2024-03-14, 12:00
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Dina kretsar är representabla för hela Sveriges befolkning?

Det finns mängder av människor som umgås på alla möjliga sätt utan en tillstymmelse till alkohol. Det beror ju på vad umgänget består i.

Nej det har jag inte sagt. Jag trodde det var underförstått att mina kretsar just betydde mina kretsar och inte alla personer i hela Sverige. Jag uttryckte mig lite slarvigt och brett när jag skrev om svenskar i generella termer och glömde bort att jag är på Flashback, NPF diagnosernas och autismens högborg där allt tolkas bokstavligen.
Citera
2024-03-14, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judehatarn
Nej, definitionen är likadan för alla då det är en studie som gjorts.

Man har undersökt diverse hälsoeffekter m.m, och det vi vet klart och tydligt är att det är värre att dricka 1 flaska vodka på helgen än några shots var dag även om mängden är den samma.

Sverige ser större alkoholrelaterad sjukdom än Frankrike, för att vi super oss redlösa på helgen och dricker inte med måtta lite varje dag. Så även om vi i absoluta tal dricker mindre, så dricker vi på ett skadligare sätt.

Definitionen är likadan för alla enligt studien, men inte enligt Socialstyrelsen. Enligt dem är du alkoholist oavsett om du dricker mindre mängder dagligen som en fransman eller super dig redlös en gång i veckan. Tyvärr resonerar alldeles för många svenskar som idioterna på Socialstyrelsen, vilket bidrar till onödig stigmatisering av människor som egentligen inte har några alkoholproblem.
Citera
2024-03-14, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Definitionen är likadan för alla enligt studien, men inte enligt Socialstyrelsen. Enligt dem är du alkoholist oavsett om du dricker mindre mängder dagligen som en fransman eller super dig redlös en gång i veckan. Tyvärr resonerar alldeles för många svenskar som idioterna på Socialstyrelsen, vilket bidrar till onödig stigmatisering av människor som egentligen inte har några alkoholproblem.

Socialstyrelsens tolkning är irrelevant när vi jämför länders förhållning till alkohol med samma kriterier land för land.

Dricker man varje dag för att kunna hantera känslomässiga problem så är det i sig ett beroende och ett problem.

Dricker man varje dag för att det förhöjer smaken från köttbiten man tillagat, samtidigt som man mår bra i övrigt så är det inget problem.

I Sverige ser vi främst människor som dricker för att hantera deras problem, därav måste det uppmärksammas då dessa människor mår dåligt och är beroende.
Citera
2024-03-14, 18:38
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Herregud det där är så jävla pinsamt och vad som är ännu pinsammare är att jag har gjort liknade saker på fyllan en massa gånger och värre antagligen . Men det är kul när man väl är i fyllan

OnTopic så tycker jag att vi har en ganska konstig syn på alkohol i Sverige, det är som vi inte kan umgås med varandra utan sprit i kroppen. Som alla svenskar är osociala autister i privata situationer utan ett par öl i kroppen. I alla fall i det kretsar jag varit i under livets gång.

Kul att få läsa hur ni med diverse diagnoser och andra fel gör på boendet. För oss andra så går det alldeles utmärkt att umgås utan alkohol.
Citera
2024-03-14, 18:41
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Kul att få läsa hur ni med diverse diagnoser och andra fel gör på boendet. För oss andra så går det alldeles utmärkt att umgås utan alkohol.

