56
Medlem
Citat:
Nej det står inte klart och tydligt alls exakt men nu vet jag hur det ligger till. Man kan inte få bostadsbidrag om man är sjuk och får sjukpenning, man måste ansöka till soc!
Hejja Sverige

Bostadstillägget är väl tänkt för personer som är långvarigt arbetsoförmögna. Att betala ut bostadstillägg till folk som har sjukpenning skulle ju bli oerhört byråkratiskt och det är väl inget du gillar!
Citera
2024-03-15, 17:11
Medlem
Jormapormas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Bostadstillägget är väl tänkt för personer som är långvarigt arbetsoförmögna. Att betala ut bostadstillägg till folk som har sjukpenning skulle ju bli oerhört byråkratiskt och det är väl inget du gillar!

Det är inte jag som sitter i sitsen. Jag trodde faktiskt bostadsbidraget/bostadstillägget var för _alla _ som inte kunde betala hyran. Hon är långtidssjukskriven, ensamstående och har innan arbetat på universitet som lärare, nu hemlös efter omständigheter. Men visst jag fattar vad du menar men tycker systemet borde vara annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in