2024-03-13, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MENTgu
Eftersom majoriteten av Sveriges befolkning bor på landsbygd/små orter så är Stockholm nästintill irrelevant till frågeställningen.

Självklart inte, den kungliga huvudstadens länsgränser huserar nästan 25% av nationen, så Sverige börjar och slutar med Stockholm, resten är bara trista förorter!
Citera
2024-03-13, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Vissa av oss kan hantera alkohol, det är mest fotbollssupportrar som inte kan det för de är grottmänniskor.
Låt mig få ta mina fredagsöl ifred, så låter jag dig vara en mes.

Vissa kan hantera cannabis, låter du dessa människor få ta en fredagsjoint ifred? Nyfiken om du är en hycklare eller ej.
Citera
2024-03-13, 13:19
Medlem
Alkohol orsakar stora skador på samhället, våld, otrohet, död, fyllekörning med mera.

Vad jag inte förstår är varför svensken (jag är svensk) så benhårt försvarar dess existens trots den skadliga påverkan på samhället samtidigt som den gnäller som en kärring på de som röker cannabis.

Svenska befolkning är fan gravt mentalt utmanad.
Citera
2024-03-13, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenganTuffing
Vissa kan hantera cannabis, låter du dessa människor få ta en fredagsjoint ifred? Nyfiken om du är en hycklare eller ej.
Inga problem med detta. Känner folk som puffar och hanterar det, men även de som tagit lite för mycket i många år och blivit koko.
Citera
2024-03-13, 14:54
Medlem
Citat:
Alkohol orsakar stora skador på samhället, våld, otrohet, död, fyllekörning med mera.

Vad jag inte förstår är varför svensken (jag är svensk) så benhårt försvarar dess existens trots den skadliga påverkan på samhället samtidigt som den gnäller som en kärring på de som röker cannabis.

Att förbjuda alkohol för att en ytterst liten minoritet av befolkningen inte kan hantera det är lika efterblivet som att med samma motivering förbjuda laglydiga medborgare att bära vapen.
Citera
2024-03-14, 07:04
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judehatarn
Att dö i förtid är ju relativt gentemot hur länge man levt om man levt ett sundare liv.

Andra länder har självklart liknande problematik då det är någonting som sker runt om i västvärlden med människor som mår dåligt, super bort sina problem och tröstäter.

Fransmän dricker vin till maten, vilket är annorlunda att supa sig redlös för att må någorlunda eller kunna prata med kvinnor.
Så du tror att alla som går på pubar, barer, nattklubbar etc i Frankrike, dricker måttligt eller inte alls? Ingen alkoholism? Inget drogmissbruk?

Om du tror det lever du i en fantasivärld
Citera
2024-03-14, 07:07
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Herregud det där är så jävla pinsamt och vad som är ännu pinsammare är att jag har gjort liknade saker på fyllan en massa gånger och värre antagligen . Men det är kul när man väl är i fyllan

OnTopic så tycker jag att vi har en ganska konstig syn på alkohol i Sverige, det är som vi inte kan umgås med varandra utan sprit i kroppen. Som alla svenskar är osociala autister i privata situationer utan ett par öl i kroppen. I alla fall i det kretsar jag varit i under livets gång.
Dina kretsar är representabla för hela Sveriges befolkning?

Det finns mängder av människor som umgås på alla möjliga sätt utan en tillstymmelse till alkohol. Det beror ju på vad umgänget består i.
Citera
2024-03-14, 07:11
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MENTgu
Eftersom majoriteten av Sveriges befolkning bor på landsbygd/små orter så är Stockholm nästintill irrelevant till frågeställningen.
Jo, men i det 'demokratiska' Sverige, är det bara 08-folk som räknas.
Citera
2024-03-14, 07:26
Medlem
Citat:

Ja, alltså! Det där gängkriminaliteten som vi har nu och helt har gått bananas där man nästlat sig in i princip allt möjligt och många är alldeles för unga som skjuter ihjäl varandra, hade vi ivarjefall inte förr när svenska folket enbart drack och inte knarkade som galningar.
Vi har tyvärr en befolkning som det går utför med, men knarka på och stöd gängkriminaliteten bara, så blir det säkert bättre!
Alkohol i rimligen mängd gör många mer sociala, för att inte tala om det rent oumbärliga inom matlagningen för att få en smakupplevelse utöver allt annat, testa t ex. lite madeira i tomatsåsen så fattar du.
Senast redigerad av Kammadaj 2024-03-14 kl. 07:44.
Citera
2024-03-14, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Så du tror att alla som går på pubar, barer, nattklubbar etc i Frankrike, dricker måttligt eller inte alls? Ingen alkoholism? Inget drogmissbruk?

Om du tror det lever du i en fantasivärld

https://www.abbeycarefoundation.com/alcohol/alcoholism-by-country-statistics/

Som vi ser här så har Frankrike färre alkoholister än Sverige, trots att de dricker 11.4 l / person / år och Sverige dricker 7.1 l / person / år.

https://www.cia.gov/the-world-factbook/field/alcohol-consumption-per-capita/country-comparison/

Det handlar helt enkelt om en annan kultur kring alkoholkonsumption i Frankrike gentemot Sverige. Svenskar dricker för att glömma problem och kunna prata med varandra/flickor medan fransmännen dricker till maten.
Citera
2024-03-14, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judehatarn
https://www.abbeycarefoundation.com/alcohol/alcoholism-by-country-statistics/

Som vi ser här så har Frankrike färre alkoholister än Sverige, trots att de dricker 11.4 l / person / år och Sverige dricker 7.1 l / person / år.

https://www.cia.gov/the-world-factbook/field/alcohol-consumption-per-capita/country-comparison/

Det handlar helt enkelt om en annan kultur kring alkoholkonsumption i Frankrike gentemot Sverige. Svenskar dricker för att glömma problem och kunna prata med varandra/flickor medan fransmännen dricker till maten.

Fransmännen definierar alkoholism på ett annat sätt antagligen. I Sverige blir du stämplad som alkoholist om du dricker alkohol till maten på daglig basis.
Citera
2024-03-14, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Fransmännen definierar alkoholism på ett annat sätt antagligen. I Sverige blir du stämplad som alkoholist om du dricker alkohol till maten på daglig basis.

Nej, definitionen är likadan för alla då det är en studie som gjorts.

Man har undersökt diverse hälsoeffekter m.m, och det vi vet klart och tydligt är att det är värre att dricka 1 flaska vodka på helgen än några shots var dag även om mängden är den samma.

Sverige ser större alkoholrelaterad sjukdom än Frankrike, för att vi super oss redlösa på helgen och dricker inte med måtta lite varje dag. Så även om vi i absoluta tal dricker mindre, så dricker vi på ett skadligare sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in