Citat:
Ursprungligen postat av
moshes
jag funderar över varför dessa afghaner pashtuner som de är
varför de alls flyttat och bott i Iran. Och sedan flytt till Sverige..
Pashtuner är de som har maktposition i Afghanistan, har rätt muslimsk tro osv.
Att dessa flytt till Iran och sedan till Sverige indikerar något konstigt med de här personerna o deras klan..
Att afghanska hazarer flyr till Iran är förståeligt då de är shia-muslimer precis som Iranier.
Och att hazarer lever under förtryck av den pashtunska styret.
Men varför just dessa pashtuner flytt-är frågan.
Att de sedan framställer sig som hedersvärda mäktiga familjer, ger också dåliga signaler.
Nu har åtminstone fyra pashtuner begått ett fegt och otäckt mord här.
Två bröder, 19 åringen bror till F och så 25årige bror till W
paret F o W som pyst iväg.
En påstådd våldtäkt anklagelse plus ekonomiskt vinning verkar styrt dessa till mord.
Två små oskyldiga ungar är också med i sammanhanget..
En del "flyr" ju av ekonomiska skäl, en hel del skulle jag gissa. Även om dessa pashtuner är ansedda rika i Afghanistan så kan det tänkas att de ser på sociala medier hur tex hazarer bor bättre, har finare bil, dyrare kläder än dem? Avundsjuka och kanske att de anser sig ska ha det bättre än andra (läste om MGK syster som berättade att de var vana att ha "pondus" i hemlandet (Afghanistan) pga deras klan/ursprung) vilket gör att de vill ha mer rikedom och makt även fast de egentligen har det ekonmiskt mkt bra i Afghanistan?
Edit: Och om de då "flyttar" till Iran först där det är allmänt känt att de ses ner på pga fel muslimsk tro, kan de hävda "förföljelse pga religion" till migrationsverket. Och på så sätt bli svensk medborgare.
Naturligtvis gör inte alla som söker asyl/flyr till sverige från Iran på detta snillrika sätt, men annars förstår jag inte varför de flyttar från Afghanistan (där de är rika och har status gentemot andra klaner/folkslag) till Iran där de har mkt låg status. Vore det inte bättre att isf fly/flytta till Irak eller Pakistan som har samma (Sunni) muslimska styre?
Edit Edit: En del av dessa Afghaner verkar bry sig otroligt mycket om pengar, rikedom och att det ska synas utåt. Att man är bättre än andra typ. Vilket pashtunerna verkar tycka.