Vilka andra? Är du med i någon pingstförsamling och springer runt nykter och talar i tungor och spanar in unga gossar istället för att ta ett par öl och revbensspjäll som en riktig karl?! CRINGE!
Citera
2024-03-14, 19:02
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judehatarn
https://www.abbeycarefoundation.com/alcohol/alcoholism-by-country-statistics/

Som vi ser här så har Frankrike färre alkoholister än Sverige, trots att de dricker 11.4 l / person / år och Sverige dricker 7.1 l / person / år.

https://www.cia.gov/the-world-factbook/field/alcohol-consumption-per-capita/country-comparison/

Det handlar helt enkelt om en annan kultur kring alkoholkonsumption i Frankrike gentemot Sverige. Svenskar dricker för att glömma problem och kunna prata med varandra/flickor medan fransmännen dricker till maten.
Så du tror att de inte dricker på klubbar, barer, fester etc? Har de inga hemlösa alkisar och knarkare? Är du efterbliven? Frankrike har mer problem med levercirrhos och andra alkoholrelaterade sjukdomar pga den höga konsumtionen.

Alkoholkonsumtionen har gått ned under fler år i Sverige. Vi ligger inte i topp. Inte ens i närheten.

Kollade listan. Sverige är inte ens med topp tio. Det är däremot Frankrike så sluta ljug.
Senast redigerad av Cineasten 2024-03-14 kl. 19:48.
Citera
2024-03-14, 19:08
Medlem
I Frankrike är alkohol så accepterat så de kan knappast ha ens samma definition på alkoholism som Sverige. Alltså blir statistiken helt värdelös eftersom man använder olika definitioner. Frankrike måste fullkomligt vimla utav s.k. funktionsdugliga alkoholister som dricker ständigt och jämt men går till jobbet och sköter det (tillräckligt) bra. Som t.ex proffessorerna och de övriga medel-fransson i Houellebeques romaner.
Citera
2024-03-14, 19:20
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Topp 20-lista med de länder som dricker mest i världen:
Litauen – 18,2 l
Belarus – 16,4 l
Moldovien – 15,9 l
Ryssland – 13,9 l
Rumänien – 13,7 l
Tjeckien – 13,7 l
Kroatien – 13,6 l
Bulgarien – 13,6 l
Belgien – 13,2 l
Ukraina – 12,8
Estland – 12,8 l
England – 12,3 l
Slovakien – 12,3 l
Polen – 12,3 l
Lettland – 12,3 l
Ungern – 12,3 l
Korea – 11,9 l
Uganda 11, 8 l
Namibia 11,8 l
Serbien 11,8 l

Saxat från https://krogarna.se/har-dricks-det-mest-alkohol-i-varlden/

Vidare
Citat:
Total alkoholkonsumtion per capita (≥15 år) angett i (liter ren alkohol), uppskattningar, 2016, WHO.
Långt ner på listan hos WHO hittar vi Sverige. I genomsnitt dricker vi svenskar 8,8 liter ren alkohol om året per person. Medans våra två grannländer hamnar längre upp på listan. I Danmark konsumerar man 10, 1 liter per person och Finland dricker man 10,9 liter per person.

Och mer saxat från https://www.iq.se/fakta-om-alkohol/sverige-och-europa/
Citat:
Hur mycket dricker vi?
I Sverige dricker vi i snitt 8,7 liter ren alkohol per år och invånare över femton år. Det är mindre än genomsnittet för både EU och Europa i stort (1). Under de senaste tio åren har den totala alkoholkonsumtionen i Sverige minskat med 8 procent (2). Bland skolungdomar har den halverats under 2000-talet

Det finns absolut svenskar som krökar för att de mår pissdåligt. Såna människor finns i alla länder. De flesta kan dock hantera drickandet. Annars hade ingenting fungerat. De alkoholrelaterade skadorna och sjukdomarna är för många, men färre än tidigare. Folk går inte på fest, aw eller dylikt för att de mår piss i regel. Tvärtom.

Den som fortsätter tjata om att svenskar bara super sprider direkta felaktigheter som inte längre är aktuella. Till vilken nytta?

Vi var ett hårt supande folk för länge sen men är inte i närheten av det längre, men det dricks fortfarande väldigt mycket mer i andra länder vilket syns på folkhälsan, skador, sjukdomar, medellivslängd, kriminalitet, barnmisshandel, relationsmisshandel, skillsmässostatistik, sjukvårdskostnader etc.

