2024-03-14, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Nej, verkligen inte. Men det är sunt att inte vilja slösa med skattemedel.

När folk som utbildar sig till läkare har som målsättning att bli hyrläkare har något gått rejält snett.
Sunt att inte slösa med skattemedel? De förtjänar varenda krona. Och hyrläkare kommer bli ännu fler i framtiden då befolkningen blir äldre och sjukare.
Citera
2024-03-14, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolahajen
Trots hög utbildning så tjänar man inget i detta land. Personligen har jag knappt råd med en bil efter att ha studerat 5,5 år och har 600k studielån. Allt medan någon WT-elektriker direkt från skolan har råd med bostadsrätt och bil. Detta land är sjukt.

Hur ska man tjäna pengar i detta land när lönerna är så låga?

Jag vet inte. Jag studerade inte för att få högre lön direkt, jag tänkte inte på det alls. Min man har ingen högskoleutbildning men dubbelt så hög lön som mig. Men det är väl ganska känt att det inte direkt måste löna sig ekonomiskt att studera. Men finns väl andra fördelar.
Citera
2024-03-14, 23:21
Medlem
Citat:
Sunt att inte slösa med skattemedel? De förtjänar varenda krona. Och hyrläkare kommer bli ännu fler i framtiden då befolkningen blir äldre och sjukare.

Nej det blir ai.
Citera
2024-03-14, 23:23
Medlem
Citat:
Jo! Men det där gäller framför allt yngre människor.

Med 15-30 års erfarenhet inom ett ”svårt” yrke upptäcker de flesta att de inte var så jävla vassa när de var unga och självsäkra.

Jo fast vi som är lågutbildade wt går ju ändå in i arbetslivet fullt medvetna om att vi räknas som utvecklingsstörda, att som arbetsgivare få in sådana där kravmaskiner till gaphalsar som ts direkt från skolan måste ju vara rena mardrömmen!?

Kanske därför det är så svårt för akademiker att få just sitt första jobb, ingen vill ta den smällen.
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-03-14 kl. 23:25.
Citera
2024-03-14, 23:23
Medlem
Citat:
Nej, de förtjänar inte 200-300k i månadslön när en fastanställd läkare med mycket mer ansvar tjänar en tredjedel på sin höjd. Vi pratar om skattepengar här. Är du vänsterpartist?
Citera
2024-03-14, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jo fast vi som är lågutbildade wt går ju ändå in i arbetslivet fullt medvetna om att vi räknas som utvecklingsstörda, att som arbetsgivare få in sådana där kravmaskiner till gaphalsar som ts direkt från skolan måste ju vara rena mardrömmen.
Utbildning är inte allt. Jag har anställt flera som bara har gymnasieutbildning, men har jobbat sig uppåt genom hårt slit istället.

För övrigt förstår jag inte gnället på hantverkare i tråden. De flesta borde väl fatta att det tar massa år att bli en duktig hantverkare och att denne med hög sannolikhet har en kropp som är helt slut vid pensionering. Hantverkare borde snarare tjäna mer istället för mindre.
Citera
2024-03-14, 23:28
Medlem
Citat:
Nej, verkligen inte. Men det är sunt att inte vilja slösa med skattemedel.

När folk som utbildar sig till läkare har som målsättning att bli hyrläkare har något gått rejält snett.

Att bli läkare med endast syfte att hoppas tjäna stora pengar är enligt mig fel person för fel yrke.

Ska du tjäna stora pengar går du Handels och skaffar viktiga kontakter och sen drar du till USA eller London School of Economics och tar din MBA, hoppas du kommer in på en av dom stora och gör karriär därifrån, inte i Sverige, utan i London eller NYC.

Eller så väljer du IT som jag och tycker yrket är skit efter 15 år men tjänar bra.
Senast redigerad av arista 2024-03-14 kl. 23:32.
Citera
2024-03-14, 23:30
Medlem
Citat:
Orkar inte debattera med svenskar, bara massa jantetänk. Bättre att flytta och låta landet kollapsa.
Sen när blev det jantetänk att inte vilja att staten ska slösa med skattemedel?

Hyrläkarna är dessutom ett skapat problem som inte gynnar någon annan än hyrläkaren själv. De flesta inom vården, även andra läkare, är starkt negativa till hyrläkarna.
Citera
2024-03-14, 23:31
Medlem
Citat:
Sen när blev det jantetänk att inte vilja att staten ska slösa med skattemedel?

Hyrläkarna är dessutom ett skapat problem som inte gynnar någon annan än hyrläkaren själv. De flesta inom vården, även andra läkare, är starkt negativa till hyrläkarna.
Det är pga att se flesta i sverige är sossar tyvärr, Sverige är en sekt typ som sovietunionen. Inte undra på att det går så dåligt för landet.
Citera
2024-03-14, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arista
Att bli läkare med endast syfte att hoppas tjäna stora pengar är enligt mig fel person för fel yrke.

Ska du tjäna stora pengar går du Handels och skaffar viktiga kontakter och sen drar du till USA eller London School of Economics och tar din MBA, hoppas du kommer in på en av dom stora och gör karriär därifrån, inte i Sverige, utan i London eller NYC.

Eller så väljer du IT som jag och tycker yrket är skit efter 15 år men tjänar bra.
Jadu jag är redan läkare så tänker inte precis sadla om. Ska spela mina kort rätt och bli hyrläkare i utlandet helt enkelt.
Citera
2024-03-14, 23:33
Medlem
Citat:
Det är pga att se flesta i sverige är sossar tyvärr, Sverige är en sekt typ som sovietunionen. Inte undra på att det går så dåligt för landet.

Sverige är i mycket likt gamla Sovjet, den starka kollektiva tron lever kvar i Sverige, alla för alla, alla ska ha det lika dåligt, kämpa för rättvisa och ser företag som onda.

Och fan mig om du tjänar för mycket, då ska du straffas med olika skatter för att du ska rätta dig i ledet.
Citera
2024-03-14, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Det går inte. Du måste börja tjäna pengar på andras arbete istället för ditt eget om du vill tjäna några riktiga pengar.

Så är det. Kärnan i kapitalismen. Bra att du erkände i alla fall. Det brukar ni inte göra.

Med det sagt är det fucked att man inte tjänar några pengar med mycket utbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in