Så bara sluta sprid lögner som går att motbevisa.
Citera
2024-03-14, 19:47
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Nej det har jag inte sagt. Jag trodde det var underförstått att mina kretsar just betydde mina kretsar och inte alla personer i hela Sverige. Jag uttryckte mig lite slarvigt och brett när jag skrev om svenskar i generella termer och glömde bort att jag är på Flashback, NPF diagnosernas och autismens högborg där allt tolkas bokstavligen.
Sluta generalisera in absurdum då. Lika korkat som att säga "alla brudar är si", "alla araber är så", "alla bögar är fjollor" osv. Skriv precis vad du menar så slipper du bli feltolkad.

FB o alla jävla sociala medier är fullproppade av NPF-folk. Har du nån form av autism kan du inte gärna lastas för det. Du väljer ju inte dina gener, dina föräldrar eller hur dina nervbanor i skallen ska vara kopplade. Är du "skevt kopplad" kommer du inte fungera som "alla andra".
Citera
2024-03-14, 19:49
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
I Frankrike är alkohol så accepterat så de kan knappast ha ens samma definition på alkoholism som Sverige. Alltså blir statistiken helt värdelös eftersom man använder olika definitioner. Frankrike måste fullkomligt vimla utav s.k. funktionsdugliga alkoholister som dricker ständigt och jämt men går till jobbet och sköter det (tillräckligt) bra. Som t.ex proffessorerna och de övriga medel-fransson i Houellebeques romaner.
Exakt så. Tjeckerna dricker enormt mycket öl men ses nog inte som alkisar för det även om det såklart finns en massa alkisar där också.
Citera
2024-03-14, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Jag har alltid fascinerats över hur fixerad gemene man i Sverige är vid alkohol, gammal som ung, precis alla är fixerade vid alkohol. Svenskar klarar inte av att låta bli att dricka obscena mängder, utan häller i sig tills de inte kan gå, monsterfylla på monsterfylla varje gång. Tillika är män överrepresenterade i dryckesstatistiken, likaså de rika. Hypoteser kring att män "tvingar" i kvinnor alkohol finns, och jag tror definitivt att dom stämmer. Kvinnor har traditionellt sätt en betydligt mer restriktiv relation till alkohol och fylla.

Sen så är det ju som så, att Sverige tillhör det gamla brännvinsbältet, och har en lång tradition bland befolkningen att supa sig redlösa och dyngraka, därav att vi tur nog har alkoholmonopol och systembolaget i Sverige. För min del hade alkoholmonopolet kunnat förstärkas ytterligare.

Jag själv är halv-nykterist, dricker aldrig alkohol. Dricker en fruktig Ipa, en alkoholfri sådan, samt lite alkoholfritt naturvin på helgerna, men inte mer, och jag mår toppen. Varför är Svenskarna så fixerade vid alkohol? Varför kan de inte hantera alkohol? Varför förbjuder vi ej alkohol totalt? För att all statistik talar för att alkohol är skadligt.
Tycker drickandet och ffa romantiseringen av stort alkoholintag avtagit extremt mycket senaste fem-tio åren. Många unga dricker knappt alls längre. Eller är det bara häri Stockholm?
Citera
2024-03-14, 20:27
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Sluta generalisera in absurdum då. Lika korkat som att säga "alla brudar är si", "alla araber är så", "alla bögar är fjollor" osv. Skriv precis vad du menar så slipper du bli feltolkad.

FB o alla jävla sociala medier är fullproppade av NPF-folk. Har du nån form av autism kan du inte gärna lastas för det. Du väljer ju inte dina gener, dina föräldrar eller hur dina nervbanor i skallen ska vara kopplade. Är du "skevt kopplad" kommer du inte fungera som "alla andra".

Jag skiter väl i hur du tolkar mig. Gå och sov ruset av dig istället för att sitta här och svamla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in